Nová skutečnost. Cesta člověka k lidskosti a lepšímu světu díky učitelům-čarodějům
Název práce v češtině: | Nová skutečnost. Cesta člověka k lidskosti a lepšímu světu díky učitelům-čarodějům |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | New reality. Man's path to humanity and a better world thanks to teachers-wizards |
Klíčová slova: | dialogická forma|fantasy|čaroděj|učedník|Carlos Castaneda|Vladimir Megre |
Klíčová slova anglicky: | dialogical form|fantasy|wizard|apprentice|Carlos Castaneda|Vladimir Megre |
Akademický rok vypsání: | 2020/2021 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav české literatury a komparatistiky (21-UCLK) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Daniel Vojtěch, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 29.09.2021 |
Datum zadání: | 29.09.2021 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 08.12.2021 |
Datum a čas obhajoby: | 07.09.2022 10:30 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 27.07.2022 |
Datum proběhlé obhajoby: | 07.09.2022 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. Mgr. Radek Chlup, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Komparatistická práce se bude snažit poskytnout ucelený pohled na specifický literární žánr posledních desetiletí, jenž stojí na pomezí literatury faktu a fantastiky, balancuje na hranici literatury a „neliteratury“; pracuje s tématem „učitelů-čarodějů“, kdy čarodějem se rozumí člověk s neobvyklými, nadpřirozenými schopnostmi, který předává znalosti určitého druhu svému „žáku“ s určitým cílem. Osnovu práce bude tvořit analýza mýtu, při níž budou vyčleněny „části“ mýtu, respektive „kategorie“ mýtu, které v další části poslouží jako komparativní východiska. Druhou částí bude dostatečně všeobecná analýza sledovaného žánru, popis nejdůležitějších topoi a motivů a elementární komparatistická snaha o širší pohled a univerzálně lidské zobecnění významů a přínosu takového typu literatury. Klíčem pro pochopení a popis žánru budou především dvě knihy, a to Učení dona Juana od Carlose Castanedy a Anastasia od Vladimíra Megreho, přičemž bude vždy přihlíženo k celé sérii i k dalším, především východoevropským dílům stejného či podobného žánru (V. Zeland, I. Jefremov, G. Sidorov, S. Tarmašev). Třetí, souhrnnou částí bude komparace výše zmíněných dvou knih na tzv. genetickém principu západ – východ, a to skrze dříve vyčleněné „kategorie“ mýtu. Pozornost se bude upínat jak k celkovému směřování knih (rozvíjení jedince versus rozvíjení kolektivu), tak k tematickým a topickým rozdílům; zohledněn bude zejména společný důraz tohoto typu literatury na vytvoření „lepšího světa“, vnitřního i vnějšího. |
Seznam odborné literatury |
Dyndová, Helena: The Reflection of Carlos Castaneda and His Work in the Milieu of Contemporary Czech Shamanism. In CEJCR II, 2019, s. 75–90. Eliade, Mircea: Mýtus a skutečnost. Oikoymenh 2012, Praha. Hodrová, Daniela: Román zasvěcení. Malvern 2014, Praha. Král, Oldřich: Studie z komparatistiky a čínské literatury. Karolinum 2021, Praha. [V tisku.] Krejčí, Karel: Sociologie literatury. Praha: Grada, 2008. Kudláč, Antonín: Barvy černobílého světa. Studie o vybraných žánrech současné české populární literatury. UPCE 2017, Pardubice. Mannheim, Karl: Ideologie a utopie. Archa 1991, Praha. Moravčíková, Michaela: New Age. UVŠC 2005, Bratislava. Spengler, Oswald: Zánik Západu: Obrysy morfologie světových dějin. Academia 2017, Praha. Svatoň, Vladimír: Na cestě evropským literárním polem. Karolinum 2018, Praha. Андреева, Ю. О.: Вопросы власти и самоуправления в религиозном движении «Анастасия»: идеальные образы родовых поселений и «воплощение мечты». In МАЭ РАН АФ, № 17, 2012, С. 101—128. |