Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Rodičovské mediální strategie u dětí ve věku 6 – 9 let
Název práce v češtině: Rodičovské mediální strategie u dětí ve věku 6 – 9 let
Název v anglickém jazyce: Parental media strategies in children at age 6 – 9
Klíčová slova: aktivní mediace|média|mediální rodičovství|obrazovky|restriktivní mediace|rodičovská mediace|rodičovské strategie
Klíčová slova anglicky: active mediation|media|media parenting|screens|restrictive mediation|parental mediation|parental strategies
Akademický rok vypsání: 2021/2022
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav informačních studií a knihovnictví (21-UISK)
Vedoucí / školitel: Mgr. Michaela Slussareff, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 20.10.2021
Datum zadání: 20.10.2021
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 28.04.2022
Datum a čas obhajoby: 29.01.2024 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:15.12.2023
Datum proběhlé obhajoby: 29.01.2024
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Tomáš Titěra
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je zmapovat užívání rodičovských mediálních strategií v oblasti digitálních technologií u rodičů dětí ve věku 6 – 9 let.
Hlavní výzkumná otázka: Jakým způsobem používají děti ve věku 6 – 9 let digitální technologie a jaké strategie aplikují pro omezení nebo vzdělávání o technologiích jejich rodiče? Výzkum se zaměří zejména na kvalitativní otázky okolo možných rozdílů u jednotlivých médií (televize vs. digitální hry apod.).
Praktická část diplomové práce bude řešena kvalitativním šetřením formou hloubkových rozhovorů vycházejícího ze 2 standardizovaných dotazníků:
MAQ vycházející z publikace Barr R., Kirkorian H., Radesky J., Coyne S., Nichols D., Blanchfield O., Rusnak S., Stockdale L., Ribner A., Durnez J., Epstein M., Heimann M., Koch F., Sundqvist A., Slussareff M. , et al.: Beyond Screen Time: A Synergistic Approach to a More Comprehensive Assessment of Family Media Exposure During Early Childhood. Frontiers in Psychology [online], 2020, ISSN 1664-1078. Dotazník na rodičovské mediální strategie vycházející z výzkumu vedeného Kateřinou Lukavskou, Ph.D. (PeDF UK) Vliv rodičovských výchovných strategií na míru a způsob užívání digitálních technologií malými dětmi (ve věku 6-9 let)

Diplomová práce bude připravena v souladu s platnými vnitřními předpisy FF UK a dalšími metodickými pokyny a normativními dokumenty.
Seznam odborné literatury
Anderson, D. R., & Pempek, T. A. (2005). Television and Very Young Children. American Behavioral Scientist, 48(5), 505–522.https://doi.org/10.1177/0002764204271506

Barr, R. (2010). Transfer of learning between 2D and 3D sources during infancy: Informing theory and practice. Developmental Review, 30(2), 128–154. https://doi.org/10.1016/j.dr.2010.03.001


Barr, R., Kirkorian, H., Radesky, J., Coyne, S., Nichols, D., Blanchfield, O., Rusnak, S., Stockdale, L., Ribner, A., Durnez, J., Epstein, M., Heimann, M., Koch, F., Sundqvist, A., Slussareff, M. , et al.: Beyond Screen Time: A Synergistic Approach to a More Comprehensive Assessment of Family Media Exposure During Early Childhood. Frontiers in Psychology [online], 2020, ISSN 1664-1078.

Dočekal, D., Müller, J., Harris A., & Heger, L. Dítě v síti: manuál pro rodiče a učitele, kteří chtějí rozumět digitálnímu světu mladé generace. Praha: Mladá fronta, 2019. Flowee. ISBN 97880-204-5145-3.

Greenfield, S. Změna myšlení: jak se mění naše mozky pod vlivem digitálních technologií. Přeložil Radek VANTUCH. V Brně: BizBooks, 2016. ISBN 978-80-265-0450-4.

Radesky, Jenny S., Schumacher, J., & Zuckerman, B. (2015). Mobile and interactive media use by young children: The good, the bad, and the unknown. Pediatrics, 135(1), 1–3.https://doi.org/10.1542/peds.2014-2251

Smahelova, M., Juhová, D., Cermak, I., & Smahel, D. Mediation of young children's digital technology use: The parents' perspective. Cyberpsychology [online]. 2017, 11(3), 69-85 [cit. 2021-5-25]. ISSN 18027962. Dostupné z: doi:10.5817/CP2017-3-4

Tamana, S. K., Ezeugwu, V., Chikuma, J., Lefebvre, D. L., Azad, M. B., Moraes, T. J., Subbarao, P., Becker, A. B., Turvey, S. E., Sears, M. R., Dick, B. D., Carson, V., Rasmussen, C., CHILD study Investigators, Pei, J., & Mandhane, P. J. (2019). Screen-time is associated with inattention problems in preschoolers: Results
from the Child birth cohort study. PLOS ONE, 14(4), e0213995.
https://doi.org/10.1371/journal.pone.0213995

Zimmer, F., K. Scheibe A M. Henkel. How Parents Guide the Digital Media Usage of Kindergarten Children in Early Childhood. HCI International 2019 - Posters - 21st International Conference, HCII 2019, Proceedings [online]. 2019, 1034, 313 - 320 [cit. 2021-5-25]. ISBN 9783030235246. ISSN 18650937. Dostupné z: doi:10.1007/978-3-030-23525-3_41
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK