Rekognice v Paměťovém testu učení (AVLT) v českém znakovém jazyce
Název práce v češtině: | Rekognice v Paměťovém testu učení (AVLT) v českém znakovém jazyce |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Auditory Verbal Learning Test (AVLT) Recognition Task in Czech Sign Language |
Klíčová slova: | Reyův auditorně-verbální test učení|český znakový jazyk|psychologická diagnostika neslyšících|verbální paměť|kultura neslyšících |
Klíčová slova anglicky: | Rey Auditory Verbal Learning Test|czech sign language|psychological diagnostics of deaf people|verbal memory|deaf culture |
Akademický rok vypsání: | 2020/2021 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (21-KPS) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Markéta Niederlová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 27.07.2021 |
Datum zadání: | 27.07.2021 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 02.09.2021 |
Datum a čas obhajoby: | 13.09.2022 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 24.07.2022 |
Datum proběhlé obhajoby: | 13.09.2022 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Hana Horáková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Cílem diplomové práce je modifikace a překlad části určenou pro rekognici v Paměťovém testu učení (AVLT) do českého znakového jazyka a ověření jejích psychometrických vlastností.
V literárně přehledové části budou nejprve krátce zmapovány dosavadní poznatky ohledně diagnostiky u neslyšících lidí – mluvčích českého znakového jazyka a úskalí neverbálních psychodiagnostických testů, které se často užívají u této populace. Dále budou popsány základní odlišnosti mezi dvěma samostatnými jazyky: českým a českým znakovým jazykem. Pozornost bude věnována zejména fonologické rovině jazyka vzhledem k povaze fonémických distraktorů, které jsou součástí podnětového materiálu pro rekognici. V empirické části diplomové práce bude upraven a do českého znakového jazyka přeložen podnětový materiál určený pro rekognici v AVLT. Výběr vhodných fonémických distraktorů bude probíhat v konzultaci s odborníkem na fonologii a fonetiku znakových jazyků a bude vycházet z podnětových materiálů pro okamžité a oddálené vybavení v AVLT, které již byly pro neslyšící-mluvčí českého znakového jazyka modifikovány v jiné studii. Sémantické distraktory budou pravděpodobně pouze přeloženy. Překlad instrukcí a podnětového materiálu pro rekognici bude poté podroben zpětným překladem od slyšícího tlumočníka znakového jazyka a neslyšícího-rodilého mluvčího českého znakového jazyka s velmi vysokými kompetencemi v českém jazyce a lingvistickým vzděláním. Dalším krokem bude pilotní ověření přeložených instrukcí a podnětového materiálu na vzorku 5–10 neslyšících-mluvčích českého znakového jazyka. Probandům budou administrovány všechny části Paměťového testu učení (tedy pro okamžité i oddálené vybavení a rekognici). Po případných úpravách podnětového materiálu pro rekognici bude funkčnost a psychometrické vlastnosti konečné modifikované verze testu ověřena na vzorku cca 30-40 neslyšících seniorů-mluvčích českého znakového jazyka od 65 let. U probandů bude kromě modifikovaného AVLT použit neverbální BVRT a MoCA. Práce bude navazovat na studii, při níž vznikla verze Paměťového testu učení (AVLT) v českém znakovém jazyce. V této studii byla modifikována a přeložena pouze část testující bezprostřední a oddálené vybavení. Úprava a překlad druhé části pro rekognici v této diplomové práci přispěje k dokončení modifikace celého AVLT a dostupnosti verbálního paměťového testu pro neslyšící-mluvčí českého znakového jazyka. |
Seznam odborné literatury |
American Educational Research Association, American Psychological Association, & National Council on Measurement in Education (APA; 2001). Standardy pro pedagogické a psychologické testování. Praha: Testcentrum Hogrefe.
Atkinson, J., Denmark, T., Marshall, J., Mummery, C., & Woll, B. (2015). Detecting cognitive impairment and dementia in deaf people: the British Sign Language cognitive screening test. Archives of Clinical Neuropsychology, 30(7), 694-711. Bezdicek, O., Stepankova, H., Moták, L., Axelrod, B. N., Woodard, J. L., Preiss, M., ... & Poreh, A. (2014). Czech version of Rey Auditory Verbal Learning test: normative data. Aging, Neuropsychology, and Cognition, 21(6), 693-721. Frydrychová, Z., Kopeček, M., Bezdíček, O., & Georgi, H. Š. (2018). České normy pro revidovaný Reyův auditorně-verbální test učení (RAVLT) pro populaci starších osob. Československá Psychologie, 62(4). Hill-Briggs, F., Dial, J. G., Morere, D. A., & Joyce, A. (2007). Neuropsychological assessment of persons with physical disability, visual impairment or blindness, and hearing impairment or deafness. Archives of clinical neuropsychology, 22(3), 389-404. Macurová, A., & Zbořilová, R. (2019). Jazyky v komunikaci neslyšících. Praha: Karolinum. |