Fenomén historické reenakce na pomezí historie a divadelní vědy
Název práce v češtině: | Fenomén historické reenakce na pomezí historie a divadelní vědy |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Historical Re-enactments: Between History and Theatre Studies |
Klíčová slova: | reenakce|historie|divadelní věda|performance|autenticita |
Klíčová slova anglicky: | re.enactment|history|theatre studies|performance|authenticity |
Akademický rok vypsání: | 2020/2021 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra divadelní vědy (21-KDV) |
Vedoucí / školitel: | doc. Mgr. Martin Pšenička, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 01.08.2021 |
Datum zadání: | 01.08.2021 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum a čas obhajoby: | 06.09.2021 11:00 |
Odevzdaná/finalizovaná: | ne |
Zásady pro vypracování |
Bakalářská práce se věnuje fenoménu historických představení a reenakcí (historical reenactments) jako součásti historických slavností a festivalů, zámeckých prohlídek a dalších muzejních, paměťových i zábavních institucí. Cílem je shrnutí a zhodnocení dosavadního výzkumu z historického hlediska (otázka historické autenticity, prezentace minulosti apod.), a jako projev teatrality z pohledu divadelní vědy a performance studies. V práci jsou pojmenovány různé problémy studia a reflexe historických rekonstrukcí a s nimi souvisejících pojmů (living history), a také původ a vznik tohoto fenoménu. Součástí je i načrtnutí možností dalšího výzkumu a příklad konfrontace teoretických poznatků s rozhovorem s přímým účastníkem reenakcí. |
Seznam odborné literatury |
Allison, David B., Living history: effective costumed interpretation and enactment at museums and historic sites, Lanham 2016. BERVIDOVÁ, Michaela, Reenactment na Plzeňsku: Studium autenticity, Bakalářská práce, Plzeň 2017. COOK, Alexander, The use and abuse of historical reenactment: Thoughts on recent trends in public history, in: Criticism, 2004, 46 (3), s. 487-496. DURICA, Paul, Past Imperfect, Or the Pleasures and Perils of the Reenactment: Journal of American Studies, 2018, 52(4), s. 929-942. DURING, Simon, Mimic toil: Eighteenth-century preconditions for the modern historical reenactment, in: Rethinking History, 2007, 11(3), s. 313-333. FU, Xiaoxiao – ZHANG, Wengiang – LEHTO, Xinran Y a MIAO, Li, Celebration of heritage: Linkages between historical re-enactment festival attributes and attendees’ value perception, in: Journal of Travel, 2018, 35(2), 202-217. HADAROVÁ, Lenka, Reenactment and authenticity: Cultural Biography of uniform, Diplomová práce, Brno 2016. HARTWICH, Ondřej, Fenomén Living history v Čechách, Bakalářská práce, Praha 2011. JOHNSON, Katherine M, Rethinking (re)doing: Historical re-enactment and/as historiography, in: Rethinking History, 2015, 19(2), s. 193-206. MAGELSSEN, Scott, Making History in the Second Person: Post-Touristic Considerations for Living Historical Interpretation, in: Theatre Journal, 2006, 58(2), s 291. Martin, Rex. Historical explanation: Re-enactment and practical inference, Ithaca 1977. MCCALM, Ian – PICKERING, Paul A., Historical reenactment: from realism to the affective turn, 2010. MCCARTHY, Patrick, "Living history" as the „real thing“: Acomparative analysis of the modern mountain man rendezvous, renaissance fairs, and civil war reenactements, in: A Review of General Semantics, 2014, 71(2), s. 106-123. MIKULA, Maja. Historical re-enactment: Narrativity, affect and the sublime, in: Rethinking History, 2015, 19 (4), s. 583-601. NOVÁK, Josef, Hudební aspekty fenoménu Living History v českém historickém šermu optikou etnomuzikologie, Diplomová práce, Praha 2018. PŠENIČKA, Martin, Přeludné věcnosti: přízraky a revoluce, in: WIENDL, Jan – KLIMEŠ, Ivan (ed.), Kultura a totalita III.: Revoluce, Praha 2015, s. 442–469. RECKITT, Helena, To Make Time Appear, in: Art Journal, 2011, 70(3), s. 58-63. SCHNEIDER, Rebecca, Performing Remains: Art and war in the times of theatrical reenactment, New York 2011. STUEBER, Karsten R., The Psychological Basis of Historical Explanation: Reenactment, Simulation, and the Fusion of Horizons, in: History and Theory, 2002, 41(1), s. 25-42. |