Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Vztah mozkové asymetrie a výkonu v dichotickém naslouchání u pacientů s epilepsií
Název práce v češtině: Vztah mozkové asymetrie a výkonu v dichotickém naslouchání u pacientů s epilepsií
Název v anglickém jazyce: Relationship between brain asymmetry and performance in dichotic listeing in patients with epilepsy
Klíčová slova: dichotické naslouchání|lateralizace řeči|epilepsie temporálního laloku
Klíčová slova anglicky: Dichotic listening|Speech lateralization|Temporal lobe epilepsy
Akademický rok vypsání: 2020/2021
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra psychologie (21-KPS)
Vedoucí / školitel: PhDr. Alena Javůrková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 05.09.2021
Datum zadání: 05.09.2021
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 07.12.2021
Datum a čas obhajoby: 15.06.2023 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:24.04.2023
Datum proběhlé obhajoby: 15.06.2023
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: PhDr. Alice Maulisová, Ph.D.
 
 
 
Konzultanti: PhDr. Jaroslava Raudenská, Ph.D.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je shrnout dosavadní poznatky o dichotickém naslouchání (angl. dichotic listening, DL) a jeho použití u pacientů s epilepsií. Dále se pak zaměřit na odlišnosti pacientů s epilepsií v DL oproti zdravým jedincům – z hlediska jejich celkového výkonu, ale také funkční mozkové asymetrie odvozené z indexu laterality (angl. laterality index, LI).
Obsahem literárně přehledové části bude představení DL jako neinvazivní metody k určení směru a síly lateralizace mozku pro zpracování verbálních podnětů. První část se bude věnovat modelům DL, validitě a reliabilitě této metody, dále pak představení různých metodik DL a také proměnných, které mohou výkon jedinců v DL ovlivňovat. Druhá část bude pojednávat o epilepsii. Po krátkém vymezení epilepsií a epileptických záchvatů bude následovat část věnovaná studiím, které zkoumají lateralizaci mozku pro řečové funkce u pacientů s epilepsií, nebo se zaměřují na jejich výkon v DL.
Návrh výzkumného projektu je zaměřen na porovnání pacientů s epilepsií a zdravých jedinců stran jejich celkového výkonu v DL (konkrétně v DL se slabikami jako podněty) a LI získaného z DL, ale také na prověření vzájemného vztahu těchto dvou proměnných.
DL je důležitou součástí předoperačního vyšetření pacientů s epilepsií, při opakovaném administrování je možné posoudit také pooperační výsledek (angl. postoperative outcome). Bakalářská práce by mohla přispět k zdůraznění potřeby dalších (novějších a rozsáhlejších) studií, které by se zaměřily na výkon pacientů s epilepsií v DL a zkoumaly proměnné, které mohou tento výkon ovlivňovat (klinické proměnné, ale také např. vliv míry lateralizace mozku na celkový výkon), obzvláště pak u české populace.
Seznam odborné literatury
Hirnstein, M., Hugdahl, K., & Hausmann, M. (2014). How brain asymmetry relates to performance – a large-scale dichotic listening study. Frontiers in Psychology, 4(997), 1–10. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2013.00997

Marusič, P., Ošlejšková, H., Brázdil, M., Brožová, K., Hadač, J., Hovorka, J., Komárek, V., Kršek, P., Rektor, I., Tomášek, M., Vojtěch, Z., & Zárubová, J. (2018). Nové klasifikace epileptických záchvatů a epilepsií ILAE 2017. Neurologie pro praxi, 19(1), 32–36. https://doi.org/10.36290/neu.2018.075

Špajdel, M. (2020). Dichotická stimulácia v psychologickej diagnostike. Filozofická fakulta Trnavskej univerzity v Trnave.

Trejo-Martínez, D., Manjarrez-Garduño, D. A., Becerril-Montes, H., Granados-Domínguez, L., & Velasco-Monroy, A. L. (2017). Language lateralisation through dichotic listening in a group of patients with temporal lobe epilepsy. Revista Médica del Hospital General de México, 81(4), 190–196. https://doi.org/10.1016/j.hgmx.2017.05.006

Westerhausen, R. (2019). A primer on dichotic listening as a paradigm for the assessment of hemispheric asymmetry. Laterality, 24(6), 740–771. https://doi.org/10.1080/1357650X.2019.1598426
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK