Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Event representation in pantomime versus linguistic expression
Název práce v češtině: Reprezentace dějů v pantomimickém versus jazykovém vyjádření
Název v anglickém jazyce: Event representation in pantomime versus linguistic expression
Klíčová slova: multimodálnost|ikoničnost|struktura dějů|valence|intersubjektivita|komunikační úspěšnost
Klíčová slova anglicky: multimodality|iconicity|event structure|argument structure|intersubjectivity|communicative efficiency
Akademický rok vypsání: 2021/2022
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: angličtina
Ústav: Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK)
Vedoucí / školitel: Mgr. Eva Lehečková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 29.10.2021
Datum zadání: 05.11.2021
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 11.11.2021
Datum a čas obhajoby: 20.06.2022 08:30
Datum odevzdání elektronické podoby:11.05.2022
Datum proběhlé obhajoby: 20.06.2022
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. Mgr. Radek Šimík, Ph.D.
 
 
 
Ocenění:Práce byla navržena na ocenění
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se zaměřuje na porovnání ztvárnění dějů v pantomimickém podání na jedné straně a v jazykovém ztvárnění na straně druhé. V návaznosti na předcházející výzkumy se bude soustředit na to, jaké aspekty dějů se ztvárňují pomocí pantomimy a prostřednictvím jazykového vyjádření a jak to ovlivňují různé formální a sémantické parametry ztvárňovaných situací (např. počet valenčních doplnění, ikoničnost děje, pohyb vs. nepohyb, živost patientu apod.).
Empirická část bude sestávat ze dvou experimentů, jež budou plnit vždy dvojice probandů v interakci (celkem 15 dvojic). Experimenty budou nahrávány na videokamery a bude samostatně snímána audiostopa u obou účastníků v každé dvojici. Podněty pro oba experimenty bude tvořit vzorek substantiv verbálních (kouření) a dějových (setba), vybraných s oporou o jazykové korpusy češtiny s ohledem na frekvenci i další parametry. V prvním experimentu si budou dvojice účastníků navzájem popisovat/pantomimou předvádět děje prezentované substantivem, úkolem druhého účastníka bude z nabízených možností vybrat, o jaký děj se jedná. Ve druhém experimentu dostane každý účastník seznam substantiv verbálních/dějových a bude si moci vybrat, které popíše jazykově a které pantomimou. V analýze bude diplomantka sledovat, jaké strukturní a sémantické parametry vybraných dějů byly ztvárňovány v jaké podmínce a jaké vlastnosti dějů vedly k preferenci pantomimického, respektive jazykového ztvárnění. Cílem je popsat nejčastější strategie, které účastníci při řešení daného úkolu zvolí, a jejich dopad na porozumění – proto bude diplomantka zároveň sledovat a vyhodnocovat rychlost porozumění u adresáta.
Diplomová práce přispěje k poznání rozdílů v kódování informací ve verbálním versus neverbálním sémiotickém módu, a tudíž obohatí dosavadní výzkumy multimodálnosti, a specificky multimodálního výzkumu češtiny.
Seznam odborné literatury
Blomberg, J., & Zlatev, J. (2013). Actual and non-actual motion: why experientialist semantics needs phenomenology (and vice versa).Phenomenology and the Cognitive Sciences,13(3), 395–418.https://doi.org/10.1007/s11097-013-9299-x
Brown, S., Mittermaier, E., Kher, T., & Arnold, P. (2019). How Pantomime Works: Implications for Theories of Language Origin.Frontiers in Communication,4. https://doi.org/10.3389/fcomm.2019.00009
Fay, Nicolas & Arbib, Michael & Garrod, Simon. (2013). How to Bootstrap a Human Communication System. Cognitive science. 37. 10.1111/cogs.12048.
Fay, N., Lister, C. J., Ellison, T. M., & Goldin-Meadow, S. (2014). Creating a communication system from scratch: gesture beats vocalization hands down.Frontiers in Psychology,5.https://doi.org/10.3389/fpsyg.2014.00354
Jehlička, J., & Lehečková, E. (2020). Multimodal Event Construals: The Role of Co-Speech Gestures in English vs. Czech Interactions.Zeitschrift Für Anglistik Und Amerikanistik,68(4), 351–377.https://doi.org/10.1515/zaa-2020-2017
Kendon, A. (2004).Gesture: Visible Action as Utterance. Cambridge University Press.
McNeill, D. (2000).Language and Gesture. Cambridge University Press.
McNeill, D. (2005).Gesture and Thought. University of Chicago Press.
Parrill, F., Bergen, B. K., & Lichtenstein, P. V. (2013). Grammatical aspect, gesture, and conceptualization: Using co-speech gesture to reveal event representations.Cognitive Linguistics,24(1), 135–158. https://doi.org/10.1515/cog-2013-0005
Van Nispen, K., Van de Sandt-Koenderman, M., Mol, L. et al. (2014). Pantomime Strategies: On Regularities in How People Translate Mental Representations into the Gesture Modality. Proceedings of the Annual Meeting of the Cognitive Science Society, 36(36). https://escholarship.org/uc/item/7ph695g6
Zlatev, J., & Blomberg, J. (2016). Embodied intersubjectivity, sedimentation and non-actual motion expressions.Nordic Journal of Linguistics,39(2), 185–208. https://doi.org/10.1017/s0332586516000123
Zlatev, J., Wacewicz, S., Zywiczynski, P., & van de Weijer, J. (2017). Multimodal-first or pantomime-first?Interaction Studies,18(3), 465–488. https://doi.org/10.1075/is.18.3.08zla
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK