Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Digitální rodičovství: mediace internetových aktivit dětí na základě socioekonomického statusu rodičů
Název práce v češtině: Digitální rodičovství: mediace internetových aktivit dětí na základě socioekonomického statusu rodičů
Název v anglickém jazyce: Digital parenting: the relationship between parents' socioeconomic status and their children's internet activities
Klíčová slova: digitální rodičovství|rodičovství|rodičovské styly|status|socioekonomický status|internet|děti
Klíčová slova anglicky: digital parenting|parenting|parenting styles|status|socioeconomic status|internet|children
Akademický rok vypsání: 2021/2022
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra sociologie (21-KSOC)
Vedoucí / školitel: PhDr. Mgr. Petr Lupač, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 08.11.2021
Datum zadání: 10.11.2021
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 04.02.2022
Datum a čas obhajoby: 08.09.2023 09:30
Datum odevzdání elektronické podoby:01.08.2023
Datum proběhlé obhajoby: 08.09.2023
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: PhDr. Jiří Šafr, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Východiska: Stále více aktivit se přesouvá do online prostředí a děti z různých sociálních tříd mají přistup na internet z mnoha digitálních zařízení a služeb. Rodiče proto čelí výzvě ve svých kompetencích a rolích, protože s rostoucími možnostmi online světa, upadá rodičovská kompetence v kontrole obsahu a způsobu trávení času dětmi na internetu. V reakci na to rodiče čerpají ze svých dostupných zdrojů – socioekonomických, kulturních a z různých stylů výchovy (Mascheroni, Ponte & Jorge, 2018). Rodiče jsou tedy ovlivňováni různými faktory, které mají dopad na jejich sociální pozici. Na základě toho si utvářejí strategie pro mediaci dětského využívání digitálních médií, které jsou často utvářeny vlastní znalostí a dovednostmi s prací na internetu (Livingstone & Helsper, 2008). Rodičovské praktiky mediace aktivit na internetu se tak posouvají od restriktivních forem k formám umožňujícím rodičovskou mediaci (Mascheroni, Ponte & Jorge, 2018). Hlavní roli ve volbě mediačních strategií hraje příjem a vzdělání rodičů, kdy méně vzdělaní rodiče častěji využívají omezující strategie, protože nemají dostatečné znalosti o digitálních médiích, naopak rodiče s vyšším socioekonomickým statusem se přiklánějí spíše k umožňujícím praktikám (Huang, Li & Straubhaar, 2018; Livingstone et al., 2015). Rodiče s vyšším socioekonomickým statusem tedy spíše své děti povzbuzují k využívání digitálních médií pro vzdělávání a seberozvoj a snaží se vyvážit online a offline aktivity, naopak rodiče s nižším socioekonomickým statusem pak děti nechávají využívat digitální média, pokud respektují rodičovské hodnoty a pravidla (Clark, 2013). Rovněž se objevují nové formy digitálních propastí, kdy se zdá, že nižší příjmy a uživatelé s nižším vzděláním jsou více vystaveni rizikům v oblasti soukromí a využívání internetu (Gangadharan, 2017).
Cíle: Cílem práce je zjistit, jak přispívá socioekonomický status rodičů ke kontrole času a způsobu trávení času dětí na internetu, potažmo jak a kolik času tráví na internetu sami rodiče. Budu se snažit zjistit, zdali je možné identifikovat určité typy rodičovské mediace trávení času online (aktivní mediace, bezpečná mediace, restrikce a technická mediace) (Livingstone et al., 2015), dále se budu snažit zjistit, jak se mezi sebou liší v rámci úrovní socioekonomického statusu. To bude podepřeno daty ze slovenské části výzkumu EU Kids Online, ve kterém byl vymezen prostor také pro dotazování rodičů.
Výzkumná otázka: Jaká je souvislost mezi rodičovskou mediací aktivit dětí na internetu a jejich socioekonomickým statusem?
Metodika: Práce bude rozdělena na teoretickou a praktickou část, metodou bude sekundární analýza dat.
Teoretická část: Analýza literatury pojednávající o digitálním rodičovství a způsobech mediace online aktivit dětí. Literaturu budu čerpat zejména ze zahraničních zdrojů.
Praktická část: Sekundární analýza dat z výzkumu EU Kids Online s využitím shlukové analýzy.
Hypotézy: Formulace obecných předpokladů, hypotéz, které budu v práci ověřovat. Obecným předpokladem je, že mezi rodiči s různým socioekonomickým statusem existují rozdíly v mediaci internetových aktivit. Očekávám, že mezi rodiči budou rozdíly v otázce mediace dětského trávení času v online prostředí zejména z hlediska socioekonomických charakteristik – tedy vzdělání, příjmu, způsobu trávení času online jich samotných a věku dítěte.
Charakteristika závěrů: Ve své diplomové práci se budu zabývat pojmem digitálního rodičovství. Přínosem mé práce bude aplikace současných teorií o digitálním rodičovství a rodičovských praktik, které přispívají k mediaci času tráveného dětmi v online prostředí, které budou podepřeny daty z výzkumu EU Kids Online.
Seznam odborné literatury
Seznam literatury:
Clark, L. S. (2013). The parent app: Understanding families in the digital age. Oxford University Press.
Gangadharan, S. P. (2017). The downside of digital inclusion: Expectations and experiences of privacy and surveillance among marginal Internet users. New Media & Society, 19(4), 597-615.
Huang, G., Li, X., Chen, W., & Straubhaar, J. D. (2018). Fall-behind parents? The influential factors on digital parenting self-efficacy in disadvantaged communities. American behavioral scientist, 62(9), 1186-1206.
Livingstone, S., & Blum-Ross, A. (2020). Parenting for a Digital Future: How Hopes and Fears about Technology Shape Children's Lives. Oxford University Press, USA.
Livingstone, S., Helsper, E. (2008). Parental mediation and children’s Internet use. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 52, 581-599.
Livingstone, S., Mascheroni, G., Dreier, M., Chaudron, S. and Lagae, K. (2015) How parents of young children manage digital devices at home: The role of income, education and parental style. London: EU Kids Online, LSE.
Mascheroni, G., Ponte, C., & Jorge, A. (2018). Digital parenting: The challenges for families in the digital age. Nordicom.
Zaman, B., & Nouwen, M. (2016). Parental controls: advice for parents, researchersand industry. London: EU Kids Online, LSE.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK