PEDAGOGIKA JOHANNA FRIEDRICHA HERBARTA
Název práce v češtině: | PEDAGOGIKA JOHANNA FRIEDRICHA HERBARTA |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | JOHANN FRIEDRICH HERBART'S PEDAGOGY |
Klíčová slova: | Johann Friedrich Herbart|herbartismus|pedagogika|vyučování|výchova|estetika|filosof|pedagog|německá pedagogika |
Klíčová slova anglicky: | Johan Friedrich Herbart|Herbartianism|pedagogy|schooling|education|aesthetics|philosopher|pedagogue|German pedagogy |
Akademický rok vypsání: | 2021/2022 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (21-KPED) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Martin Strouhal, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 07.10.2021 |
Datum zadání: | 07.10.2021 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 25.11.2021 |
Datum a čas obhajoby: | 16.06.2022 10:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 07.05.2022 |
Datum proběhlé obhajoby: | 16.06.2022 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | prof. doc. PhDr. et PhDr. Tomáš Kasper, Ph.D. et Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Cílem této diplomové práce bude představit čtenáři německého filosofa, psychologa, pedagoga a estetika Johanna Friedricha Herbarta. J. F. Herbart byl významným myslitelem 19. století, který ovlivnil pedagogické myšlení nejen v Německu, ale i ve střední Evropy a zejména u nás. Jeho pedagogický systém, který zakládal na filosofii a psychologii, se stal uznávaným modelem. V práci se zaměřím na Herbartův život a dílo, pokusím se analyzovat a interpretovat jeho pojetí dítěte, resp. žáka, teorii stádií vyučovacího procesu a etická východiska jeho pedagogiky. Závěrem práce se zmíním o jeho následovnících, kteří se po Herbartově smrti postarali o propagaci, realizaci a také částečné zkreslení jeho pedagogických myšlenek. |
Seznam odborné literatury |
BARTHOLOMÄI, Friedrich, 1875. Johann Friedrich Herbart: Ein Lebebsbild. Langensalza: Hermann Bayer.
CIPRO, Miroslav, 2003. Němečtí pedagogové. Praha: Miroslav Cipro. ISBN 80-239-0148-6. HERBART, Johann Friedrich,1891. Allgemeine praktische Philosophie. Hamburg&Leipzig: Leopold Voss. Třetí vydání. HERBART, Johann Friedrich,1806. Allgemeine Pädagogik aus dem Zweck der Erziehung abgeleitet. Göttingen: J. F. Röwer. HERBART, Johann Friedrich, Franz HOFMANN a Jiří KYRÁŠEK,1977. J. F. Herbart a jeho pedagogika. Praha: SPN. KÁDNER, Otakar, 1923. Dějiny pedagogiky: Vývoj theorií peedagogických od konce století osmnáctého. Díl 3, sv. 1. Vydání druhé a rozšířené. Praha: Unie. KÁDNER, Otakar, 1922. Stručné dějiny pedagogiky. Praha: Unie. Třetí vydání. TRETERA, Ivo, 1989. J. F. Herbart a jeho stoupenci na pražské univerzitě. Praha: Univerzita Karlova. ZILLER, Tuiskon, 1871. Herbartische Reliquien. Ein Supplement zu Herbart's Sämmtlichen Werken herausgegeben. Leipzig: Verlag für erziehenden Unterricht. |