Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Vnímání přátelství u dětí s mírnější formou poruchy autistického spektra
Název práce v češtině: Vnímání přátelství u dětí s mírnější formou poruchy autistického spektra
Název v anglickém jazyce: Perception of friendship in children with lighter form of autism spectrum disorder
Klíčová slova: Přátelství|porucha autistického spektra|kvalita přátelství|starší školní věk|definice přátelství|tematická analýza
Klíčová slova anglicky: Friendship|Autism Spectrum Disorder|Friendship quality|Older school age|Definition of friendship|Thematic Analysis
Akademický rok vypsání: 2021/2022
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra psychologie (21-KPS)
Vedoucí / školitel: Mgr. Veronika Šporclová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 18.11.2021
Datum zadání: 18.11.2021
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 07.12.2021
Datum a čas obhajoby: 05.09.2022 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:22.07.2022
Datum proběhlé obhajoby: 05.09.2022
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: PhDr. Alice Maulisová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cílem práce je zmapovat vnímání přátelství u dětí staršího školního věku (11-15 let) s poruchou autistického spektra (zkr. PAS).
Teoretická část práce se zaměří především na přátelství jako takové a jeho specifika spojená s diagnózou PAS.
Prvním cílem výzkumné části je ověřit znalosti získané ze zahraniční literatury o kvalitě přátelství u dětí staršího školního věku s PAS. Druhým cílem je hlubší prozkoumání vnímání přátelství u této populace a zjistit možná podpůrná opatření, které mohou vést ke zlepšení kvality přátelského vztahu.
Výzkumný design bude kvantitativně-kvalitativní. Kvantitativní část práce si klade za cíl přeložit dotazník Friendship Qualities Scale (Bukowski, Boivin, & Hoza, 1994) věnující se vnímání přátelství, jeho administraci na populaci dětí staršího školního věku s poruchou autistického spektra a bez této diagnózy. Velikost výzkumného souboru byla stanovena na 34 dětí, z toho 17 dětí s PAS a 17 dětí bez PAS. Velikost souboru byla stanovena na základě power analýzy, které vychází ze studie Bauminger, Shulman a Agam (2004), která použila stejný dotazník a design výzkumu.
Druhá část výzkumného designu sestává z polostrukturovaného rozhovoru s 5 dětmi staršího školního věku s lehčí formou PAS. Participanti budou osloveni skrze základní školy a organizace věnující se péči o osoby s PAS v České republice, případně skrze sociální sítě. Výsledky výzkumné části budou užitečné především k prozkoumání sociální opory a přátelského vztahu u dětí s PAS v období, kdy sílí vliv vrstevníků, kteří mají dopad na vývoj jedince.

Současně bude přínosem přeložený dotazník věnující se vnímání přátelství, který v České republice chybí.
Seznam odborné literatury
Bauminger, N. & Kasari, C. (2000). Loneliness and friendship in high-functioning children with autism. Child Development, 71(2), 447-456.

Bauminger, N., Shulman, C., & Agam, G. (2004). The Link Between Perceptions of Self and of Social Relationships in High-Functioning Children With Autism. Journal of Developmental and Physical Disabilities, 16 (2), 193-214.

Bukowski, W. M., Boivin, M., & Hoza, B. (1994). Measuring friendship quality during pre and early adolescence: The development and psychometric properties of the friendship qualities scale. Journal of Social and Personal Relationships, 11, 471-484.

Bauminger, N., Solomon, M., Aviezer, A., Heung, K., Gazit, L., Brown, J., & Rogers, S. J. (2008). Children with autism and their friends: A multidimensional study of friendship in high-functioning autism spectrum disorder. Journal of abnormal child psychology, 36(2), 135-150.

Calder, L., Hill, V., & Pellicano, E. (2013). “Sometimes I want to play by myself”: Understanding what friendship means to children with autism in mainstream primary schools. Autism, 17(3), 296-316.

Petrina, N., Carter, M., & Stephenson, J. (2014). The nature of friendship in children with autism spectrum disorders: A systamtic review. Research in Autism Spectrum Disorders, 8(2), 111-126.

Sedgewick, F., Hill, V., Yates, R., Pickering, L., & Pellicano, E. (2016). Gender differences in the social motivation and friendship experiences of autistic and non-autistic adolescents. Journal of Autism and Developmental Disorders, 46(4), 1297-1306.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK