Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Situace žáka s odlišným mateřským jazykem v české základní škole (případová studie)
Název práce v češtině: Situace žáka s odlišným mateřským jazykem v české základní škole (případová studie)
Název v anglickém jazyce: Situation of a Pupil with Different First Language at Czech Primary School (Case Study)
Klíčová slova: případová studie|žák s OMJ|český jazyk|základní škola
Klíčová slova anglicky: case study|pupil with DFL|Czech language|primary school
Akademický rok vypsání: 2021/2022
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK)
Vedoucí / školitel: Mgr. et Mgr. Silvie Převrátilová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 05.10.2021
Datum zadání: 08.10.2021
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 15.10.2021
Datum a čas obhajoby: 20.06.2022 08:30
Datum odevzdání elektronické podoby:08.05.2022
Datum proběhlé obhajoby: 20.06.2022
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Kateřina Šormová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Diplomová práce představí případovou studii žákyně 4. ročníku ZŠ s odlišným mateřským jazykem (OMJ).
Cílem práce je popsat celkovou situaci žákyně v prostředí běžné české základní školy z pohledu rodičů, vyučujících a žákyně samotné, její zapojení v předmětu český jazyk, ale i předmětech dalších, analýza projevu v českém jazyce, identifikace klíčových problémových oblastí v předmětu český jazyk a návrh strategií ke zvýšení úspěšnosti integrace žáků s OMJ.
V teoretické části práce poskytne přehled literatury věnované žákům s OMJ v prostředí českého školství s přihlédnutím k interkulturní komunikaci ve škole. V části praktické představí případovou studii, kde bude využito několika zdrojů dat: rozhovorů s rodiči a vyučujícími, analýzy žákových prací a jazykového projevu žákyně, a dále učitelského deníku vedeného diplomantkou při doučování žákyně v předmětu český jazyk. Na základě analýzy a interpretace dat budou navrženy strategie pro výuku žáků s OMJ, se zaměřením na český jazyk.
Postup řešení:
a. rešerše odborné literatury (kvalitativní výzkum, metoda případové studie, postavení žáků s OMJ v české škole, interkulturní komunikace)
b. sběr dat: rozhovory s rodiči, vyučujícími i informantkou, školní práce a projev informantky, učitelský deník
c. analýza a interpretace získaných dat
d. formulace návrhů strategií pro zlepšení integrace žáka s OMJ v české škole
Seznam odborné literatury
Česká školní inspekce ČR, 2018. Tematická zpráva. Vzdělávání dětí a žáků s odlišným mateřským jazykem. Česká školní inspekce ČR.
HÁJKOVÁ, E. 2014. Žák-cizinec v hodinách češtiny na základní škole. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.
HAVEL, J. - FILOVÁ, H., 2010. Inkluzivní vzdělávání v primární škole. Brno: Paido.
HENDL, J., 2005. Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. Praha: Portál.
HRUBÁ, J., 2004. Čeština pro děti cizinců: Metodika výuky českého jazyka dětí z minoritních skupin. Brno: MSD.
HUDÁKOVÁ, A. - ŠORMOVÁ, K. 2019. Čeština jako druhý jazyk: metodická perspektiva. Praha: Univerzita Karlova, Filozofická fakulta.
KOSTELECKÁ, Y., 2013. Žáci-cizinci v základních školách: fakta, analýzy, diagnostika. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.
MIOVSKÝ, M., 2006. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada.
NOSÁLOVÁ, B. a kol., 2018. Učíme češtinu jako druhý jazyk. Průvodce pro učitele. Praha: META, o.p.s. – Společnost pro příležitosti mladých migrantů.
RADOSTNÝ L. et al., 2011. Žáci s odlišným mateřským jazykem v českých školách. Praha: META, o.p.s. – Společnost pro příležitosti mladých migrantů.
Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2030+. (2020). Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.
STRAUSS, A. - CORBINOVÁ, J., 1999. Základy kvalitativního výzkumu. Postup a techniky metody zakotvené teorie. Boskovice: Albert.
ŠINDELÁŘOVÁ, J. - ŠKODOVÁ, S. 2012. Metodika práce s žáky-cizinci v základní škole. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2012.
ŠVAŘÍČEK, R. - ŠEĎOVÁ, K., 2007. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.
Vyhláška č. 27/2016 Sb.: o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, ve zněních pozdějších předpisů.
Zákon č. 561/2004 Sb.: o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK