Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Znalosti a postoje studentů psychologie a medicíny k elektrokonvulzivní terapii
Název práce v češtině: Znalosti a postoje studentů psychologie a medicíny k elektrokonvulzivní terapii
Název v anglickém jazyce: Knowledge of and Attitudes toward Electroconvulsive therapy among psychology and medical students
Klíčová slova: elektrokonvulzivní terapie|postoje|informovaný souhlas|edukace|stigmatizace|etika|antipsychiatrické hnutí
Klíčová slova anglicky: electroconvulsive therapy|attitudes|informed consent|education|stigma|ethics|anti-psychiatry movement
Akademický rok vypsání: 2021/2022
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra psychologie (21-KPS)
Vedoucí / školitel: PhDr. Markéta Niederlová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 03.10.2021
Datum zadání: 15.11.2021
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 01.03.2022
Datum a čas obhajoby: 01.09.2022 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:23.07.2022
Datum proběhlé obhajoby: 01.09.2022
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: RNDr. MUDr. Mgr. Monika Červinková, Ph.D.
 
 
 
Konzultanti: Mgr. Michaela Vaškovičová
MUDr. Jakub Albrecht, Ph.D.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je zmapovat znalosti a postoje studentů psychologie a medicíny k elektrokonvulzivní terapii (EKT) v souvislosti s jejím stigmatem. Bakalářská práce se bude věnovat rozdílům znalostí a postojů u jednotlivých skupin a zároveň si klade za cíl zjistit, jaké jsou zdroje informací o EKT.

Literárně přehledová část se zaměří především na vymezení nejnovějších poznatků o elektrokonvulzivní terapii, které jsou podloženy zejména zahraničními výzkumy. Kapitoly se budou věnovat používání EKT v České republice a v jiných zemích světa, žádoucím a nežádoucím účinkům EKT a specifické skupině pacientů, kteří jsou doporučeni pro elektrokonvulzivní léčbu. Další kapitoly budou věnovány obecně stigmatizaci lidí s duševním onemocněním a možnosti edukaci v této oblasti. Poslední část bude zaměřena na zdroje informací o EKT u různých skupin obyvatelstva (lékaři, zdravotní sestry, studenti, široká veřejnost).

Úkolem mé práce v návrhu výzkumu je porovnat postoje a znalosti o EKT u studentů medicíny, psychologie a široké veřejnosti. V práci bych se soustředila zejména na to, zda je souvislost mezi množstvím informací o EKT a pozitivním postoji k této metodě léčby. Bude se jednat o kvantitativní výzkumný design, konkrétně sběr dat pomocí dotazníku, který je rozdělený na 3 hlavní oblasti, týkající se elektrokonvulzivní terapie: Znalosti o EKT, Postoje k EKT a Zdroje informací o EKT. Design výzkumu bude postaven na základě předchozího zahraničního výzkumu.

Očekávaným přínosem práce je větší informovanost o EKT, která může přispět i k pozitivnějšímu postoji vůči používání této metody. Dalším výsledkem mé práce vidím ve snaze o propojení spolupráce mezi lékaři a klinickými psychology.
Seznam odborné literatury
Aki, O. E., Ak, S., Sonmez, Y. E., & Demir, B. (2013). Knowledge of and attitudes toward electroconvulsive therapy among medical students, psychology students, and the general public. The Journal of ECT, 29 (1), 45-50. https://doi.org/10.1097/00124509-200606000-00011

Bhat, B. A., Dar, S. A., Hussain, A., & Mir, R. A. (2020). Electroconvulsive Therapy: Knowledge and Attitudes Among Medical Interns and the General Public. MAMC Journal of Medical Sciences, 6 (2), 100-106. http://dx.doi.org/10.4103/mamcjms.mamcjms_6_20

Çelik, S., Atasoy, N., Ercan, S., & Oğuz, M. (2021). Brief information module: The examination of psychology and medical students knowledge and attitudes toward Electro-Convulsive Therapy (ECT). Turkish Journal of Clinical Psychiatry, 24 (1), 77-85. http://dx.doi.org/10.5505/kpd.2020.47135

Kališová, L. (2019). Elektrokonvulzivní léčba – teorie a praxe. Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum.

Nagarajan, P., Balachandar, G., Menon, V., & Saravanan, B. (2021). Effect of a Video-Assisted Teaching Program About ECT on Knowledge and Attitude of Caregivers of Patients with Major Mental Illness. Indian Journal of Psychological Medicine, 43 (1), 45–50. http://dx.doi.org/10.1177/0253717620938038

Rafoul, B., Mashiach-Eizenberg, M., Hasson-Ohayon, I., & Roe, D. (2020). Knowledge about, attitudes toward, and willingness to undergo electroconvulsive therapy among mental health patients, staff, and family members. International Journal of Mental Health, 49 (3), 215-228. https://doi.org/10.1080/00207411.2019.1702613
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK