Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Rozvod a porozvodová komunikace mezi rodiči a psychosociální vývoj adolescentů
Název práce v češtině: Rozvod a porozvodová komunikace mezi rodiči a psychosociální vývoj adolescentů
Název v anglickém jazyce: Divorce and post-divorce communication between parents and adolescent psychosocial development
Klíčová slova: Adolescent|psychosociální vývoj|rozvod|rozchod|rodiče|konflikt|well-being
Klíčová slova anglicky: Adolescent|psychosocial development|divorce|separation|parents|conflict|well-being
Akademický rok vypsání: 2020/2021
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra psychologie (21-KPS)
Vedoucí / školitel: Mgr. Veronika Šporclová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 08.07.2021
Datum zadání: 08.07.2021
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 07.12.2021
Datum a čas obhajoby: 01.02.2023 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:13.12.2022
Datum proběhlé obhajoby: 01.02.2023
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: PhDr. Alice Maulisová, Ph.D.
 
 
 
Konzultanti: doc. PhDr. Ilona Gillernová, CSc.
Zásady pro vypracování
Cílem diplomového projektu je poukázat na možné dopady rozvodu a následné porozvodové komunikace mezi rodiči pro vybrané oblasti psychosociálního vývoje adolescentů ve věku od 11 do 20 let, zejména na jejich osobní pohodu a sebepojetí. Diplomová práce si klade za úkol také zmapovat okolnosti, či strategie, které adolescentům usnadňují se s danou situací vypořádat.
Literárně přehledová část bude obsahovat tři stěžejní kapitoly.
První se zaměří na psychosociální vývoj adolescentů a v něm na konkrétní úkoly rodiny, které jsou klíčové v tomto období. Případně jak je naplnit, když rodina funguje jako celek nebo když se rozpadá.
Druhá část se bude zabývat shrnutím poznatků z výzkumů, týkajících se jedinců v období adolescence, kteří se ocitli v situaci, kdy se jejich rodiče rozvedli. V této souvislosti se bude zaměřovat i na působení porozvodové komunikace mezi rozvedenými rodiči vzhledem k osobní pohodě a sebepojetí adolescenta.
Třetí část bude věnována problematice rozvodu a jeho dopadu na vývoj dítěte. Nastíněny budou jak negativní, tak i možné pozitivní aspekty. Zohledněna bude současná společenská situace.

Ve výzkumné části se diplomový projekt zaměří na to, jak působí porozvodová situace mezi rodiči a vybrané vnější protektivní faktory na vnímanou osobní pohodu a sebepojetí adolescenta. S ohledem na cíl práce bude zvolen smíšený design výzkumu. Kvantitativní část využije metodu standardizovaných dotazníků a zaměří se na retrospektivní pohled 120 respondentů, jejichž rodiče se rozvedli buďto v období mezi 11.-15. rokem (1. skupina) nebo v období mezi 16.-20. rokem (2.skupina). Mezi těmito skupinami bude porovnána vnímaná osobní pohoda a současné sebepojetí jedince. V kvantitativním sběru dat budou do dotazování zařazeny i volné otázky, které budou mapovat vnější faktory, jež pomohly jedinci se s danou situací lépe vypořádat. Zároveň počítáme s tím, že mohou naznačit předpoklady k dalšímu výzkumu.

Diplomový projekt může přinést poznatky, které přispějí k objasnění postupu, jaký je ve stávající rodinné situaci vhodný k potřebám adolescenta, jeho sebepojetí a prožívání osobní pohody. Výsledky umožní formulovat určitá doporučení pro rodiče, učitele, sociální pracovníky, ale také pro další odborníky, kteří pracují se členy rodiny v rámci rodinné, párové nebo individuální terapie. Umožní porozumět adolescentům v situaci rozvodu rodičů a porozvodové situaci a na základě toho i prakticky jednat.
Seznam odborné literatury
Amato, P. R. (2000). The Consequences of Divorce for Adults and Children. Journal of Marriage and Family, 62(4), 1269–1287. https://doi.org/10.1111/j.1741-3737.2000.01269.x

Matějček, Z., & Dytrych, Z. (1992). Přestali jste být manželi, ale zůstáváte rodiči. Jinočany: H&H.

Nielsen, L. (2017). Re-examining the research on parental conflict, coparenting, and custody arrangements. Psychology, Public Policy, and Law, 23(2), 211–231. https://doi.org/10.1037/law0000109

O’Hara, K. L., Sandler, I. N., Wolchik, S. A., & Tein, J.-Y. (2019). Coping in context: The effects of long-term relations between interparental conflict and coping on the development of child psychopathology following parental divorce. Development and Psychopathology, 31(5), 1695–1713. https://doi.org/10.1017/S0954579419000981

Sun, Y. (2001). Family Environment and Adolescents’ Well-Being Before and After Parents’ Marital Disruption: A Longitudinal Analysis. Journal of Marriage and Family, 63(3), 697–713. https://doi.org/10.1111/j.1741-3737.2001.00697.x
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK