Psychologické aspekty v rodinách s chronicky chorým dieťaťom.
Název práce v jazyce práce (slovenština): | Psychologické aspekty v rodinách s chronicky chorým dieťaťom. |
---|---|
Název práce v češtině: | Psychologické aspekty v rodinách s chronicky nemocným dítětem |
Název v anglickém jazyce: | Psychological aspects in families with a chronically ill child |
Klíčová slova: | Somatické chronické ochorenie v pediatrii|rodina|peritrauma|validačná štúdia |
Klíčová slova anglicky: | somatic chronic disease in pediatrics|family|peritrauma|validation study |
Akademický rok vypsání: | 2021/2022 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | slovenština |
Ústav: | Katedra psychologie (21-KPS) |
Vedoucí / školitel: | RNDr. MUDr. Mgr. Monika Červinková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 03.10.2021 |
Datum zadání: | 03.10.2021 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 01.03.2022 |
Datum a čas obhajoby: | 01.09.2022 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 22.07.2022 |
Datum proběhlé obhajoby: | 01.09.2022 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Gabriela Míková |
Zásady pro vypracování |
Cílem práce je mapování dostupné psychologické péče pro chronicky somaticky nemocné dětské pacienty, přičemž obsahem literárně přehledové části bude i klasifikování chronických onemocnění. Psychologická podpora bude zachycena v širším spektru než samotná nemocniční podpora a částečně by se explorace měla týkat i dalších subjektů, které jsou zastoupeny pacientskými, neziskovými a charitativními organizacemi. Další část bude věnovaná významu adekvátní psychologické podpory pro tuto skupinu pacientů v jednotlivých fázích onemocnění. Návrh deskriptivního výzkumu, bude sledovat povědomí rodičů a dětí o možnostech psychologické podpory a o dostupnosti předmětné péče. Výzkum se soustředí na vybraná oddělení, kde se léčí nebo jsou dispenzarizováni pacienti s chronickou diagnózou. Respondenty budou rodiče i samotné děti, hlavní metodou je dotazování. Dotazníku bude rozdělen do několika částí - kromě demografických dat, budou respondenti dotazováni, zda znají možnosti psychologické podpory, jak vnímají jejich dostupnost a zda už tuto možnost využili. Dotazník má mít jednoduchou formu a oslovit co nejvíce respondentů a je anonymní. K dispozici může být i online verze dotazníku. Očekávaný přínos výsledků výzkumu do psychologické teorie a praxe je edukace pacientů o existenci této péče a možnostech jejího využití. Potenciální zachycení problematických subjektů by bylo ošetřeno edukativní částí dotazníku, s kontaktem, na který se mohou v případě potřeby obrátit. Dále se předpokládá, že získáním dat by bylo možné parciálně posoudit přístupnost a dostatečnost jednotlivých druhů podpory. |
Seznam odborné literatury |
Langmeier, J., Balcar, K., & Špitz, J. (2010). Dětská psychoterapie (3. vyd). Praha: Portál. Matějček, Z. (2001). Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí (3. přeprac. vyd). Jinočany: H & H. MKN 10. (2021). Retrieved May 2, 2021, from https://www.who.int/classifications/classification-of-diseases Ptáček, R., & Bartůněk, P. (c2011). Etika a komunikace v medicíně. Praha: Grada. Raudenská, J., & Javůrková, A. (2011). Lékařská psychologie ve zdravotnictví. Praha: Grada. Renotiérová, M. (2002). Somatopedické minimum. Olomouc: Univerzita Palackého. |