Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Psychologické aspekty v rodinách s chronicky chorým dieťaťom.
Název práce v jazyce práce (slovenština): Psychologické aspekty v rodinách s chronicky chorým dieťaťom.
Název práce v češtině: Psychologické aspekty v rodinách s chronicky nemocným dítětem
Název v anglickém jazyce: Psychological aspects in families with a chronically ill child
Klíčová slova: Somatické chronické ochorenie v pediatrii|rodina|peritrauma|validačná štúdia
Klíčová slova anglicky: somatic chronic disease in pediatrics|family|peritrauma|validation study
Akademický rok vypsání: 2021/2022
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: slovenština
Ústav: Katedra psychologie (21-KPS)
Vedoucí / školitel: RNDr. MUDr. Mgr. Monika Červinková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 03.10.2021
Datum zadání: 03.10.2021
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 01.03.2022
Datum a čas obhajoby: 01.09.2022 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:22.07.2022
Datum proběhlé obhajoby: 01.09.2022
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Gabriela Míková
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cílem práce je mapování dostupné psychologické péče pro chronicky somaticky nemocné dětské pacienty, přičemž obsahem literárně přehledové části bude i klasifikování chronických onemocnění. Psychologická podpora bude zachycena v širším spektru než samotná nemocniční podpora a částečně by se explorace měla týkat i dalších subjektů, které jsou zastoupeny pacientskými, neziskovými a charitativními organizacemi. Další část bude věnovaná významu adekvátní psychologické podpory pro tuto skupinu pacientů v jednotlivých fázích onemocnění.

Návrh deskriptivního výzkumu, bude sledovat povědomí rodičů a dětí o možnostech psychologické podpory a o dostupnosti předmětné péče. Výzkum se soustředí na vybraná oddělení, kde se léčí nebo jsou dispenzarizováni pacienti s chronickou diagnózou. Respondenty budou rodiče i samotné děti, hlavní metodou je dotazování. Dotazníku bude rozdělen do několika částí - kromě demografických dat, budou respondenti dotazováni, zda znají možnosti psychologické podpory, jak vnímají jejich dostupnost a zda už tuto možnost využili. Dotazník má mít jednoduchou formu a oslovit co nejvíce respondentů a je anonymní. K dispozici může být i online verze dotazníku.
Očekávaný přínos výsledků výzkumu do psychologické teorie a praxe je edukace pacientů o existenci této péče a možnostech jejího využití. Potenciální zachycení problematických subjektů by bylo ošetřeno edukativní částí dotazníku, s kontaktem, na který se mohou v případě potřeby obrátit. Dále se předpokládá, že získáním dat by bylo možné parciálně posoudit přístupnost a dostatečnost jednotlivých druhů podpory.
Seznam odborné literatury
Langmeier, J., Balcar, K., & Špitz, J. (2010). Dětská psychoterapie (3. vyd). Praha: Portál.

Matějček, Z. (2001). Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí (3. přeprac. vyd). Jinočany: H & H.

MKN 10. (2021). Retrieved May 2, 2021, from https://www.who.int/classifications/classification-of-diseases

Ptáček, R., & Bartůněk, P. (c2011). Etika a komunikace v medicíně. Praha: Grada.

Raudenská, J., & Javůrková, A. (2011). Lékařská psychologie ve zdravotnictví. Praha: Grada.

Renotiérová, M. (2002). Somatopedické minimum. Olomouc: Univerzita Palackého.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK