Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Pracovní spokojenost a její prediktory u zaměstnanců v IT firmě
Název práce v češtině: Pracovní spokojenost a její prediktory u zaměstnanců v IT firmě
Název v anglickém jazyce: Predictors of job satisfaction among employees working in an IT organization
Klíčová slova: faktory pracovní spokojenosti|informační technologie|pracovní motivace|pracovní spokojenost|pracovní zdraví
Klíčová slova anglicky: information technology|job motivation|job satisfaction factors|job satisfaction|occupational health
Akademický rok vypsání: 2021/2022
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra psychologie (21-KPS)
Vedoucí / školitel: doc. Mgr. Kateřina Zábrodská, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 27.10.2021
Datum zadání: 27.10.2021
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 07.12.2021
Datum a čas obhajoby: 13.09.2022 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:24.07.2022
Datum proběhlé obhajoby: 13.09.2022
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Bc. Lucie Zernerová, M.Sc., Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je zjistit jaká je míra pracovní spokojenosti v IT firmě a jaké jsou její prediktory v pracovním prostředí.

Teoretická část práce bude zaměřena na oblast psychologie pracovního zdraví, a to zejména na teoretické ukotvení konceptu pracovní spokojenosti. Popsány budou hlavní soudobé teorie pracovního zdraví a pracovní spokojenosti, a dále faktory, které pracovní spokojenost ovlivňují (vnitřní a vnější). Z vnějších faktorů ovlivňující pracovní spokojenost se zaměřím zejména na fyzické pracovní prostředí, styl vedení, vztahy na pracovišti, organizaci práce, work-life balance, hodnocení a možnosti rozvoje a vzdělávání zaměstnanců. Z vnitřních faktorů se zaměřím na demografické faktory věku a pohlaví, a dále na vybrané osobnostní faktory, zejména na motivaci a osobnostní charakteristiky. Dále se v této části budu zabývat metodami zjišťování pracovní spokojenosti a jejímu vlivu na pracovní výkon. V neposlední řadě se budu věnovat pracovní motivaci, jejímu vztahu s pracovní spokojeností a výkonem. Samostatná kapitola bude věnovaná specifikům práce v sektoru IT, a to hlavním zdrojům a nárokům práce v tomto sektoru. Na závěr teoretické části uvedu důležité výzkumy provedené na téma pracovní spokojenosti v IT firmách.

Výzkumná část bude obsahovat kvantitativní výzkum ve vybrané IT firmě o 500 zaměstnancích. Bude provedeno dotazníkové šetření pomocí dotazníku COPSOQ II (The Copenhagen Psychosocial Questionnaire II), díky kterému bude možné zjistit míru pracovní spokojenosti ve středně velké IT firmě a identifikovat hlavní prediktory pracovní spokojenosti. K získání hlubšího vhledu do subjektivní zkušenosti zaměstnanců bude kvantitativní šetření
doplněno kvalitativním výzkumem ve formě focusových skupin zaměřených na možnosti zlepšování firemního prostředí a firemního vzdělávání. Na základě výsledků budou navrhnuta doporučení na podporu pracovní spokojenosti v dané firmě.

Výsledky výzkumu přispějí ke zvýšení povědomí o specifikách práce v IT sektoru a o možnostech podpory pracovní spokojenosti v IT firmách. Do budoucna by bylo možné provést follow-up studii o efektech navrhnutých strategií v dané firmě.
Seznam odborné literatury
Aziri, B. (2011). Job satisfaction: A literature review. Management Research & Practice, 3(4).

Bedrnová, E., & kol. (2012). Manažerská psychologie a sociologie. Management Press.

Cic, Z. V., Bobek, S., & Zizek, S. S. (2018). IT Employees' Job Satisfaction-Comparative Analysis between Industries. Sankalpa, 8(1), 3-11.

Diala, I., & Nemani, R. (2011). Job satisfaction: Key factors influencing information technology (IT) professionals in Washington DC. International Journal of Computer Technology and Applications, 2(4), 829-830.

Christen, M., Iyer, G., & Soberman, D. (2006). Job satisfaction, job performance, and effort: A reexamination using agency theory. Journal of marketing, 70(1), 137-150.

Fila, M. J., Paik, L. S., Griffeth, R. W., & Allen, D. (2014). Disaggregating job satisfaction: Effects of perceived demands, control, and support. Journal of Business and Psychology, 29(4), 639-649.

Gatchel, R. J., & Schultz, I. Z. (Eds.). (2012). Handbook of occupational health and wellness. Springer Science & Business Media.

Judge, T. A., Thoresen, C. J., Bono, J. E., & Patton, G. K. (2001). The job satisfaction–job performance relationship: A qualitative and quantitative review. Psychological Bulletin, 127(3), 376.

Locke, E. A. (1976). The nature and causes of job satisfaction. In M. D. Dunnette (Ed.), Handbook of industrial and organizational psychology (1st ed., pp. 1297–1394). Chicago, IL: Rand McNally.

Nielsen, M. B., Mearns, K., Matthiesen, S. B., & Eid, J. (2011). Using the Job Demands–Resources model to investigate risk perception, safety climate and job satisfaction in safety critical organizations. Scandinavian Journal of Psychology, 52(5), 465-475.

Pauknerová, D. (2006). Psychologie pro ekonomy a manažery. Praha: Grada.

Quick, J. C., & Tetrick, L. E. (Eds.). (2003). Handbook of occupational health psychology. American Psychological Association. https://doi.org/10.1037/10474-000

Thompson, E.R., & Phua F.T.T. (2012). A brief index of affective job satisfaction. Group & Organization Management. 37(3): 275–307. doi:10.1177/1059601111434201

Voženílek, D., Rabelová, A., Gregorovič, A., Procházková, M., Šindelářová, P., Vaculík, M., & Procházka, J. (2017). Pracovní spokojenost jako mediátor vztahu mezi self-efficacy a výkonem. Psychologie a její kontexty (Psychology & Its Contexts), 8(1).

Wanous, J. P., & Lawler, E. E. (1972). Measurement and meaning of job satisfaction. Journal of Applied Psychology, 56(2), 95–105. https://doi.org/10.1037/h0032664
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK