Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
(In)Sincere Authorship – Three Novels of Jeffrey Eugenides
Název práce v češtině: (Ne)Upřímné Autorství – Tři Romány Jeffreyho Eugenidese
Název v anglickém jazyce: (In)Sincere Authorship – Three Novels of Jeffrey Eugenides
Klíčová slova: „Nová Upřímnost“|Jeffrey Eugenides|Modernismus|Postmodernismus|Post-postmodernismus|Upřímnost|Autentičnost|Realismus|Populární kultura|Politika|Sexualita|Literární fikce|Metafikce
Klíčová slova anglicky: New Sincerity|Jeffrey Eugenides|Modernism|Postmodernism|Post-postmodernism|Sincerity|Authenticity|Realism|Pop culture|Politics|Sexuality|Fiction writing|Metafiction
Akademický rok vypsání: 2021/2022
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: angličtina
Ústav: Ústav anglofonních literatur a kultur (21-UALK)
Vedoucí / školitel: Mgr. David Vichnar, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 11.10.2021
Datum zadání: 11.10.2021
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 16.05.2022
Datum a čas obhajoby: 09.06.2022 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:16.05.2022
Datum proběhlé obhajoby: 09.06.2022
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. Erik Sherman Roraback, D.Phil.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Above anything else, the New Sincerity “movement” is characterized by responding to postmodern irony, but not in the form of its abandonment, but rather in its unmasking, critique, redeployment and transcendence. What Jeffrey Eugenides shares with New Sincerity authors is a critical treatment of the heritage of Postmodernism. Balancing between postmodernist techniques and their transcendence, Eugenides writes about contemporary issues haunting the American society (gender identity, mental health, the American dream, migration) and addresses the literary tradition of American fiction writing. However, his approach to this response to the literary tradition of Postmodernism differs from the majority of New Sincerity writers. The New Sincerity’s “manifesto” David Foster Wallace’s “E Unibus Pluram” is an essay about fiction, but it is also a text about American television and culture. Eugenides’s books by and large, avoid socio-political commentary: their reflection of the legacy of Reaganomics within the Bush and Clinton administrations is oblique, as is its treatment of the many other issues symptomatic of the 1980s and 1990s: the spread of HIV/AIDS, the ubiquitous television culture and its gradual replacement by the digital age, cloning, oversaturation of information and the looming war on terrorism. Although written in the 1990s and early 2000s, these novels barely ever reference popular music or television shows or politics. Instead, Eugenides’s books make sustained references to the canon: Shakespeare, Stein, Derrida, Milton, James, Greek mythology or Saint Augustine, thereby invoking the modernist dialectics between “tradition” and “the individual talent”. This thesis approaches the work of Jeffrey Eugenides in the context of the New Sincerity by treating of his work as a post-postmodernist return to modernism, a sincerity more conservative perhaps than that of some of his colleagues but governed by a similar ethos. This thesis at first delineates the key characteristics of the New Sincerity authors. It deals especially with the differences between authenticity and sincerity, while also rather uncharacteristically discussing the New Sincerity programme from the viewpoint of its treatment of sexuality and consumer/ pop culture. Sexuality, consumer/pop culture (or politics) and fiction writing are understood as a triad that is inseparable in many contemporary texts. Three novels written by Eugenides — The Virgin Suicides (1993), Middlesex (2002), and The Marriage Plot (2011)—are analyzed from the perspective of the New Sincerity and in terms of their reworking of the postmodernist heritage. For instance, The Virgin Suicides is a voyeuristic parable of television watching set in Detroit suburbs in the 1970s, Middlesex is an epic “gender novel” oddity and The Marriage Plot is a variation on the modernist Bildungsroman examined from the perspective of thesis writing, academic postmodernism and Western/Eastern cultural differences.


Pokud bychom chtěli charakterizovat „Novou upřímnost“, jedná se především o „hnutí“, které se vyznačuje tím, že reaguje na postmoderní ironii. Neznamená to však, že se chce postmoderní ironie vzdát. Spíše ji chce demaskovat, zkritizovat, využít ji a přesáhnout ji. Jeffrey Eugenides je autor, který má s „Novou upřímností“ mnoho společného, především to, jak nakládá s odkazem postmodernismu. Jeho romány balancují na pomezí postmoderních technik a zároveň je kritizují. Eugenides též píše o literární americké tradici a o problémech, které pronásledují současnou americkou společnost (genderová identita, duševní zdraví, americký sen, migrace apod.). Manifest “Nové upřímnosti” Davida Fostera Wallace, text “E Unibus Pluram” je na jednu stranu esejí o literární fikci, na druhou stranu je to ale také text o americké (nejen) televizní kultuře. Knihy Jeffreyho Eugenidese se ale z velké části vyhýbají jakémukoliv sociálnímu nebo politickému komentáři. Například odkaz reaganismu v letech, kdy americký prezidentský úřad zastávali prezidenti Bush a Clinton je v knihách zachycen jen v lehkých náznacích, stejně tak jako další problémy, které charakterizovaly osmdesátá a devadesátá léta 20. století: rozšíření viru HIV a AIDS, všudypřítomná televizní kultura a její pozdější nahrazení digitální érou, klonování, informační zahlcení a vynořující se válka proti terorismu. Zároveň romány Jeffreyho Eugenidese jen zřídka odkazují na populární hudbu, televizní pořady či politiku ačkoli jsou napsány v devadesátých letech 20.století a na počátku 21. století. Eugenides se místo populárních referencí uchyluje k nepřetržitým odkazům na klasičtější literární kánon. Zmiňuje W. Shakespeara, J. Derridu, J. Miltona, řeckou mytologii či svatého Augustina, a tím se také dovolává modernistické dialektiky mezi „tradicí“ a „individuálním talentem.“ Tato práce tedy k dílu Jeffreyho Eugenidese přistupuje v kontextu „Nové upřímnosti“ a považuje jeho práce za post-postmoderní návrat k modernismu, a k upřímnosti konzervativnější než k té, kterou najdeme u jeho literárních kolegů. I přesto je taková upřímnost charakterizována stejným étosem. Tato práce nejprve vymezuje klíčové charakteristiky autorů, kteří se volně řadí k “Nové upřímnosti”. Zajímá se především o to, jaké jsou rozdíly mezi autentičností a upřímností, a také se celkem netypicky zabývá tímto hnutím z hlediska sexuality a konzumní a populární kultury. Sexualita, konzumní a populární kultura a literární fikce jsou totiž pro mnoho současných autorů často nerozlučnou triádou, jejíž části od sebe nelze jednoduše oddělit. Tato práce analyzuje tři romány Jeffreyho Eugenidese – The Virgin Suicides (1993, česky vyšlo jako Sebevraždy panen v roce 2013), Middlesex (2002, česky Hermafrodit, 2009) a The Marriage Plot (2011, česky Hra o manželství, 2012). A jejich analýza se zaměřuje především na to, jak dané romány přepracovávají odkaz postmodernismu. Sebevraždy Panen jsou například voyeurskou parabolou na televizní kulturu, která se odehrává v sedmdesátých letech 20. století na předměstí Detroitu. Hermafrodit je epickým románem zabývajícím se genderem, a Hra o manželství představuje variaci na modernistický Bildungsroman, jehož nejzajímavějšími prvky jsou zájem o akademické psaní a prostředí, postmodernismus a rozdíly mezi západním a východním kulturním okruhem.
Seznam odborné literatury
Ø Boswell, M. “The Rival Lover: David Foster Wallace and the Anxiety of Influence in Jeffrey Eugenides’s The Marriage Plot. MFS Modern Fiction Studies 62, no. 3 ( Fall 2016): 499-518.
Ø Brooks, Ryan M. “The Family Gone Wrong: Post-Postmodernism, Neoliberalism, and the Contemporary Novel’s Contract with the Reader.” Parallel 39 (2017): 22-45.
Ø Eliot, T.S. “Tradition and the Individual Talent.” Perspecta 19 (1982): 36-42.
Ø Eugenides, Jeffrey. “An Interview with Jeffrey Eugenides.” Interview by Jérémy Potier. Transatlantica: Revue d'Études Américaines 1 (2020). https:///doi.org/10.4000/transatlantica.155228.
Ø Eugenides, Jeffrey. “Jeffrey Eugenides on Fresh Complaint and the Crisis of Masculinity in Fiction Right Now.Interview by Maddie Crum, Vulture, October 3, 2017.https://www.vulture.com/2017/10/jeffrey-eugenides-fresh-complaint-masculinity-in-fiction.html.
Ø Kelly, Adam. “David Foster Wallace and the New Sincerity in American Fiction.” In Consider David Foster Wallace: Critical Essays. Edited by David Hering. 131-146. Los Angeles, Austin: Sideshow Media Group Press, 2010.
Ø Van der Akker, Robin, Alison Gibbons and Timotheus Vermeulen, eds. Metamodernism. London, New York: Rowman & Littlefield Publishers, 2017. Kindle.
Ø Wallace, David Foster. “E Unibus Pluram: Television and U.S. Fiction.” Review of Contemporary Fiction 13, no. 2 (Summer 1993): 151-194.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK