Attachment dětí v pěstounské péči na přechodnou dobu
Název práce v češtině: | Attachment dětí v pěstounské péči na přechodnou dobu |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Attachment of children in temporary foster care |
Klíčová slova: | vazba|pěstounská péče|PPPD|SSP|ECR-R |
Klíčová slova anglicky: | attachment|foster care|PPPD|SSP|ECR-R |
Akademický rok vypsání: | 2021/2022 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (21-KPS) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Kamila Urban, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 03.10.2021 |
Datum zadání: | 03.10.2021 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 07.12.2021 |
Datum a čas obhajoby: | 01.09.2023 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 24.07.2023 |
Datum proběhlé obhajoby: | 01.09.2023 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Katarína Širancová |
Zásady pro vypracování |
Cílem práce je přispět k objasnění působení specifik pěstounské péče na přechodnou dobu v České republice na attachment dítěte. Důležitou částí bakalářské práce bude také shrnutí poznatků, které se zabývají psychologickými aspekty PPPD v ČR. Obsahem literárně přehledové části bude zmapování současných odborných zdrojů a studií v oblasti attachmentu a pěstounské péče na přechodnou dobu. V teoretické části bude popsán attachment a jeho vývoj v prvních letech života. Vzhledem k zaměření práce je třeba také vymezit pěstounskou péči na přechodnou dobu a její podobu v České republice včetně specifik dětí umisťovaných do této péče. Podstatné bude také shrnutí dosavadních poznatků českých autorů týkajících se této problematiky. Závěrem teoretické části budou propojena tato témata. Návrh výzkumu se bude zaměřovat na attachment a jeho formu a vývoj u dětí umístěných do pěstounské péče na přechodnou dobu a v péči následné. Vzhledem k výzkumným otázkám bude zvolen longitudinální vnitrosubjektový design empirické části. Cílem bude vytvoření spolehlivého poznatkového základu k této otázce, na kterém budou moci stavět další studie. Výzkum bude využívat dotazníková šetření a ověřené kvantitativní metody pro zkoumání attachmentu. Výzkumný soubor se bude skládat z dětí umisťovaných do PPPD do dvou let věku a jejich pěstounů. Dotazníková šetření budou předkládána pěstounům či sociálním pracovníkům dítěte a budou šířena pomocí elektronických formulářů pro lepší zpracování a anonymizaci dat. Součástí výzkumného šetření bude i využití laboratorní metody Strange Situation Procedure. Data budou sbírána ve dvou měřeních, přičemž první bude realizováno minimálně dva měsíce po umístění dítěte do PPPD a druhé minimáně dva měsíce po umístění dítěte do následné péče. Přínos práce do psychologické praxe i teorie se nabízí, protože pěstounská péče na přechodnou dobu je forma náhradní rodinné péče zavedená v České republice poměrně nedávno. Literatura i výzkumy týkající se této praxe tak v mnohých oblastech chybí. Tato práce by se mohla přispět k poznatkům vývoje dětí v pěstounské péče na přechodnou dobu. |
Seznam odborné literatury |
Ainsworth, M. S., Blehar, M., Waters, E., & Wall, S. (1978). Patterns of attachment: a psychological study of the strange situation (2nd ed.). Psychology Press. Bowlby, J. (2010). Vazba (1.). Portál. Bubleová, V., Frantíková, J., Vyskočil, F., Vávrová, A., Pokorná, P., Landová, T., & Fišerová, V. (2018). Základní informace o pěstounské péči a péči poručníka (4th ed.). Středisko náhradní rodinné péče. www.nahradnirodina.cz Macela, M. (2019). Krátkodobá pěstounská péče: historie, praxe, perspektivy. Sdružení pěstounských rodin z.s. www.pestouni.cz/nase-publikace/kratkodoba-pestounska-pece.pdf Stovall-McClough, K. C., & Dozier, M. (2004). Forming attachments in foster care: Infant attachment behaviors during the first 2 months of placement. Development and Psychopathology, 16(2), 253–271. https://doi.org/10.1017/S0954579404044505 West, D., Vanderfaeillie, J., Van Hove, L., Gypen, L., & Van Holen, F. (2020). Attachment in family foster care: Literature review of associated characteristics. Developmental Child Welfare, 2(2), 132–150. https://doi.org/10.1177/2516103220915624 |