Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Působení koučování pozitivního leadershipu na psychologický kapitál manažerů
Název práce v češtině: Působení koučování pozitivního leadershipu na psychologický kapitál manažerů
Název v anglickém jazyce: The effect of a positive leadership coaching on the psychological capital of the managers
Klíčová slova: psychologický kapitál|pozitivní psychologie|leadership|rozvoj leadershipu|koučování
Klíčová slova anglicky: Psychological Capital|Positive psychology|Leadership|Leadership development|Coaching
Akademický rok vypsání: 2021/2022
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra psychologie (21-KPS)
Vedoucí / školitel: Mgr. Ivana Šípová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 21.10.2021
Datum zadání: 21.10.2021
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 24.01.2022
Datum a čas obhajoby: 30.05.2022 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:18.04.2022
Datum proběhlé obhajoby: 30.05.2022
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. PhDr. MUDr. Mgr. Radvan Bahbouh, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je ověřit působení koučovacích intervencí na psychologický kapitál vedoucích pracovníků. Tato diplomová práce je součástí evropského projektu H-WORK a podílí se na ověřování efektivity intervencí zaměřených na duševní zdraví zaměstnanců.
První kapitola teoretické části této diplomové práce se bude věnovat leadershipu. Zaměří se nejen na definici tohoto pojmu, ale hlavně na možnosti rozvoje leadership kompetencí, ze kterých pak bude největší důraz kladen na koučování v kontextu teorie pozitivního leadershipu. V další kapitole se pak diplomová práce bude věnovat psychologickému kapitálu a jeho významu pro duševní zdraví manažerů. Psychologický kapitál je teoretický konstrukt, který se skládá ze 4 složek: vědomí vlastní účinnosti, resilience, optimismus a naděje.
Výzkumná část poznatky z teoretické části aplikuje do praxe. Skupina manažerů z jedné konkrétní pracovní organizace projde sérií šesti koučovacích sezení. Cílem studie je ověřit, zda koučování působí na psychologický kapitál koučovaných manažerů. Měření psychologického kapitálu a dalších kontextuálních proměnných proběhne v několika časových obdobích se začátkem před prvním koučováním. Výzkumný předpoklad je formulován prostřednictvím CMO konfigurace: „Pokud jsou lídři zavázaní k vytváření pozitivních pracovních podmínek, připraveni na změnu, mají vyvážené pracovní nároky, a samostatnost, tak je větší pravděpodobnost, že budou mít z intervence pozitivní pocit a lépe aplikují to, co jim intervence přinese do své každodenní práce, výsledkem čehož se zlepší jejich psychologický kapitál.
Tato diplomová práce poskytne lepší vhled do problematiky duševního zdraví v pracovních organizacích. Jedná se o aktuální téma, které se však často řeší, až když jsou zaměstnanci vyčerpaní, případně vyhořelí. V souladu s proudem pozitivní psychologie však diplomová práce ověřuje efektivitu intervence včasné, zaměřené na podporu pozitivních, nikoliv patologických jevů. Výsledky diplomové práce obohatí poznatky v této oblasti a mají potenciál např. seznámit pracovní organizace s využitím koučování v kontextu psychologického kapitálu a potažmo duševní zdraví, případně je přesvědčit k využití této intervence.
Seznam odborné literatury
Armstrong, M., & Stephens, T. (2008). Management a leadership. Praha: Grada Publishing, a.s.
Avey, J. B., Reichard, R. J., Luthans, F., & Mhatre, K. H. (2011). Meta-analysis of the impact of positive psychological capital on employee attitudes, behaviors, and performance. Human Resource Development Quarterly, 22(2), 127–152. https://doi.org/10.1002/hrdq.20070
Corbu, A., Peláez Zuberbühler, M. J., & Salanova, M. (2021). Positive Psychology Micro-Coaching Intervention: Effects on Psychological Capital and Goal-Related Self-Efficacy. Frontiers in Psychology, 12(February), 1–14. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.566293
León-Pérez, J. M., Antino, M., & León-Rubio, J. M. (2016). Adaptation of the short version of the Psychological Capital Questionnaire (PCQ-12) into Spanish / Adaptación al español de la versión
reducida del Cuestionario de Capital Psicológico (PCQ-12). Revista de Psicologia Social, 32(1), 196–213. https://doi.org/10.1080/02134748.2016.1248024
Peláez Zuberbuhler, M. J., Salanova, M., & Martínez, I. M. (2020). Coaching-Based Leadership Intervention Program: A Controlled Trial Study. Frontiers in Psychology, 10(January), 1–22. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.03066
Salanova, M., & Ortega-Maldonado, A. (2019). Psychological Capital Development in Organizations: An Integrative Review of Evidence-Based Intervention Programs. In Positive Psychological Intervention Design and Protocols for Multi-Cultural Contexts (pp. 81–102). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-030-20020-6_4
Theeboom, T., Beersma, B., & van Vianen, A. E. M. (2014). Does coaching work? A meta-analysis on the effects of coaching on individual level outcomes in an organizational context. Journal of Positive Psychology, 9(1), 1–18. https://doi.org/10.1080/17439760.2013.837499
Yarborough, J. P. (2018). The Role of Coaching in Leadership Development. New Directions for Student Leadership, 2018(158), 49–61. https://doi.org/10.1002/yd.20287
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK