Bariéry ve vzdělávání předškolních dětí na okraji společnosti
Název práce v češtině: | Bariéry ve vzdělávání předškolních dětí na okraji společnosti |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Barriers in education of marginalized preschool children |
Klíčová slova: | bariéry v předškolním vzdělávání|předškolní vzdělávání|sociální znevýhodnění|lokalita Plzeň|kvalitativní výzkum|dostupnost předškolního vzdělávání|včasná péče|sociálně vyloučené rodiny|rodiče se základním vzděláním|učitelé a učitelky |
Klíčová slova anglicky: | barriers in pre-school education|pre-school education|social disadvantage|locality Pilsen|qualitative research|availability of pre-school education|early care|socially excluded families|unaducated parents|teachers |
Akademický rok vypsání: | 2021/2022 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (21-KPED) |
Vedoucí / školitel: | prof. PaedDr. Ondrej Kaščák, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 04.11.2021 |
Datum zadání: | 04.11.2021 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 13.05.2022 |
Datum a čas obhajoby: | 15.06.2022 13:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 13.05.2022 |
Datum proběhlé obhajoby: | 15.06.2022 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. PhDr. Jaroslav Koťa |
Zásady pro vypracování |
Předkládaná diplomová práce je teoreticko-empirického charakteru s důrazem na empiricku část. V teoretické části pracuji s již realizovanými kvalitativními i kvantitativními výzkumi a také kurikulárními a strategickými dokumenty, které se tématu předškolního vzdělávání dětí z okraje dotýkají. V empirické části jsem provedla vlastní kvalitativní výzkum mapování bariér předškolního vzdělávání z perspektivy rodin a učitelek/učitelů předškolních zařízení a věnovala jsem se společným průsečíkům těchto dvou světům, a tedy i možným východiskům vedoucím k odstranění bariér v rovném přístupu ke vzdělávání. K realizaci výzkumu jsem využila metodu polostrukturovaného rozhovoru. V disuzi jsem se věnovala srovnání některých výzkumů, s nimiž jsem pracovala v teoretické části, s vlastním výzkumem vzhledem k perspektive učitelek/učitelů. |
Seznam odborné literatury |
Akční plán 2021-2023 Strategie sociálního začleňování 2021-2030 [online]. Praha: MPSV, 2021 [cit. 11. 5. 2022]. Dostupné z: https://www.mpsv.cz/akcni-plan-2021-2023-strategie-socialniho-zaclenovani-2021-2030
BENDOVÁ, Petra. ČECHÁČKOVÁ, Martina. ŠÁDKOVÁ, Lenka. 2014. Inclusive Education of Pre-school Children with Special Educational Needs in Kindergartens. Procedia - Social and Behavioral Sciences. 112. 1014-1021. 10.1016/j.sbspro.2014.01.1263. BURKOVIČOVÁ, Radmila. Děti ze sociokulturně znevýhodněného prostředí v předškolním vzdělávání. V Ostravě: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2016. ISBN 978-80-7464-812-0. Český statistický uřad: Databáze demografických údajů za vybraná města ČR [online]. [cit. 2022-01-14]. Dostupné z: https://www.czso.cz/csu/czso/databaze-demografickych-udaju-za-vybrana-mesta-cr Český statistický uřad: Plzeňský kraj - obce v okrese : Plzeň-město [online]. [cit. 2022-01-14]. Dostupné z: https://vdb.czso.cz/vdbvo2/faces/cs/index.jsf?page=vystup-objekt&pvo=MLO202004&skupId=3530&z=T&f=TABULKA&katalog=32955&pvo=MLO202004&pvokc=101&pvoch=40371 ČESKO. Zákon č. 178/2016 Sb., zákon, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů. In: Zákony pro lidi.cz [online]. © AION CS 2010-2022 [cit. 11. 5. 2022]. Dostupné z: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2016-178 ČESKO. Zákon č. 247/2014 Sb., o poskytování služby péče o dítě v dětské skupině a o změně souvisejících zákonů. In: Zákony pro lidi.cz [online]. © AION CS 2010-2022 [cit. 10. 4. 2022]. Dostupné z: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2014-247 ČESKO. Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon). In: Zákony pro lidi.cz [online]. © AION CS 2010-2022 [cit. 11. 5. 2022]. Dostupné z: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2004-561 Dopady povinného předškolního vzdělávání na organizační a personální zajištění a výchovně-vzdělávací činnost mateřských škol za období 1. pololetí školního roku 2017/2018 [online]. Praha:ČŠI, 2018 [cit. 11. 5. 2022]. Dostupné z: http://www.csicr.cz/html/2018/TZ_Dopady_povinneho_predskolniho_vzdelavani/resources/_pdfs_/Tematicka_povinna_predskolka_29.5.__.pdf Evidence dětských skupin [online]. Ministerstvo práce a sociálních věcí [cit. 2022-01-14]. Dostupné z: http://evidence.mpsv.cz/eEDS/index.php?search&okres=Plze%C5%88-m%C4%9Bsto FÓNADOVÁ, Laura. Nenechali se vyloučit: sociální vzestupy Romů v české společnosti : (kvalitativní studie). Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-6574-1. Lucie Jarkovská, Kateřina Lišková & Jana Obrovská (2015) ‛We treat them all the same, but…’. Disappearing ethnic homogeneity in Czech classrooms and teachers’ responses, Race Ethnicity and Education, 18:5, 632-654, DOI: 10.1080/13613324.2015.1013457 FRYČ, Jindřich, Zuzana MATUŠKOVÁ, Pavla KATZOVÁ, et al. Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2030+. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, 2020. ISBN 978-80-87601-46-4. Mateřské školy [online]. Plzeň [cit. 2022-01-14]. Dostupné z: https://www.plzen.eu/vzdelavani/materske-skoly/materske-skoly-6.aspx Obecně závazná vyhláška statutárního města Plzeň č. 9/2018. [online]. [cit. 2022-01-14]. Dostupné z: www.plzen.eu PAQ Research (D. Prokop, V. Korbel, T. Dvořak, L. Markova, D. Gardošikova) Think-tank IDEA (J. Grossmann, V.Korbel, D. Műnich, J. Krajčova). Mají děti v Česku stejné šance ve vzdělávání?: Hlavní zjištění studie Nerovnosti ve vzdělávání jako zdroj neefektivity. Nadace České spořitelny, 2020, 31. Platforma pro včasnou péči: Naše vize [online]. [cit. 2022-05-11]. Dostupné z: https://vcasnapece.cz/nase-vize/ Plzeň přispěje na obědy dětem z rodin, které se ocitly ve hmotné nouzi. Město Plzeň [online]. Plzeň, 2021 [cit. 2022-01-14]. Dostupné z: https://www.plzen.eu/o-meste/aktuality/aktuality-z-mesta/plzen-prispeje-na-obedy-detem-z-rodin-ktere-se-ocitly-ve-hmotne-nouzi.aspx Rámcový vzdělávací program pro obor předškolní vzdělávání [online]. Praha: MŠMT, 2021 [cit. 11. 5. 2022]. Dostupné z: https://www.msmt.cz/vzdelavani/predskolni-vzdelavani/ramcovy-vzdelavaci-program-pro-predskolni-vzdelavani-3 Rejstřík škol a školských zařízení [online]. MŠMT [cit. 2022-01-14]. Dostupné z: https://rejstriky.msmt.cz/rejskol/ RYCHLÍKOVÁ, Apolena. Apolena Rychlíková: Pozor na „digitální vyloučení“. Český rozhlas [online]. 16. 1. 2022 [cit. 2022-05-11]. Dostupné z: https://plus.rozhlas.cz/apolena-rychlikova-pozor-na-digitalni-vylouceni-8660988 Strategie sociálního začleňování 2021−2030 [online]. Praha: MPSV, 2021 [cit. 11. 5. 2022]. Dostupné z: https://www.mpsv.cz/strategie-socialniho-zaclenovani-2021-2030 Studie sociálního prostředí města Plzně [online]. [cit. 2022-01-14]. Dostupné z: ukr.plzen.eu Školské obvody základních škol a mateřských škol [online]. Plzeň [cit. 2022-01-14]. Dostupné z: https://www.plzen.eu/urad/magistrat-mesta-plzne/urad-sluzeb-obyvatelstvu/odbor-skolstvi-mladeze-a-telovychovy/clanky-osmt/skolske-obvody-zakladnich-skol-a-materskych-skol.aspx TADY A TEĎ [online]. [cit. 2022-05-11]. Dostupné z: http://tadyated.org/ TADY A TEĎ. [cit. 2022-05-11]. Interní metodické materiály ke Standardům kvality registrované sociální služby Sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi. Standard č. 1. Cíle a způsoby poskytování sociální služby. Veřejně nedostupné. TOMÁŠOVÁ, Alexandra. Mateřskou školou ke školní připravenosti. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 978-80-7464-231-9. Začleňování romských dětí předškolního věku v ČR [online]. OSF, 2015 [cit. 11. 5. 2022]. Dostupné z: https://osf.cz/publikace/zaclenovani-romskych-deti-predskolniho-veku-v-cr/ |