Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Vliv edičních úprav na porozumění textu vybraných pohádek K. J. Erbena žáky 2. stupně ZŠ
Název práce v češtině: Vliv edičních úprav na porozumění textu vybraných pohádek K. J. Erbena žáky 2. stupně ZŠ
Název v anglickém jazyce: The influence of editorial processing on understanding the text of K. J. Erben’s fairy tales by elementary school pupils
Klíčová slova: ediční úpravy|pohádky|Karel Jaromír Erben|porozumění textu|dotazníkový výzkum|žáci ZŠ
Klíčová slova anglicky: editorial processing|fairy tales|Karel Jaromír Erben|understanding the text|questionnaire survey|school pupils
Akademický rok vypsání: 2021/2022
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK)
Vedoucí / školitel: doc. Mgr. Robert Adam, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 10.11.2021
Datum zadání: 10.12.2021
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 03.01.2022
Datum a čas obhajoby: 13.06.2022 10:00
Datum odevzdání elektronické podoby:01.05.2022
Datum proběhlé obhajoby: 13.06.2022
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. František Martínek, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce na základě testu porozumění vytvořeného pro žáky 2. stupně ZŠ posoudí vhodnost současných edičních úprav ve vybraných pohádkách K. J. Erbena.
1. Na základě odborné literatury představí dříve noremní zásady pro ediční úpravy textu, konkrétněji se zaměří na ediční úpravy pohádek.
2. Vhodně zvolí současnou edici (ne explicitní adaptaci) Erbenových pohádek zacílenou na dětského čtenáře a popíše rozdíly mezi jejím zněním a textem zpřístupněným kritickou edicí.
3. Na základě zjištěných rozdílů vytvoří test porozumění vybraným pasážím textu pro žáky 2. stupně ZŠ. Test nechá vypracovat zvolený vzorek žáků, popíše průběh testování a analyzuje a interpretuje jeho výsledky.
4. Podle výsledků testu porozumění posoudí užitečnost zobecněných typů edičních zásahů do textu.
Seznam odborné literatury
ČERVENKA, J. (ed.): O pohádkách: Sborník statí a článků. Praha: SNDK, 1960.
GEJGUŠOVÁ, I., ZYCHOVÁ, V.: Vliv textových úprav Babičky Boženy Němcové na míru porozumění textu u žáků 2. stupně základních škol. Paidagogos, 2(2), 2017, s. 5–31.
HAVEL, R., ŠTOREK, B., a kol. (ed.): Editor a text: úvod do praktické textologie. Praha: Paseka, 2006.
KLÍMOVÁ, D., OTČENÁŠEK, J.: Česká pohádka v 19. století. Praha: Etnologický ústav Akademie věd České republiky, 2012.
Kolektiv bohemistů VŠP v Olomouci. Zásady pro vydávání mimočítankové četby. Literatura ve škole, 5, 1957, s. 201–207.
MACUROVÁ, A.: Čteme ještě Němcovou? Proměny textu se čtenářem a v čase. In Božena Němcová – život, dílo, doba. Česká Skalice 2006, s. 139–146.
SAICOVÁ ŘÍMALOVÁ, L.: Co se stalo s Otesánkem? K edicím Erbenovy pohádky. Studie z aplikované lingvistiky, 8(1), 2017, s. 32–42.
SCHINDLER, R. a kol.: Rukověť autora testových úloh. Praha: Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání, 2006.
SOTLOVÁ, J.: Vliv edičních úprav na porozumění textu Babičky žáky ZŠ. Praha: ÚČJTK FF UK, 2018. Nepublikovaná diplomová práce.
ULIČNÝ, O.: Prostor pro jazyk a styl: Lingvostylistické analýzy současné české prózy pro děti a mládež. Hradec Králové: Gaudeamus, 1994.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK