Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Výchovné styly rodičů a spokojenost v partnerském vztahu
Název práce v češtině: Výchovné styly rodičů a spokojenost v partnerském vztahu
Název v anglickém jazyce: Parenting styles and satisfaction in romantic relationship.
Klíčová slova: výchova v rodině|výchovné styly|partnerský vztah|partnerská spokojenost|emoční vztah k dítěti|výchovné řízení rodičů
Klíčová slova anglicky: upbringing in family|parenting styles|romantic relationship|couple satisfaction|emotional relationship to child|parental control of upbringing
Akademický rok vypsání: 2020/2021
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra psychologie (21-KPS)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Ilona Gillernová, CSc.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 16.09.2021
Datum zadání: 16.09.2021
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 07.12.2021
Datum a čas obhajoby: 30.05.2022 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:10.04.2022
Datum proběhlé obhajoby: 30.05.2022
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Zuzana Štěrbová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cílem diplomového projektu je podání širšího pohledu na výchovné styly rodičů vůči dětem v souvislosti se spokojeností v partnerském vztahu a zjištění souvislosti mezi spokojeností partnerů a rozdílným pohledem na výchovu.
Literárně-přehledová část práce se bude zabývat výchovnými styly rodičů, vzájemnou kooperací partnerů ve výchově vlastních dětí či partnerským vztahem. Dále se bude zabývat spokojeností rodičů v partnerském vztahu a tím, jaké jsou možné aspekty vedoucí k neshodám a nespokojenosti ve vztahu, zejména pak, jakou roli hrají výchovné styly v této oblasti. Přehled bude získán zejména z novějších pramenů našich a zahraničních výzkumů.
Výzkumná část práce se zaměří na hlubší prozkoumání výchovných stylů a jejich spokojenosti v partnerském vztahu. Výzkum bude mít kvantitativní design, hlavní metodou bude dotazování. Pohled na sledované proměnné nám poskytnou jak rodiče, tak i jejich děti, které se budou pohybovat ve věku od 13 do 20 let. Děti/adolescenti budou reflektovat výchovné styly svých rodičů pomocí dotazníku příslušný k této problematice. Dále se pak výzkum zaměří na rodiče, použije se dotazník ke spokojenosti v partnerském vztahu spolu s dotazníkem souvisejícím s výchovnými styly. Kvantitativní design bude doplněn o kvalitativní prvky designu, neboť bude součástí výzkumu pár vlastních doplňkových otázek, které budou spojovat obě tyto proměnné a budou mít za úlohu více prozkoumat tuto problematiku. Předpokládá se, že se výzkumné části zúčastní přibližně 50–100 respondentů. Tato kvantitativní data budou dále zpracována ve statistickém programu a následně proběhne statistická analýza dat, která poskytne více informací o souvislosti těchto proměnných.
Diplomová práce může přinést specifický pohled na problematiku spojenou s výchovou dětí v rodině a souvislostmi se spokojeností v partnerském vztahu rodičů a konkrétně pak může přinést dílčí poznatky, tedy jaká je spojitost mezi rozdílností pohledu na styl výchovy a spokojeností v partnerském vztahu. Poznatky mohou být užitečné pro rodinnou poradenskou praxi.
Seznam odborné literatury
Baumrind, D. (2013). Authoritative parenting revisited: History and current status. In R. E. Larzelere, A. S. Morris, & A. W. Harrist (Eds.), Authoritative parenting: Synthesizing nurturance and discipline for optimal child development (pp. 11–34). American Psychological Association. https://doi.org/10.1037/13948-002

Čáp, J. (1996). Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. ISV.

Margolin, G., Gordis, E. B., & John, R. S. (2001). Coparenting: A link between marital conflict and parenting in two-parent families. Journal of Family Psychology, 15(1), 3–21. https://doi.org/10.1037/0893-3200.15.1.3

Teubert, D., & Pinquart, M. (2010). The Association Between Coparenting and Child Adjustment: A Meta-Analysis. Parenting, 10(4), 286–307. https://doi.org/10.1080/15295192.2010.492040

Turner, L., H. & West, R. (2015). The SAGE handbook of family communication. SAGE Publications, Inc. DOI: http://dx.doi.org/10.4135/9781483375366

Yaffe, Yosi (2020). Systematic review of the differences between mothers and fathers in parenting styles and practices. Current Psychology. https://doi.org/10.1007/s12144-020-01014-6
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK