Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Účinky mindfulness tréninku na soucit se sebou a resilienci u dospívajících v době pandemie COVID-19
Název práce v češtině: Účinky mindfulness tréninku na soucit se sebou a resilienci u dospívajících v době pandemie COVID-19
Název v anglickém jazyce: The effect of mindfulness training on self-compassion and resilience in adolescents during the COVID-19 pandemic
Klíčová slova: mindfulness|soucit se sebou|resilience|dospívající|pandemie COVID-19
Klíčová slova anglicky: mindfulness|self-compassion|resilience|adolescents|COVID-19 pandemic
Akademický rok vypsání: 2020/2021
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra psychologie (21-KPS)
Vedoucí / školitel: PhDr. Markéta Niederlová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 05.09.2021
Datum zadání: 05.09.2021
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 07.12.2021
Datum a čas obhajoby: 16.06.2022 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:02.05.2022
Datum proběhlé obhajoby: 16.06.2022
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Julie Pikola
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je shrnutí nejnovějších poznatků o mindfulness se zaměřením na soucit se sebou a resilienci. Práce se konkrétněji zabývá mindfulness tréninkem a jeho účinky na soucit se sebou a resilienci u dospívajících ve věku 15-18 let v době pandemie Covid-19.
Literárně přehledová část se zaměří na shrnutí poznatků o mindfulness, soucitu se sebou a o resilienci. Konkrétněji se první kapitola bude věnovat mindfulness jako takové, soucitu se sebou a metodami jeho měření i mindfulness tréninku. Druhá kapitola se zaměří na resilienci, metody jejího měření a jejím významu v době pandemie Covid-19. V třetí kapitole se objeví popisovat relevantních proměnných cílové skupiny respondentů, tedy dospívající ve věku 15-18 let.

Cílem návrhu výzkumu je zkoumat účinky mindfulness tréninku na soucit se sebou a resilienci u dospívajících v době pandemie Covid-19. Základní hypotézy výzkumu jsou:
- Po absolvování mindfulness tréninku se skóre v dotazníku měřící soucit se sebou zvýší oproti skóre v tomto dotazníku před mindfulness tréninkem.
- Po absolvování mindfulness tréninku se skóre v dotazníku měřící resilienci zvýší oproti skóre v tomto dotazníku před mindfulness tréninkem.
Půjde o kvantitativní výzkum, který bude spočívat v porovnání výsledků z dotazníků před mindfulness tréninkem a po mindfulness tréninku. Ke sběru dat budou použity dotazníky Sussexsko-Oxfordská škála soucitu k sobě (SOCS-S-CZ) a 14bodová stupnice odolnosti (RS-14). Data budou získána online vzhledem k době pandemie Covid-19. Sběr dat proběhne před začátkem online mindfulness tréninku a po jeho skončení. Respondenty budou gymnazisté, dospívající ve věku 15-18 let.

Výsledky mohou přispět k ověření předpokladu, že dospívající obecně mají spíše nižší míru soucitu se sebou. V době pandemie, kdy se tlak na jejich výkon s nemožností setkávání a odreagování byl značný, by jim mohlo pomoci být více resilientní a mít vyšší míru soucitu se sebou.
Seznam odborné literatury
Aydin Sünbül, Z., & Yerin Güneri, O. (2019). The relationship between mindfulness and resilience: The mediating role of self compassion and emotion regulation in a sample of underprivileged Turkish adolescents. Personality and Individual Differences, 139, 337–342. https://doi.org/10.1016/j.paid.2018.12.009 Benda, J. (2019). Všímavost a soucit se sebou: Proměna emocí v psychoterapii. Portál.

Kabat-Zinn, J., & Válek, L. (2016). Život samá pohroma: Jak čelit stresu, nemoci a bolesti pomocí moudrosti těla a mysli. Jan Melvil Publishing.

Lawlor, M. S. (2014). Mindfulness in practice: Considerations for implementation of mindfulness-based programming for adolescents in school contexts: MINDFULNESS IN PRACTICE. New Directions for Youth Development, 142, 83–95. https://doi.org/10.1002/yd.20098 Šolcová, I. (2009). Vývoj resilience v dětství a dospělosti. Grada.

Williams, J. M. G., & Penman, D. (2014). Všímavost: Jak najít klid v uspěchaném světě. ANAG.

Yuan, Y. (2021). Mindfulness training on the resilience of adolescents under the COVID-19 epidemic: A latent growth curve analysis. Personality and Individual Differences, 172, 1–9. https://doi.org/10.1016/j.paid.2020.110560
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK