Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Rozpoznávání emocí podle zrakových a sluchových vodítek
Název práce v češtině: Rozpoznávání emocí podle zrakových a sluchových vodítek
Název v anglickém jazyce: Emotion Recognition based on Visual and Auditory Cues
Klíčová slova: rozpoznávání emocí|vývoj rozpoznávání emocí|databáze emočních projevů|senzorická dominance|own-age bias|multimodální podněty|nekongruentní emoční projevy
Klíčová slova anglicky: Emotion Recognition|Database of Emotional Expressions|Sensory Dominance|Own-age Bias|Multimodal Stimuli|Incongruent Emotional Expressions|Development of Emotional Recognition
Akademický rok vypsání: 2020/2021
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra psychologie (21-KPS)
Vedoucí / školitel: doc. Mgr. Jiří Lukavský, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 27.07.2021
Datum zadání: 27.07.2021
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 07.12.2021
Datum a čas obhajoby: 30.05.2022 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:11.04.2022
Datum proběhlé obhajoby: 30.05.2022
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Ondřej Pešout, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Práce se bude věnovat vývoji schopnosti rozpoznávání emocí, a to především ve vztahu k multimodálním podnětům. Rozpoznávání emocí bylo doposud studováno především skrze samostatné vývojové trajektorie pro jednotlivé modality, tedy odděleně pro výraz v tváři, posturu těla a hlas. V reálném životě však získáváme informace zpravidla multisenzoricky. Informace z více senzorických kanálů s sebou přináší možnost konfliktu vodítek, které musí jedinec také řešit. Výzkumy naznačují, že multisenzorická integrace se v průběhu dospívání zdokonaluje.
Literárně-přehledová část bude obsahovat informace o projevech emocí v tváři a v hlasu; o schopnosti rozpoznávat emoce druhých, jejím významu a vývoji; o own-age biasu a jeho možném vztahu k rozpoznávání emocí; o nástrojích užívaných k měření této schopnosti; a krátce též o schopnosti specifických skupin rozpoznávat emoce (např. dětí s PAS).

Výzkum naváže na již realizovanou studii Ross et al. (2021). Účastníci budou rozděleni do tří skupin podle věku (mladší děti, starší děti a dospělí). Na obrazovce počítače budou sledovat sérii podnětů skládající se z multimodálních (kongruentních a nekongruentních) emočních projevů (validizovaná databáze EU Emotion Stimulus Set (O’Reilly et al., 2016)) a následně metodou nucené volby rozpoznávat danou emoci. Výsledky výzkumu Ross et al. (2021) ukázaly, že pro děti je náročné rozpoznat tělesné informace a snažit se při tom ignorovat inkongruentní hlasové informace. Bude analyzována také možná role own-age biasu.
Výsledky projektu bude možné využít např. pro formulování výchovných a terapeutických doporučení pro pracovníky předškolních zařízení či odborníky pracující s dětmi s vývojovými poruchami, jako je porucha autistického spektra.
Seznam odborné literatury
O’Reilly, H., Pigat, D., Fridenson, S., Berggren, S., Tal, S., Golan, O., Bölte, S., Baron-Cohen, S., & Lundqvist, D. (2016). The EU-Emotion Stimulus Set: A Validation Study. Behavior Research Methods, 48, 567-576. https://doi.org/10.3758/s13428-015-0601-4

Ross, P., Atkins, B., Allison, L., Simpson, H., Duffel, C., Williams, M., & Ermolina, O. (2021). Children Cannot Ignore What They Hear: Incongruent Emotional Information Leads to an Auditory Dominance in Children. Journal of Experimental Child Psychology, 204, 105068. https://doi.org/10.1016/j.jecp.2020.105068

Murray, M. M., & Wallace, M. T. (2012). The Neural Bases of Multisensory Processes. CRC Press.

Chronaki, G., Hadwin, J. A., Garner, M., Maurage, P., Sonuga-Barke, E. J. S. (2015). The Development of Emotion Recognition from Facial Expressions and Non-Linguistic Vocalizations During Childhood. British Journal of Developmental Psychology, 33(2), 218-236. https://doi.org/10.1111/bjdp.12075
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK