Jazykové porozumění matematickým slovním úlohám
Název práce v češtině: | Jazykové porozumění matematickým slovním úlohám |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Language comprehension of mathematical word problems |
Klíčová slova: | matematická slovní úloha|jazyk slovních úloh|porozumění slovním úlohám|matematická gramotnost|čtenářská gramotnost |
Klíčová slova anglicky: | mathematical word problem|language of word problems|comprehension of word problems|mathematical literacy|reading literacy |
Akademický rok vypsání: | 2020/2021 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Kateřina Šormová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 09.09.2021 |
Datum zadání: | 09.09.2021 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 09.09.2021 |
Datum a čas obhajoby: | 06.02.2023 08:45 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 28.12.2022 |
Datum proběhlé obhajoby: | 06.02.2023 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. Mgr. Robert Adam, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Cílem práce je analyzovat a najít problematická místa z hlediska jazykového porozumění v matematických úlohách užívaných v přijímacích a maturitních písemných testech (JPZ a didaktický test MZ). Teoretická část práce bude vycházet z charakteristiky matematické a čtenářské gramotnosti PISA, zaměří se na jazykovou charakteristiku slovních úloh a na jejich typologii. Zaměří se na jazykové aspekty slovních úloh i na žákovské strategie jejich řešení. V praktické části bude provedena jazyková analýza slovních úloh (zaměří se na rovinu kontextu i textu, na lexikální, morfologické a syntaktické aspekty), vybrané úlohy budou otestovány na žácích víceletého gymnázia. Analýza bude zaměřena zejména na tyto aspekty: Rovina textová: kontext slovní úlohy, užití neverbálních prvků a jejich povaha, grafické zpracování textu, délka textu, užití nadbytečných číselných údajů, členění textu, typ kohezních prostředků, explicitnost vyjádření, užití jazykových defektů. Rovina lexikální: užití termínů, užití slov nefamiliárních, užití okazionalismů, způsob vyjádření číselných údajů, užití fyzikálních veličin, jednotek a značek. Rovina syntaktická: délka vět, stavba souvětí, užití nominalizací, užití vícestupňových hierarchií syntaktických struktur. Rovina morfologická: užití pasiva, užití kondicionálu apod. |
Seznam odborné literatury |
· Vondrová, N. a kol. (2019). Matematická slovní úloha: mezi matematikou, jazykem a psychologií. Praha: Karolinum. · Sigmundová, A. (2019). Čtení s porozuměním jako předpoklad úspěšné strategie řešení slovních úloh v matematice. Praha, Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Oddělení pro vědeckou činnost. Dizertační práce. Vedoucí práce Šmejkalová, M. · Šmejkalová, M.: Jazyk matematiky ve slovních úlohách jako ve specifickém typu didaktického komunikátu. In: Nová čeština doma a ve světě, 1, 2017, s .74–82. · Hirschová, M.: Matematická slovní úloha jako komunikát. Slovní úlohy ve výuce matematiky a komunikační kompetence v mateřském jazyce. In: Český jazyk a literatura, 2/2017–2018. · Chvál, M., Šmejkalová M., Smetáčková, I.: Od porozumění textu k vyřešení matematické slovní úlohy. In: Didaktické studie, r. 12, 2020, č.1, s. 83–101. · Kuřina, F.: Jazyky a reprezentace ve vyučování matematice. In: Matematika – fyzika – informatika, 22, 2013, č. 1, s. 2–16. · Návarová, D. (2011). Vlastnosti textu jako faktor řešení slovních úloh s využitím Vennových diagramů. Diplomová práce. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra matematiky a didaktiky matematiky. Vedoucí práce Novotná, J. · Štěpánová, M. (2013). Vliv porozumění textu na kvalitu řešení matematické úlohy. Diplomová práce. Univerzita Palackého, Katedra matematiky. Vedoucí práce Novák, B. · Lakomá, L. (2018). Slovní úlohy v učebnicích. Diplomová práce. Ostravská univerzita, Přírodovědecká fakulta, Katedra matematiky. Vedoucí práce Ferdiánová, V. · Laštovková, K. (2016). Jazyk slovních úloh aneb Čtení s porozuměním v matematice na 1. stupni ZŠ. Diplomová práce. Západočeská univerzita v Plzni, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce Nováková, J. · Leiss, Plath, Sehwipert (2019): Language and Mathematics – Key Factors influencing the Comprehension Process in reality-based Tasks. In: Mathematical Thinking and Learning, 21:2, s. 131-153. · Wilkinson, L. C. (2019): Learning Language and Mathematics: A Perspective from Linguistics and Education. Linguistics and Education, 49, s. 86–95. · Daroczy, G., Wolska, M., Meurers, W. D., & Nuerk, H. C. (2015). Word problems: a review of linguistic and numerical factors contributing to their difficulty. Frontiers in psychology, 6, 348. · Capraro, R. M., Capraro, M. M., & Rupley, W. H. (2012). Reading-enhanced word problem solving: A theoretical model. European journal of psychology of education, 27(1), 91-114. · Vilenius-Tuohimaa, P. M., Aunola, K., & Nurmi, J. E. (2008). The association between mathematical word problems and reading comprehension. Educational Psychology, 28(4), 409–426. · Ellerton, N. F., & Clarkson, P. C. (1996). Language factors in mathematics teaching and learning. In International handbook of mathematics education (pp. 987-1033). Springer, Dordrecht. |