Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Jazykové porozumění matematickým slovním úlohám
Název práce v češtině: Jazykové porozumění matematickým slovním úlohám
Název v anglickém jazyce: Language comprehension of mathematical word problems
Klíčová slova: matematická slovní úloha|jazyk slovních úloh|porozumění slovním úlohám|matematická gramotnost|čtenářská gramotnost
Klíčová slova anglicky: mathematical word problem|language of word problems|comprehension of word problems|mathematical literacy|reading literacy
Akademický rok vypsání: 2020/2021
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK)
Vedoucí / školitel: Mgr. Kateřina Šormová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 09.09.2021
Datum zadání: 09.09.2021
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 09.09.2021
Datum a čas obhajoby: 06.02.2023 08:45
Datum odevzdání elektronické podoby:28.12.2022
Datum proběhlé obhajoby: 06.02.2023
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. Mgr. Robert Adam, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cílem práce je analyzovat a najít problematická místa z hlediska jazykového porozumění v matematických úlohách užívaných v přijímacích a maturitních písemných testech (JPZ a didaktický test MZ).
Teoretická část práce bude vycházet z charakteristiky matematické a čtenářské gramotnosti PISA, zaměří se na jazykovou charakteristiku slovních úloh a na jejich typologii. Zaměří se na jazykové aspekty slovních úloh i na žákovské strategie jejich řešení.
V praktické části bude provedena jazyková analýza slovních úloh (zaměří se na rovinu kontextu i textu, na lexikální, morfologické a syntaktické aspekty), vybrané úlohy budou otestovány na žácích víceletého gymnázia.
Analýza bude zaměřena zejména na tyto aspekty:
Rovina textová: kontext slovní úlohy, užití neverbálních prvků a jejich povaha, grafické zpracování textu, délka textu, užití nadbytečných číselných údajů, členění textu, typ kohezních prostředků, explicitnost vyjádření, užití jazykových defektů.
Rovina lexikální: užití termínů, užití slov nefamiliárních, užití okazionalismů, způsob vyjádření číselných údajů, užití fyzikálních veličin, jednotek a značek.
Rovina syntaktická: délka vět, stavba souvětí, užití nominalizací, užití vícestupňových hierarchií syntaktických struktur.
Rovina morfologická: užití pasiva, užití kondicionálu apod.
Seznam odborné literatury
· Vondrová, N. a kol. (2019). Matematická slovní úloha: mezi matematikou, jazykem a psychologií. Praha: Karolinum.

· Sigmundová, A. (2019). Čtení s porozuměním jako předpoklad úspěšné strategie řešení slovních úloh v matematice. Praha, Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Oddělení pro vědeckou činnost. Dizertační práce. Vedoucí práce Šmejkalová, M.

· Šmejkalová, M.: Jazyk matematiky ve slovních úlohách jako ve specifickém typu didaktického komunikátu. In: Nová čeština doma a ve světě, 1, 2017, s .74–82.


· Hirschová, M.: Matematická slovní úloha jako komunikát. Slovní úlohy ve výuce matematiky a komunikační kompetence v mateřském jazyce. In: Český jazyk a literatura, 2/2017–2018.

· Chvál, M., Šmejkalová M., Smetáčková, I.: Od porozumění textu k vyřešení matematické slovní úlohy. In: Didaktické studie, r. 12, 2020, č.1, s. 83–101.

· Kuřina, F.: Jazyky a reprezentace ve vyučování matematice. In: Matematika – fyzika – informatika, 22, 2013, č. 1, s. 2–16.

· Návarová, D. (2011). Vlastnosti textu jako faktor řešení slovních úloh s využitím Vennových diagramů. Diplomová práce. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra matematiky a didaktiky matematiky. Vedoucí práce Novotná, J.

· Štěpánová, M. (2013). Vliv porozumění textu na kvalitu řešení matematické úlohy. Diplomová práce. Univerzita Palackého, Katedra matematiky. Vedoucí práce Novák, B.

· Lakomá, L. (2018). Slovní úlohy v učebnicích. Diplomová práce. Ostravská univerzita, Přírodovědecká fakulta, Katedra matematiky. Vedoucí práce Ferdiánová, V.

· Laštovková, K. (2016). Jazyk slovních úloh aneb Čtení s porozuměním v matematice na 1. stupni ZŠ. Diplomová práce. Západočeská univerzita v Plzni, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce Nováková, J.

· Leiss, Plath, Sehwipert (2019): Language and Mathematics – Key Factors influencing the Comprehension Process in reality-based Tasks. In: Mathematical Thinking and Learning, 21:2, s. 131-153.

· Wilkinson, L. C. (2019): Learning Language and Mathematics: A Perspective from Linguistics and Education. Linguistics and Education, 49, s. 86–95.

· Daroczy, G., Wolska, M., Meurers, W. D., & Nuerk, H. C. (2015). Word problems: a review of linguistic and numerical factors contributing to their difficulty. Frontiers in psychology, 6, 348.

· Capraro, R. M., Capraro, M. M., & Rupley, W. H. (2012). Reading-enhanced word problem solving: A theoretical model. European journal of psychology of education, 27(1), 91-114.

· Vilenius-Tuohimaa, P. M., Aunola, K., & Nurmi, J. E. (2008). The association between mathematical word problems and reading comprehension. Educational Psychology, 28(4), 409–426.

· Ellerton, N. F., & Clarkson, P. C. (1996). Language factors in mathematics teaching and learning. In International handbook of mathematics education (pp. 987-1033). Springer, Dordrecht.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK