Možnosti facilitace posttraumatického růstu v terapii
Název práce v češtině: | Možnosti facilitace posttraumatického růstu v terapii |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The possibilities of facilitating posttraumatic growth in therapy |
Klíčová slova: | posttraumatický růst|psychoterapie|trauma|terapeutické intervence|tematická analýza |
Klíčová slova anglicky: | posttraumatic growth|psychotherapy|trauma|psychotherapeutic interventions|thematic analysis |
Akademický rok vypsání: | 2020/2021 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (21-KPS) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Katarína Loneková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 02.09.2021 |
Datum zadání: | 02.09.2021 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 07.12.2021 |
Datum a čas obhajoby: | 13.09.2022 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 24.07.2022 |
Datum proběhlé obhajoby: | 13.09.2022 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Jakub Kuchař, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Cílem práce je zmapovat téma posttraumatického růstu v terapii se zaměřením na faktory, které mohou posttraumatický růst facilitovat. Těmito faktory jsou myšleny nejenom konkrétní terapeutické intervence, ale také terapeutovo uvažování o traumatu a terapeutickém procesu. Z povahy věci se bude jednat o kvalitativní výzkum.
V literárně přehledové části bude stručně zmíněna teorie psychického traumatu a možnosti jeho léčby. Dále pak teoretické koncepce posttraumatického růstu. Budou uvedeny základy pozitivní psychologie, ze které pojem vychází, modely posttraumatického růstu a různé proměnné, které v jeho výskytu hrají roli. Konec literárně přehledové části bude tvořit přehled dosavadní poznání ohledně možnostech facilitace s těžištěm v proměnné terapeutovi intervence. Návrh výzkumu bude vycházet z literárně přehledové části. Bude použita kvalitativní metodologie. Výzkumný soubor budou tvořit terapeuti, kteří ve své praxi pracují s traumatizovanými klienty. Na základě literatury bude sestavena baterie otázek pro polostrukturovaný rozhovor zaměřený na fenomén posttraumatického růstu v terapii traumatu. Kladení otázek bude trychtýřové. Nejprve budou položené obecné otázky na koncept posttraumatického růstu, terapeutický styl a traumaterapii. Postupně se budou otázky zužovat na konkrétní techniky a jiné faktory úspěšné léčby. Data budou následně analyzovány tematickou analýzou. Cílem výzkumu je prozkoumat, jaké postupy a techniky v terapii terapeuti považují za napomáhající posttraumatickému růstu a také to, jak terapeuti o posttraumatickém růstu přemýšlejí v teoretické rovině. Tento výzkum bude moci sloužit jako odrazový můstek pro koncepci profesního vzdělávání v tematice posttraumatického růstu a dále jako inspirace pro další výzkumy kvantitativní povahy, které mohou ověřit, zda konkrétní postoje či techniky terapeuta opravdu napomáhají posttraumatickému růstu a také to, jak terapeuti o posttraumatickém růstu přemýšlejí v teoretické rovině. Tento výzkum bude moci sloužit jako odrazový můstek pro koncepci profesního vzdělávání v tematice posttraumatického růstu a dále jako inspirace pro další výzkumy kvantitativní povahy, které mohou ověřit, zda konkrétní postoje či techniky terapeuta opravdu napomáhají posttraumatickému růstu klienta. |
Seznam odborné literatury |
Calhoun, L. G., & Tedeschi, R. G. (Eds.). (2014). Handbook of posttraumatic growth: Research and practice. Routledge.
Roepke, A. M. (2015). Psychosocial interventions and posttraumatic growth: A meta-analysis. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 83(1), 129. Calhoun, L. G., & Tedeschi, R. G. (Eds.). (1999). Facilitating posttraumatic growth: A clinician's guide. Routledge. Calhoun, L. G., & Tedeschi, R. G. (2013). Posttraumatic growth in clinical practice. Routledge. Mapham, A., & Hefferon, K. (2012). “I Used to Be an Offender—Now I'm a Defender”: Positive Psychology Approaches in the Facilitation of Posttraumatic Growth in Offenders. Journal of Offender Rehabilitation, 51(6), 389-413. |