Rozpoznávání emocí podle zrakových a sluchových vodítek
Název práce v češtině: | Rozpoznávání emocí podle zrakových a sluchových vodítek |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Emotion Recognition based on Visual and Auditory Cues |
Klíčová slova: | rozpoznávání emocí|vývoj rozpoznávání emocí|databáze emočních projevů|senzorická dominance|own-age bias|multimodální podněty|nekongruentní emoční projevy |
Klíčová slova anglicky: | Emotion Recognition|Database of Emotional Expressions|Sensory Dominance|Own-age Bias|Multimodal Stimuli|Incongruent Emotional Expressions|Development of Emotional Recognition |
Akademický rok vypsání: | 2020/2021 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (21-KPS) |
Vedoucí / školitel: | doc. Mgr. Jiří Lukavský, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 27.07.2021 |
Datum zadání: | 27.07.2021 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 07.12.2021 |
Datum a čas obhajoby: | 30.05.2022 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 11.04.2022 |
Datum proběhlé obhajoby: | 30.05.2022 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Ondřej Pešout, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Práce se bude věnovat vývoji schopnosti rozpoznávání emocí, a to především ve vztahu k multimodálním podnětům. Rozpoznávání emocí bylo doposud studováno především skrze samostatné vývojové trajektorie pro jednotlivé modality, tedy odděleně pro výraz v tváři, posturu těla a hlas. V reálném životě však získáváme informace zpravidla multisenzoricky. Informace z více senzorických kanálů s sebou přináší možnost konfliktu vodítek, které musí jedinec také řešit. Výzkumy naznačují, že multisenzorická integrace se v průběhu dospívání zdokonaluje.
Literárně-přehledová část bude obsahovat informace o projevech emocí v tváři a v hlasu; o schopnosti rozpoznávat emoce druhých, jejím významu a vývoji; o own-age biasu a jeho možném vztahu k rozpoznávání emocí; o nástrojích užívaných k měření této schopnosti; a krátce též o schopnosti specifických skupin rozpoznávat emoce (např. dětí s PAS). Výzkum naváže na již realizovanou studii Ross et al. (2021). Účastníci budou rozděleni do tří skupin podle věku (mladší děti, starší děti a dospělí). Na obrazovce počítače budou sledovat sérii podnětů skládající se z multimodálních (kongruentních a nekongruentních) emočních projevů (validizovaná databáze EU Emotion Stimulus Set (O’Reilly et al., 2016)) a následně metodou nucené volby rozpoznávat danou emoci. Výsledky výzkumu Ross et al. (2021) ukázaly, že pro děti je náročné rozpoznat tělesné informace a snažit se při tom ignorovat inkongruentní hlasové informace. Bude analyzována také možná role own-age biasu. Výsledky projektu bude možné využít např. pro formulování výchovných a terapeutických doporučení pro pracovníky předškolních zařízení či odborníky pracující s dětmi s vývojovými poruchami, jako je porucha autistického spektra. |
Seznam odborné literatury |
O’Reilly, H., Pigat, D., Fridenson, S., Berggren, S., Tal, S., Golan, O., Bölte, S., Baron-Cohen, S., & Lundqvist, D. (2016). The EU-Emotion Stimulus Set: A Validation Study. Behavior Research Methods, 48, 567-576. https://doi.org/10.3758/s13428-015-0601-4
Ross, P., Atkins, B., Allison, L., Simpson, H., Duffel, C., Williams, M., & Ermolina, O. (2021). Children Cannot Ignore What They Hear: Incongruent Emotional Information Leads to an Auditory Dominance in Children. Journal of Experimental Child Psychology, 204, 105068. https://doi.org/10.1016/j.jecp.2020.105068 Murray, M. M., & Wallace, M. T. (2012). The Neural Bases of Multisensory Processes. CRC Press. Chronaki, G., Hadwin, J. A., Garner, M., Maurage, P., Sonuga-Barke, E. J. S. (2015). The Development of Emotion Recognition from Facial Expressions and Non-Linguistic Vocalizations During Childhood. British Journal of Developmental Psychology, 33(2), 218-236. https://doi.org/10.1111/bjdp.12075 |