Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
A Longitudinal Study of Receptive Mid-Frequency Vocabulary Knowledge in Czech Advanced Learners of English
Název práce v češtině: Longitudinální výzkum znalosti receptivní středně frekventované slovní zásoby u českých pokročilých studentů angličtiny
Název v anglickém jazyce: A Longitudinal Study of Receptive Mid-Frequency Vocabulary Knowledge in Czech Advanced Learners of English
Klíčová slova: receptivní slovní zásoba|středně frekventovaná|pokročilí studenti|longitudinální|testování slovní zásoby
Klíčová slova anglicky: receptive vocabulary|mid-frequency|advanced learners|longitudinal|vocabulary testing
Akademický rok vypsání: 2021/2022
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: angličtina
Ústav: Ústav anglického jazyka a didaktiky (21-UAJD)
Vedoucí / školitel: PhDr. Tomáš Gráf, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 26.10.2021
Datum zadání: 26.10.2021
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 01.11.2021
Datum a čas obhajoby: 31.05.2023 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:25.04.2023
Datum proběhlé obhajoby: 31.05.2023
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. Dr. phil. Eva Maria Luef, Mag. phil.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Na mnoha českých školách nastávají situace, kdy se v jedné třídě na hodinách angličtiny setkají studenti, kteří mají velmi rozdílné úrovně jazykové pokročilosti v angličtině. Velmi pokročilí studenti, kteří jsou v angličtině oproti svým spolužákům výrazně napřed, tak často mohou být opomíjeni a nejsou jim poskytovány dostatečné příležitosti nadále se v jazyce rozvíjet. Jednou z klíčových složek jazykových kompetencí je slovní zásoba. Tato práce se zaměří na zjištění úrovně a vývoj receptivní slovní zásoby u vzorku velmi pokročilých studentů angličtiny na vybraných českých gymnáziích. V teoretické části bude stručně popsána situace na českých školách, dále se práce bude obecně věnovat teorii slovní zásoby a jejímu vývoji i z bilingvního hlediska a v závěru teoretické části shrne dosavadní poznatky v oblasti měření slovní zásoby. Praktická část bude založena na výsledcích měření úrovně a vývoje slovní zásoby u velmi pokročilých studentů angličtiny na vybraných českých gymnáziích. Měření proběhnou celkem tři vždy s půlročními odstupy pomocí online testů na slovní zásobu. Výsledky budou následně analyzovány a uvedeny do souvislostí s dalšími daty získanými z obecného dotazníku zaslaného respondentům. Cílem práce bude poukázat na to, že i velmi pokročilí studenti angličtiny se mohou a potřebují nadále ve svých jazykových kompetencích rozvíjet.

Práce bude vypracována v anglickém jazyce.
Seznam odborné literatury
Bialystok, E. and G. Luk (2012) “Receptive Vocabulary Differences in Monolingual and Bilingual Adults.” Bilingualism: Language and Cognition, vol. 15, no. 20, 397–401.
Bialystok, E., G. Luk, K. F. Peets and S. Yang (2010) “Receptive Vocabulary Differences in Monolingual and Bilingual Children.” Bilingualism: Language and Cognition, vol. 13, no. 4, 525–531.
Blom, E. et al. (2020) “Cross-Language Distance Influences Receptive Vocabulary Outcomes of Bilingual Children.” First Language, vol. 40, no. 2, 151–171.
Bogaards, P. and B. Laufer, eds. (2004) Vocabulary in a Second Language: Selection, Acquisition, and Testing. Amsterdam/Philadelphia, John Benjamins.
Coady, J. and T. Huckin, eds. (1997) Second Language Vocabulary Acquisition: A Rationale for Pedagogy. Cambridge: Cambridge University Press.
Daller, H., J. Milton and J. Treffers-Daller (2007) Modelling and Assessing Vocabulary Knowledge. Cambridge: Cambridge University Press.
Fojtík, D. (2020) Advanced Learners and Native Speakers in Czech ELT Classes. MA thesis. Prague: Charles University, Faculty of Arts, Department of the English Language and ELT Methodology. Thesis supervisor Gráf, T.
Harrington, M. (2018) Lexical Facility: Size, Recognition Speed and Consistency as Dimensions of Second Language Vocabulary Knowledge. London: Palgrave Macmillan.
Malvern, D., B. Richards, N. Chipere and P. Durán (2004) Lexical Diversity and Language Development: Qualification and Assessment. Basingtoke: Palgrave Macmillan.
Menard, S., ed. (2008) Handbook of Longitudinal Research: Design, Measurement, and Analysis. Amsterdam: Elsevier Academic Press.
Nation, I. S. P. (2013) Learning Vocabulary in Another Language. Cambridge: Cambridge University Press.
Nesselhauf, N. (2003) “The Use of Collocations by Advanced Learners of English and Some Implications for Teaching.” Applied Linguistics, vol. 24, no. 2, 223–242.
Ortega, L. and H. Byrnes, eds. (2008) Longitudinal Study of Advanced L2 Capacities. New York: Routledge.
Richards, B., M. H. Daller, D. D. Malvern, P. Meara, J. Milton and J. Treffers-Daller, eds. (2009) Vocabulary Studies in First and Second Language Acquisition: The Interface Between Theory and Application. Basingtoke: Palgrave Macmillan.
Schmitt, N. (2010) Researching Vocabulary: A Vocabulary Research Manual. Basingtoke: Palgrave Macmillan.
Serratrice, L. (2013) “Cross-linguistic influence in bilingual development: Determinants and mechanisms.” Linguistic Approaches to Bilingualism, vol. 3.
Singleton, D. (1999) Exploring the Second Language Mental Lexicon. Cambridge: Cambridge University Press.
Webb, S. and P. Nation (2017) How Vocabulary is Learned. Oxford: Oxford University Press.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK