Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Zvládání zátěžových situací u pracovníků ve zdravotnictví – prevence syndromu vyhoření
Název práce v češtině: Zvládání zátěžových situací u pracovníků ve zdravotnictví – prevence syndromu vyhoření
Název v anglickém jazyce: Coping with stressful situations in healthcare workers – prevention of burnout syndrome
Klíčová slova: pracovníci ve zdravotnictví|zátěžové situace|syndrom vyhoření|individuální protektivní faktory|organizační protektivní faktory
Klíčová slova anglicky: Healthcare Workers|Stressful Situations|Burnout Syndrome|Individual Protective Factors|Organisational Protective Factors
Akademický rok vypsání: 2020/2021
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra psychologie (21-KPS)
Vedoucí / školitel: PhDr. Jana Woleská, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 28.07.2021
Datum zadání: 28.07.2021
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 07.12.2021
Datum a čas obhajoby: 30.05.2022 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:11.04.2022
Datum proběhlé obhajoby: 30.05.2022
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: RNDr. MUDr. Mgr. Monika Červinková, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cílem práce je představit problematiku výskytu syndromu vyhoření u pracovníků ve zdravotnictví a současně tak prohloubit informovanost o možnostech zvládání zátěžových situací, které k syndromu vyhoření mohou vést. Výsledky práce by měly být přínosem do praxe zdravotnického personálu.

Obsahem teoretické části bude představit zátěžové situace, se kterými se zdravotničtí pracovníci v rámci své profese setkávají a poukázat blíže na to, jak mohou spolu s ostatními rizikovými faktory vést k syndromu vyhoření. Dále bude věnován prostor protektivním faktorům, které mohou pomoci zvládat zátěž zdravotnických pracovníků a tím pak snížit riziko syndromu vyhoření. Mezi protektivními faktory bude představen kurz první psychické pomoci ve zdravotnictví, který mohou zdravotničtí pracovníci v ČR absolvovat a napomoci tak mimo jiné vytvoření odolnosti proti psychické zátěži, kterou jejich profese přináší.

Výzkumná část bude mít za cíl zjistit, zda může absolvování kurzu první psychické pomoci ve zdravotnictví pomoci k nižší pociťované míře zátěže v práci. Tato část bude provedena kvantitativně za pomocí dotazníků zaměřených na zvládání zátěže a bude na ní navázána část kvalitativní, kde bude cílem za pomocí rozhovoru s vybranými respondenty doplnit, co z absolvovaného výcviku nejvíce oceňují a využívají. Výzkumnou skupinu budou tvořit zdravotničtí pracovníci s absolvovaným kurzem první psychické pomoci ve zdravotnictví. Porovnáváni budou s kontrolní skupinou, kterou budou zdravotničtí pracovníci, kteří daný kurz absolvovaný nemají a odpovídají výzkumné skupině dle věku, pohlaví, pracovní pozice a dalších specifik.

Výsledky výzkumu mohou přispět k rozšíření povědomí o přínosu absolvování kurzu první psychické pomoci ve zdravotnictví jako možného protektivního faktoru pro zvládání zátěžových situací v profesi zdravotnických pracovníků.
Seznam odborné literatury
De Hert, S. (2020). Burnout in Healthcare Workers: Prevalence, Impact and Preventative Strategies. Local and Regional Anesthesia, Volume 13, 171–183. https://doi.org/10.2147/LRA.S240564

Gómez-Urquiza, J. L., De la Fuente-Solana, E. I., Albendín-García, L., Vargas-Pecino, C., Ortega-Campos, E. M., & Cañadas-De la Fuente, G. A. (2017). Prevalence of Burnout Syndrome in Emergency Nurses: A Meta-Analysis. Critical Care Nurse, 37(5), e1–e9. https://doi.org/10.4037/ccn2017508

Humpl, L., Prokop, J., & Tobiášová, A. (2013). První psychická pomoc ve zdravotnictví. Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů.

Lee, H.-F., Kuo, C.-C., Chien, T.-W., & Wang, Y.-R. (2016). A Meta-Analysis of the Effects of Coping Strategies on Reducing Nurse Burnout. Applied Nursing Research, 31, 100–110. https://doi.org/10.1016/j.apnr.2016.01.001

Monsalve-Reyes, C. S., San Luis-Costas, C., Gómez-Urquiza, J. L., Albendín-García, L., Aguayo, R., & Cañadas-De la Fuente, G. A. (2018). Burnout syndrome and its prevalence in primary care nursing: A systematic review and meta-analysis. BMC Family Practice, 19(1), 59. https://doi.org/10.1186/s12875-018-0748-z

Shin, H., Park, Y. M., Ying, J. Y., Kim, B., Noh, H., & Lee, S. M. (2014). Relationships between coping strategies and burnout symptoms: A meta-analytic approach. Professional Psychology: Research and Practice, 45(1), 44–56. https://doi.org/10.1037/a0035220

Zhang, Y., Zhang, C., Han, X.-R., Li, W., & Wang, Y. (2018). Determinants of compassion satisfaction, compassion fatigue and burn out in nursing: A correlative meta-analysis. Medicine, 97(26), e11086. https://doi.org/10.1097/MD.0000000000011086
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK