Westwerk. Kontextuální analýza předpokladů a smyslu zrodu specifického stavebního prvku a jeho význam pro evropskou sakrální architekturu nejen v karolínském, ale i v následujících obdobích.
Název práce v češtině: | Westwerk. Kontextuální analýza předpokladů a smyslu zrodu specifického stavebního prvku a jeho význam pro evropskou sakrální architekturu nejen v karolínském, ale i v následujících obdobích. |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Westwerk. A contextual analysis of the roots and meaning of the birth of the specific architectural element and its impact on not just carolingian but also later sacral architecture in Europe. |
Klíčová slova: | Westwerk|románská architektura|karolínská architektura|ottonská architektura|Karel Veliký|archanděl Michael|Alcuin|Einard|Angilbert|sv. Cuthbert|Corvey|Lorsch|Saint-Riquier|Cáchy|Jumiéges|Milevsko|Doksany|renovatio Romani imperii|Reichskirche |
Klíčová slova anglicky: | Westwerk|Romanesque architecture|Carolingian architecture|Ottonian architecture|archangel Michael|Charlemagne|Alcuin|Einard|Angilbert|st. Cuthbert|Corvey|Lorsch|Saint-Riquier|Aachen|Jumiéges|Milevsko|Doksany|kloster|renovatio Romani imperii|Reichskirche |
Akademický rok vypsání: | 2020/2021 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav pro dějiny umění (21-UDU) |
Vedoucí / školitel: | prof. PhDr. Ing. Jan Royt, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 16.09.2021 |
Datum zadání: | 22.09.2021 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 06.10.2021 |
Datum a čas obhajoby: | 11.09.2023 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 07.05.2023 |
Datum proběhlé obhajoby: | 11.09.2023 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Ing. Petr Macek, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Zamýšlená bakalářská práce nese název Westwerk. Je to pojem dnes vžitý v německém jazykovém prostředí, francouzština užívá pojem massif occidental, latina gallilaea. Čeština vlastní výraz nemá, běžně užívá uvedený německý. Všechny uvedené pojmy nicméně označují totéž: západně orientovanou, příčně situovanou, víceposchoďovou přístavbu klášterních nebo biskupských bazilik s emporou těšící se přímému výhledu na hlavní oltář. Po mém soudu je hodná zvláštního zájmu už jen proto, že je považována za „vynález“, se kterým během svých „renezancí“ přichází „barbarský“ Západ, aniž by přitom antické vzory reflektoval. Ve své práci se chci zamýšlet na vztahem karolínských, ottonských a románských westwerků k západním věžím posléze spoluvytvářejícím i průčelí gotických i barokních katerál. A argumentovat, že je odůvodňuje společná situovanost v paradigmatu vertikální kauzality, ve kterém člověk zohledňuje především kategorické morální imperativy vztahujícími se k „poslední skutečnosti“ a podle toho hledí upravovat hlavně sám sebe. Vedle toho budu samozřejmě pracovat i s kauzalitou horizontální, tedy věnovat se kvantifikovatelným okolnostem politickým, ekonomickým nebo demografickým a sledovat tak činnost člověka modifikujícího spíše než sám sebe své okolí. Řečeno s Johnem Ruskinem, hodlám „nejprve pátrat po myšlence a teprve pak po provedení a pamatovat, že se nelze chlubit něčím, na co stačí trpělivost.“[1]Jsem přesvědčen, že historikovi, jehož úkolem je povyšovat minulost, která je sama o sobě neutrálním rozměrem dění, na smysluplný dějinný příběh, pouhá trpělivost rozhodně stačit nemůže. Posuzovat umělecká díla vznikající během řady staletí za pomoci arbitrárních kategorií a evolučních teorií nepovažuji za vhodné. A to už jen proto, že umělci snažící se vizualizovat myšlenky si nepochybně vybírali z mnoha stylistických módů. V jejich činnosti se prolínalo mnoho „faktorů včetně školení a talentu jednotlivých tvůrců, specificky zvoleného materiálu, bohatství a ambicí zadavatelů.“[2]Při naplňování takto vytyčeného úkolu proto považuji za přínosné zohlednit i receptivní přístup Ernsta Gombricha, podle něhož oko žádného diváka není „nevinné“, protože žádný člověk není schopen vymazat svou předchozí zkušenost. Umělec ptoto svým dílem nenapodobuje, ale naznačuje a svou zprávu „předává pomocí kódů, které máme uložené v paměti“.[3]Jakkoli je postižení rozdílu mezi pohledem diváka současného a dobového obtížné, v zamýšlené práci po něm chci vytrvale pátrat. Westwerk tedy metodologicky upřednostňuje kontextuální analýzu oproti analýze formální. Chce být, řečeno s Maxem Dvořákem, "pojednáním dbajícím širších duchových souvislostí". Za své epistemologické východisko považuje interdisciplinární zkoumání geneze idejí a jimi inspirovaných uměleckých děl, přičemž východiska pozitivistická a formalistická ponechává spíše in margine. A to i proto, že v českém prostředí je formálních analýz nespočet, její kontextuální analýza je vzácná. Jedním z cílů Westwerku je ke zmírnění této nerovnováhy přispět. The essay hereby submitted concerns itself with the establishment of the architectonic element called westwerk in the Carolingian times and its later development in Ottonian, Romanesque and even later periods. Methodologically, it juxtaposes the paradigm of vertical causality characterized by respecting cathegorical moral imperatives pertaing to the „last reality“ and the horizontal causality paying attention to quantifiable political, economical or demographical circumstances and influences. More simply: prefering conextual analysis to formal analysis and using a broad interdisciplinary approach. |
Seznam odborné literatury |
Aurelius Augustinus: Vyznání. Praha 1997 Aurelius Augustinus: O nesmrtelnosti duše. Praha 2013 Aurelius Augustinus: O Boží obci I – II. Praha 2007 Baxandall, M.: Inteligence obrazu a jazyk dějin umění. Praha 2019 Bartlová, M.: Úvodní studie in Baxandall, M.: Inteligence obrazu a jazyk dějin umění. Praha 2019 Bischoff, B. (ed): Karl der Grosse (II), Das geistige Leben. Düsseldorf 1965 Belting, H.: An Anthropology of Images. Princeton 2011 Belting, H. Likeness and Presence. Chicago 1996 Bernard z Clairvaux: Kázání na žalm Qui habitat. Praha 2020 Bernard z Clairvaux: Selected Works. New York 1987 Booker, C.: Past Convictions: The Penance of Louis the Pious and the Decline of the Carolingians. Filadelfie, 2009 Boriello, L., Caruana, E., Del Genio, M.R., Suffi, N. (eds): Slovník křesťanských mystiků. Kostelní Vydří 2012 Brandes, W.: Studien zur christlich-lateinischen Poesie. Wiener Studien, Vídeň 1890 Brown, P.: Augustin z Hipponu. Praha 2020 Cage, J.: Color and Culture. Practice and Meaning from Antiquity to Abstraction. Londýn 1993 Campbell, W., Maldonaldo, A.: A New Jerusalem at the End of the World. The Antiquaries Journal 100 Carbno, C.: Spiritual Consciousness and the Strange Saga and Principles of Pseudo-Dionysius. 2017 Coates, S.: The Bishop as Benefactor and Civic Patron: Alcuin of York, and Episcopal Authority in Anglo-Saxon England. Speculum, Vol. 3/71. Chicago 1996 Colgrave, B.: Two Lives of Saint Cuthbert. Cambridge 2009 Conant, K.J.: Carolingian and Romanesque Architecture 800 - 1200. Yale 1978 Constable, G.: Cluny from the Tenth to the Twelfth Centuries. Aldershot 2000 Crosby: S.M.: Royal Abbey of Saint-Denis in the Time of Abbot Suger 1123-1151, Yale 1942 Cunningham, L.S.: A Brief History of Saints. Oxford, 2005 Cusack, C.M.: Pagan Saxon Resistance to Charlemagne's Mission: Indigenous Religion and World Religion in the Early Middle Ages. Sheffield 2012. Česká synoptická bible v rozsahu celého vydání Bible kralické z roku 1613. Praha 2008 Dante Alighieri: Božská komedie. Přeložil O.F. Babler. Praha 1989 Demus, O.: Byzantine Mosaic Decoration. Londýn 1953 Dionysios Areopagita: Listy o mystické teologii. Praha 2005 Duby, G.: Věk katedrál: umění a společnost 980 – 1420. Praha 2002 Duby, G.: Rok tisíc. Praha 2007 Duby, G.: Dějiny Francie od počátků po současnost. Praha 2003 Duffy, E.: Royal Books and Holy Bones. Essays in Medieval Christianity. London 2018 Einhardus: Vita Caroli Magni. Pod názvem "... a neuniknout budoucímu věku" vyšlo v českém překladu Petra Daniše. Praha 1999 Fajt,J.: Langerová, A.: Kunst als Herrschaftsinstrument. Böhmen und das Heilige Römische Reich unter den Luxemburgern in europäischen Kontext. Berlín 2009 Farmer, D.: Oxford Dictionary of Saints. Oxford 1997 Fauvre, P.: Andělé. Studie in Le Goff, J., Schitt, J.-C.: Encyklopedie středověku. Praha 2002 Foltýn, D., Sommer, P.: Život v benediktinském klášteře - stavební podoba a každodenní rytmus. In Foltýn, D., Klípa, J., Mašková, P., Sommer, P., Vlnas, V. (eds): Otevři zahradu rajskou, Benediktini v srdci Evropy. Praha 2015 Fried, J.: Charlemagne. London 2016 Fuller, L.N.: Morálka práva. Praha 1998 Gardam, J.: Necessity, Proportionality and the Use of Force by States. Cambridge 2011 Gauchet, M.: Odkouzlení světa: Dějiny náboženství jako věci veřejné. Praha 2004 Geese, U.: Rané cisterciácké kostely ve Francii, strohá krása architektury bez ozdob. In Ars Sacra, Bratislava 2011 Gentile, G.: Ecclesia vocata Sepulcrum in Dal Piemonte all’Europa. Turín 1988 Gersch, S.: From Iamblichus to Eriugena. An Investigation of the Prehistory and Evolution of the Pseudo-Dyonisian Tradition. Leiden 1978 Gertsman, E., Rosenwein, B.H.: The Middle Ages in 50 objects. Cambridge 2018 Ghezzi, B.: Voices of the Saints. Chicago 2000 Gimpel, J.: The Cathedral Builders. New York 1983 Giorgi, R.: Saints in Art. Los Angeles 2002 Glaber, R.: Dějiny světa v čase milénia. Praha 2013 Gombrich, E.H.: Příběh umění. Praha 2010 Gombrich, E.H.: Umění a iluze. Strana 341. Praha 1985 Hadot, P.: Plótinos čili prostota pohledu. Praha 1993 Hall, J.: Slovník námětů a symbolů ve výtvarném umění. Praha 1991 Hamlyn, D.W.:The Penguin History of Western Philosophy. Aylesbury 1987 Hanson, S.O.: Science and Pseudoscience. Stanford 2015 Harrington, L.M.: A Thirteenth-Century Textbook of Mystical Theology at the University of Paris: The Mystical Theology of Dionysius the Areopagite in Eriugena’s Latin Translation with the Scholia translated by Anastasius the Librarian. Leuven 2004 Haskins, C.H.: The Reneissance of the Twelfth Century. Harvard 1955 Heer, F.: Evropské duchovní dějiny. Praha 2000 Holland, T.: Millenium. Londýn 2013 Holland,T.: Dominion: How the Christian Revolution Remade the World. New York 2019 Holý, L.: Malý český člověk a velký český národ. Praha 2001 Honour,H., Fleming, J.: A World History of Art, 7th Edition. Londýn 2018 Horáček, M.: Oheň, hora, hvězdy a Panna. Ikonografie vizuálních děl inspirovaných Řádem blahoslavené Panny Marie na hoře Karmel. Seminární práce. Ústav pro dějiny umění FF UK, Praha 2019 Hušek, V.: Milost stvoření, zjevení a odpuštění podle Pelagia. In Karfíková, L., Dus, J.A.: Milost v patristice. Jihlava 2011 Chamberlin, E.R.: The Bad Popes. New York 1971 Ching, F.D.K.:, Jarzombek M.M., Prahash, V.: A Global History of Architecture. Hoboken 2007 Chisholm, H.: Hrabanus Maurus Magnentius. Encyclopaedia Britannica 1911. Cambridge Iversen, M., Melville, S.: Writing Art History. Disciplinary Departures. Chicago 2010 Kalista, Zdeněk: Karel IV. Praha 1971 Johnson, R.F.: Saint MIchael the Archangel in Medieval English Legend. Londýn 2005 Kantorowicz, E.H.: The King’s Two Bodies: A Study in Medieval Political Theology. Princeton 2016 Karfíková, L.: Studie z patristiky a scholastiky. Praha 1997 Kalkanis, E.: Erwin Panofsky’s Meaning in the Visual Arts. Londýn 2018 Kelly, J.N.D, Walsh, M.J.: Oxford Dictionary of Popes. Oxford 2010 Klein, B.: Gotika 1140 – 1540. In Ars Sacra. Bratislava 2011 Knight, K.: School of Iona. New Advent 2020. newadvent.org Koch, W.: Evropská architektura. Praha 2012 Kováč, P.: Katedrála v Chartres. Praha 2015 Kovařík, P.: Klíč k pražským hřbitovům. Praha 2001 Kratochvíl, Z.: Délský potápěč k Hérakleitově řeči. Praha 2006 Kratochvíl, Z.: Studie o křesťanství a řecké filosofii. Praha 1994 Kristeller, P.O.: Osm filosofů italské renesance. Praha 2007 Krzemieńska, B.: Břetislav I.: Čechy a střední Evropa v prvé polovině XI. století. Praha 1999 Kubín, P.: Sedm přemyslovských kultů. Praha 2011 Kubínová, K.: Emauzský cyklus, Praha 2012 Langer, J: Devět bran Chasidů. Praha 1965 Lapidge, M.: Hilduin of Saint-Denis. Leiden 2017 Lawrence-Mathers, A.: Manuscripts in Northumbria in the Eleventh and Twelfth Centuries. Woodbridge 2003. Lavelle, D.: Skellig: Island Outpost of Europe. Dublin 1976 Leclerk, J.: Influence and noninfluence of Dionysius in the Western Middle Ages. Úvodní studie in Pseudo-Dionysius: The Complete Works. New York 1987 Le Goff, J.: Kultura středověké Evropy. Praha 1991 Le Goff, J.: Zrození očistce. Praha 2003 Le Goff, J., Schmitt, J-C.: Encyklopedie středověku. Praha 1999 Louth, A.: The Origins of the Christian Mystical Tradition. Oxford 2009 Loyn, H.R. (ed): The Middle Ages. Londýn 1991 Malacart Segagni, A.: L’architettura romanica pavese in Storia di Pavia. Milán 1996. Machula, T.: Tomáš a jeho sumy. České Budějovice 2020 Mac Culloch, D.: A History of Christianity. Strana 409. Londýn 2009 Márkus, G.: Conceiving a Nation: Scotland to 900 AD. Edinburgh 2017 Maříková – Kubková, J. (ed): Katedrála viditelná a neviditelná. Praha 2019 McInerny, R.: The Scool of Chartres in A History of Western Philosophy, Vol. II. Jacques Maritain Center, Notre Dame 2019 Melville, F.: Andělé. Praha 2004 Moffitt, J.: Bernini's Cathedra Petri and the Constitutum Constantini. Notes in the History of Art 2/2007. Chicago Mommsen, T.E.: Petrarch's Conception of the 'Dark Ages'. Ithaca 1959 Montefiore, Sebag S.: Jerusalem. Londýn 2011 Mudrová, I.: Prahou s otevřenýma očima. Praha 2005 Murray, S.: The Choir of the Church of St.-Pierre, Cathedral of Beauvais. The Art Bulletin. New York 1980 Nagan, W.P., Cartner, A.C., Monro, R.J.: Ideological Contributions of Celtic Freedom and Individualism to Human Rights. Leiden 2017 Nees, L.: A Tainted Mantle: Hercules and the Classical Tradition at the Carolingian Court. Filadelfie 1991 Nees, L.: Early Medieval Art. Oxford 2002 Nejeschleba, T., Kucsa, R.: Bernard z Clairvaux, Chiméra svého století. Olomouc 2020 Norberg-Schulz, C.: Význam v architektuře Západu. Praha 2019 Novák, A.: Vědomí středověku: Z kulturních dějin prvního tisíciletí. Praha 2007 Ohler, N.: Válka a mír ve středověku. Praha 2004 O'Laughlin,T.: Adomán and the Holy Places. Londýn 2007 Opatrný, D: V jednoho Boha věřiti budeš. Studia Theologica 21, číslo 4, 2019 Otranto, G.: Il liber de Apparitione, il santuario di San Michele sul Gargano. In Santuari e politica nel mondo antico. Miláno 1983. Páleš, E.: Angelologie dějin. Bratislava 2004 Panofsky. E.: Abbot Suger on the Abbey Church of St.-Denis and Its Art Treasures. Princeton 1946 Panofsky, E.: Meaning in the Visual Arts. Chicago 1982 Panofsky, E.: Idea. Příspěvek k historii pojmu starší teorie umění. Praha 2014 Panofsky, E.: Skutky opata Sugera. Praha 2002 Pečírka, J.: Max Dvořák – životopis. In Umění jako projev ducha. Praha 1936. Pelikan, J.: Introduction to The Complete Works of Pseudo-Dionysius Areopagite, New York 1987 Pražák, M.: Latinsko-český slovník. Praha 1936 Pseudo-Dionysius: The Complete Works. New York 1987 Putam, C.C.: Beauty in the Ps-Denis. Paříž 1983 Raeburn, R.(ed): Dějiny architektury. Praha 1993 Rapp, F.: Svatá říše římská národa německého. Praha 2007 Roques, R.: Předmluva k Pseudo-Dionysius Areopagita: The Complete Works. New York 1987 Rorem, P.: Biblical and Lithurgical Symbols within the Pseudo-Dionysian Synthesis. Toronto 1984 Roth, L.M., Roth Clark, A.C.: Understanding Architecture. Third edition. Boulder 2014 Rushworth, G.: Medieval Christian Imagery. Oxford 1936 Ruskin, J.: Podstata gotiky. Praha 2019 Ryšková, M.(ed): Hledání Boží tváře. Praha 2020 Seibt, F.: Lesk a bída středověku. Strana 11. Praha 2000 Shahan, T., Macpherson, E.: Charlemagne. The Catholic Encyclopedia, New York 2013. newadvent.org Schauber, V., Schindler, H.M.: Rok se svatými. Strana 523. Kostelní Vydří 1994 Schmitt, J-C.: Svět středověkých gest. Praha 2004 Scholz, B.W.: Carolingian Chronicles. Michigan 1970 Simpson, O. von: The Gothic Cathedral. Princeton 1974 Smyth, A.: Warlords and Holy Men: Scotland AD 80 - 1000. Edinburgh 1984 Southern, R.W.: The Penguin History of the Church: Western Society and the Church in the Middle Ages. Londýn 1970 Suger: De administratione. In Spisy o Saint-Denis. Praha 2006 Suger: De consecratione. In Spisy o Saint-Denis. Praha 2006 Sullivan, P.A.: A Reinterpretation of Invocation and Intercession of the Saints. Theological Studies 66/2005. Šefců, O.: Architektura. Lexikon architektonických prvků a stavebního řemesla. Praha 2013 Škach, V., Soukup, E., Vintrová, M., Dolanský, P.: Katalog plzeňské diecéze. Plzeň 2004 Šmajs, J.: Ohrožená kultura. Brno 1995 Taylor, A.L.: Epic Lives and Monasticism in the Middle Ages, 800 – 1050. Cambridge 2013 Thebodeau, T.M. (ed): The Rationale Divinorum of William Durand of Mende, Columbia 2008 Toman, R.: (ed): Angelus & Diabolus. Engel , Teufel und Dämonen in der christlicher Kunst. Postupim 2016 Tomáš Akvinský: Teologická suma. Praha 2015 Vasari, G.: Životopisy nejvýznačnějších malířů, sochařů a architektů. Praha 1977 Veblen, T.: Teorie zahálčivé třídy. Praha 1999 Verdon, J.: Volný čas ve středověku. Praha 2003 Walker, G.S.M.: Columbanus Hibernus. Cork 2013 Wallach, L.: Charlemagne and Alcuin. Diplomatic Studies in Carolingian Epistolography, Traditio, Vol 9/1953. Wood, M.: In Search of the Dark Ages. Londýn 2005 Ward, C.: Mediaeval Church Vaulting. Princeton 1915 Zástěrová, B. (ed.): Dějiny Byzance. Praha 1994 Ziolkowski, Z.: O andělech. Praha 2002 |