Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Vývoj systému příprav mladých dospělých vyrůstajících v ústavní péči na samostatný život
Název práce v češtině: Vývoj systému příprav mladých dospělých vyrůstajících v ústavní péči na samostatný život
Název v anglickém jazyce: Development of a system for preparing young adults growing up in institutional care for independent living
Klíčová slova: domy na půli cesty|individuální plán mladého dospělého|kompetence|mladí dospělí|nadace|náhradní výchovná péče|nestátní organizace|pomoc a podpora|sociální kurátor|sociální poradenství|systém příprav|ústavní péče
Klíčová slova anglicky: halfway houses|individual plan of a young adult|competences|young adults|foundation|substitute educational care|non-governmental organizations|help and support|social curator|social counseling|system of preparations|institutional care
Akademický rok vypsání: 2021/2022
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Vedoucí / školitel: PaedDr. Eva Valášková Vincejová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 16.11.2021
Datum zadání: 16.11.2021
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 11.01.2022
Datum a čas obhajoby: 12.09.2023 10:00
Datum odevzdání elektronické podoby:27.06.2023
Datum proběhlé obhajoby: 12.09.2023
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. PhDr. Jaroslav Koťa
 
 
 
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se ve své teoretické části zabývá problematikou dospívajících dětí, které vyrůstají v ústavní péči, a jejich připraveností na samostatný život. Pojednává o úskalích, s jakými se potýká mladý člověk, který vyrůstal mimo rodinné prostředí. Zaměřuje se na koncept příprav adolescentů v institucionální péči na vstup do nezávislého života. Na základě praktických poznatků autora práce zachycuje diplomová práce vývoj systému pomoci a podpory těmto mladým lidem od devadesátých let 20. století dosud a naznačuje další směřování systému pomoci.Empirická část prezentuje výsledky výzkumu, který je proveden metodou obsahové analýzy odborných textů souvisejících s vymezenou problematikou. Výzkum je zaměřen na zjištění, zda a v jakých směrech se posunul vývoj příprav mladých dospělých na samostatný život za uplynulých 25 let a jak současná koncepce příprav napomá mladým lidem k získávání kompetencí potřebných pro samostatný život.
Seznam odborné literatury
DUŠKOVÁ, Š., HOFSCHNEIDEROVÁ, A., HOLOUBKOVÁ, K. Můj život v dětském domově. Liga lidských práv, 2016.
GOTTWALDOVÁ, M. a kol. Dlouhodobá příprava dětí s nařízenou ústavní výchovou na vstup do samostatného života. 1. vyd. Chrudim: Centrum J.J.Pestalozziho, 2006. Metodická příručka.
HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál, 2016.
JANSKÝ, P. Dítě s problémovým chováním a náhradní výchovná péče ve školských zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014.
JEDLIČKA, R., KLÍMA, J., KOŤA, J., NĚMEC, J., PILAŘ, J. Děti a mládež v obtížných životních situacích. Nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajících profesí. Praha: Triton, 2004.
KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. Psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese. Praha: Portál, 2000.
KRAUS, B. Teorie výchovy. Brno: Institut mezioborových studií Brno, 2006.
KRAUS, B., POLÁČKOVÁ, V. et al. Člověk – prostředí – výchova. K otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001.
LANGMAIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie 2., aktualizované vydání. Vyd. 4 Praha: Grada Publishing, a. s., 2006.
LANGMAIER, J., MATĚJČEK, Z. Psychická deprivace v dětství. Praha: Karolinum, 2011.
MACEK, P. Adolescence. Praha: Portál, 2003.
MATĚJČEK, Z. O rodině vlastní, nevlastní a náhradní. Praha: Portál, 1994.
MATĚJČEK, Z. Rodiče a děti. Praha: Avicenum, 1986.
MATOUŠEK, O. Rodina jako instituce a vztahová siť. Praha: Sociologické nakladatelství, 1993.
MATOUŠEK, O. Ústavní péče. Praha: Sociologické nakladatelství, 1995.
MATOUŠEK, O., MATOUŠKOVÁ, A. Mládež a delikvence: Možné příčiny, struktura, programy prevence kriminality mládeže. Praha: Portál, 2011.
MÜHLPACHR, P. Vývoj ústavní péče (Filosoficko-historický pohled). Brno: Masarykova univerzita, 2001.
PROCHÁZKA, M. Sociální pedagogika. Praha: Grada, 2012.
RIEGER, Z. Návrat k rodině a domů: Příprava klientů institucionálních služeb na návrat z odloučení. Praha: Portál, 2009.
SKUTIL, M. a kol. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál, 2011.
STROUHAL, M. Teorie výchovy. K vybraným problémům jedné pedagogické disciplíny. Praha: Grada, 2013.
ŠKOVIÉRA, A. Dilemata náhradní výchovy: Teorie a praxe výchovné péče o děti v rodině a v dětských domovech. Praha: Portál, 2007.
VÁGNEROVÁ, M. M. Psychický vývoj dítěte v náhradní rodinné péči. Praha: Středisko náhradní rodinné péče, 2012.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK