Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Nefarmakologické intervence pro snížení stresu v těhotenství a jejich dopad na mateřský bonding
Název práce v češtině: Nefarmakologické intervence pro snížení stresu v těhotenství a jejich dopad na mateřský bonding
Název v anglickém jazyce: Nonpharmacological interventions for stress reduction during pregnancy and their effects on maternal bonding
Klíčová slova: stres v těhotenství|dopady stresu v těhotenství|intervence pro snížení stresu|bonding|koreláty bondingu
Klíčová slova anglicky: Stress in pregnancy|Impacts of stress in pregnancy|Interventions for stress reduction|Bonding|Correlates of bonding
Akademický rok vypsání: 2020/2021
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra psychologie (21-KPS)
Vedoucí / školitel: Mgr. et Mgr. Lea Takács, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 05.09.2021
Datum zadání: 05.09.2021
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 07.12.2021
Datum a čas obhajoby: 16.06.2022 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:12.05.2022
Datum proběhlé obhajoby: 16.06.2022
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Gabriela Míková
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je popsat možnosti snížení stresu v těhotenství nefarmakologickými metodami a zjistit, jaký mohou mít vliv na mateřský bonding po narození dítěte.

V literárně přehledové části popíšu různé nefarmakologické intervence pro snížení stresu v těhotenství. Následně se budu zabývat teorií mateřského bondingu a jeho důležitostí pro utváření vztahu mezi matkou a dítětem i pro další vývoj dítěte. Shrnu výsledky studií poukazujících na souvislosti mezi prožívaným stresem v těhotenstvím, aplikovanými nefarmakologickými intervencemi a kvalitou mateřského bondingu.

Cílem výzkumu bude zjistit, zda má praktikování metody Mindfulness Based Childbirth and Parenting v těhotenství dopad na kvalitu mateřského bondingu po narození dítěte. Bude provedena experimentální (intervenční) longitudinální prospektivní studie. Těhotné ženy z výzkumného souboru budou náhodně přiřazeny do experimentální skupiny, která absolvuje intervenci, a do kontrolní skupiny, u níž intervence provedena nebude. Na začátku studie bude celému výzkumnému souboru administrován dotazník zjišťující míru prožívaného stresu, v poporodním období dotazník zjišťující kvalitu bondingu.

Plánovaný výzkum by mohl poukázat na efektivní způsob zlepšení kvality mateřského bondingu. Mohl by tak přispět ke zlepšení kvality života dětí, jejichž matky prožívaly v těhotenství stres.
Seznam odborné literatury
Kinsey, C. B., & Hupcey, J. E. (2013). State of the science of maternal-infant bonding: A principle-based concept analysis. Midwifery, 29(12), 1314-1320. https://doi.org/10.1016/j.midw.2012.12.019

Lönnberg, G., Jonas, W. Bränström, R., Nissen, E., & Niemi, M. (2021). Long-term effects of a Mindfulness-Based Childbirth and Parenting Program – A randomized controlled trial. Mindfulness, 12(2), 476-488. https://doi.org/10.1007/s12671-020-01403-9

Missler, M., Donker, T., Beijers, R., Ciharova, M., Moyse, C., de Vries, R., Denissen, J., & van Straten, A. (2021). Universal prevention of distress aimed at pregnant women: a systematic review and meta-analysis of psychological intervention. BMC Pregnancy and Childbirth, 21(1), 1-13. https://doi.org/10.1186/s12884-021-02752-2

Taylor, B. L., Cavanagh, K., & Strauss, C. (2016). The effectiveness of mindfulness-based interventions in the perinatal period: A systematic review and mata-analysis. PLoS ONE, 11(5). https://doi.org/10.1371/journal.pone.0155720

Werner, E. A., Gustafsson, H. C., Lee, S., Feng, T., Jiang, N., Desai, P., & Monk, C. (2016). PREPP: postpartum depression prevention through the mother-infant dyad. Archives of Women’s Mental Health: Official Journal of the Section on Women’s Health of the World Psychiatric Association, 19(2), 229-242. https://doi.org/10.1007/s00737-015-0549-5
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK