Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Spisovatelky českého undergroundu
Název práce v češtině: Spisovatelky českého undergroundu
Název v anglickém jazyce: Czech Underground Female Writers
Klíčová slova: Kontrakultura|ženské psaní|Český underground
Klíčová slova anglicky: Counterculture|Ecriture feminine|Czech underground
Akademický rok vypsání: 2020/2021
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav české literatury a komparatistiky (21-UCLK)
Vedoucí / školitel: doc. Mgr. Libuše Heczková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 07.07.2021
Datum zadání: 07.07.2021
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 13.07.2021
Datum a čas obhajoby: 06.02.2023 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:28.12.2022
Datum proběhlé obhajoby: 06.02.2023
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: PhDr. Martin Machovec
 
 
 
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se zaměří na ženy spisovatelky v rámci českého undergroundu. Bude v ní brán zřetel na fenomén „ženského psaní“ a postavení žen spisovatelek v rámci undergroundové komunity, kde tvořily menšinu. Hypotézou je, zda spisovatelky v českém undergroundu uvědoměle tvořili v rámci „ženského psaní“ nebo pod vlivem feminismu. Nabízí se proto otázky, zda měly spisovatelky v undergroundu v rámci ženské emancipace lepší postavení než spisovatelky oficiální či angažované v jiných kontrakulturních společenstvích, a také se ženami v undergroundu i mimo underground, které nebyly literárně činné. Bude vhodné spisovatelky v českém undergroundu komparovat s tvorbou a postavením žen, které tvořily literaturu na Západě. Fenoménem nejen žen v undergroundu je to, že se velmi často věnovaly dalším uměleckým aktivitám jako je hudba či výtvarné umění, proto bude důležitá také komparace s jejich dalšími uměleckými činnostmi. Práce se na celé období kultury od 50 let počínaje fenomén edice Půlnoc a Janu Krecarovou po punkovou generaci 80 let.
Seznam odborné literatury
ALAN, Josef (ed.): Alternativní kultura. Příběh české společnost 1945-1989. (Praha: Lidové Noviny, 2001), 610 stran.
BOLTON, Jonathan: Světy disentu. Charta 77, Plastic People of the Universe a česká kultura za komunismu. (Praha: Academia 2015), 480 stran.
BRABEC, Jiří: Slovník zakázaných autorů 1948–1980. (Praha: SPN – Státní pedagogické nakladatelství, 1991), 541 stran.
BRABENEC, Vratislav, KALENSKÁ, Renata: Evangelium podle Brabence. (Praha: Torst, 2010), 292 stran.
CATALANO, Alessandro: Rudá záře nad literaturou. Česká literatura mezi socialismem a undergroundem. (Brno: Host 2008), 420 stran.
CÍSAŘOVSKÁ, Blanka; PREČAN, Vilém: Charta 77: Dokumenty. (Praha: Ústav pro soudobé dějiny AV ČR, 2007), 1804 stran.
ČERNÝ, Václav: Nad verši Věry Jirousové a o kulturním stanovisku našeho undergroundu. In: Tvorba a osobnost I. (Praha: Odeon, 1992), 908 stran.
ČERVINKA, Stanislav jr.: 19 rozhovorů. (Praha: Volvox Globator, 2003), 107 stran.
ČIHÁKOVÁ-NASHIRO, Vlasta; JIROUSOVÁ, Věra: Umění akce. Katalog výstavy. (Praha: Mánes, 1991), 28 stran.
DENČEVOVÁ, Ivana; STÁREK, František; STEHLÍK, Michal: Tváře undergroundu. (Praha: Radioservis, 2012), 256 stran.
DRBAL, Martin: Jana Krejcarová očima souputníků. (Rozhovor s Ivo Vodseďálkem, Vyprávění Egona Bondyho (Tvar, č.7, 1998), s. 8-9.
FIDELIUS, Petr: Řeč komunistické moci. (Praha: Triáda, 1998), 218 stran.
HANÁKOVÁ, Petra; HECZKOVÁ, Libuše; KALIVODOVÁ, Eva; SVATOŇOVÁ, Kateřina: Volání rodu. (Praha: Akropolis, 2013), 269 stran.
HAŠKOVCOVÁ, Marie; SCHMELZOVÁ, Radoslava; VÁCHOVÁ, Lucie: Křižovnická škola. In Ateliér 18/2012.
HAVELKOVÁ, Hana; OATES-INDRUCHOVÁ, Libora: Vyvlastněný hlas. Proměny genderové kultury české společnosti 1948-1989. (Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2015), 509 stran.
HEJDA, Zbyněk: Kritiky a glosy. (Praha: Triáda, 2012), 384 stran.
HLAVSA, Milan; PELC, Jan: Bez ohňů je underground. (Praha: Maťa, 2001), 230 stran.
HORÁČEK, Filip: Příběh totality očima žen. In A2, 7/2006.
JIROUSOVÁ, Věra: Dana Puchnarová = Art Unseen (Earth, Water, Stones): Neviditelná krajina (Země, voda, kameny). Katalog výstavy. (Olomouc: M.U.K.L., 1991), 24 stran.
JIROUSOVÁ, Věra: Karel Nepraš a Jan Steklík: K.Š. Ředitelské výstavy k neznámému výročí Křížovnické školy čistého humoru bez vtipu. (Brno: Dům umění, 1994), 36 stran.
JIROUSOVÁ, Věra: Křižovnická škola čistého humoru bez vtipu (K. Š.). Katalog výstavy. (Praha: Středočeská galerie, 1991), 50 stran.
KARLÍK, Viktor; PEČINKOVÁ, Pavla: Podzemní práce. (Praha: Revolver Revue, 2012) 358 stran.
KNOPP, František: Česká nezávislá literatura v ohlasech. (Praha: Primus, 1994), 286 stran.
LIBÁNSKÝ, Abbé J.: My Underground. (Praha: Institut for culture, 2004), 224 stran.
LINKOVÁ, Marcela; STRAKOVÁ, Naďa: Bytová revolta: Jak ženy dělaly disent. (Praha: Academia, 2017), 413 stran.
LOPATKA, Jan: Předpoklady tvorby (Kritické vydání). (Praha: Plus, 2010), 438 stran.
LOPATKA, Jan: Šifra lidské existence. (Praha: Torst, 1995), 631 stran.
MACHALICKÝ, Jiří (ed.): Naděžda Plíšková – Ticho musí léčit. (Praha: Galerie Gambit, 2000)
MACHOVEC, Martin: Hnědá kniha – O procesech s českým undergroundem. (Praha: Ústav pro studium totalitních režimů, 2012), 515 stran.
MACHOVEC, Martin (ed.): Pohledy zevnitř. Česká undergroundová kultura ve svědectvích, dokumentech a interpretacích. (Praha: Pistorius & Olšanská, 2008), 173 stran.
MACHOVEC, Martin; SÁGL, Jan: Tanec na dvojitém ledě – Popisky k fotografiím. (Praha: KANT, 2017), 44 stran.
MARKOVÁ – KOTYKOVÁ, Marta: Mýtus Milena. Milena Jesenský jinak. (Praha: Prumus, 1993), 166 stran.
MARKOVÁ – KOTYKOVÁ, Marta: Olga Havlová a ty druhé. (Praha: Barrister & Principal, 1997), 166 stran.
MAYER, Françoise: Češi a jejich komunismus. Paměť a politická identita. (Praha: Argo, 2009), 274 stran.
MAZAL, Tomáš: Místo drogy jsme měli ovocný vermut… In Egon BONDY: Prvních deset let. (Praha: Maťa, 2003), 140 stran.
MILITZ, Anna: Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse: Příběh Jany Černé. (Olomouc: Burian a Tichák, 2015), 153 stran.
OATES – INDRUCHOVÁ, Libora (ed.): Dívčí válka s ideologií. Klasické texty angloamerického feministického myšlení. (Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 1998), 304 stran.
OATES – INDRUCHOVÁ, Libora (ed.): Ženská literární tradice a hledání identit. Antologie angloamerické feministické literární teorie. (Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2007, 408 stran.
ONUFEROVÁ, Edita; POKORNÁ, Terezie (ed.): Magorova konference /k dílu I. M. Jirouse/. (Praha: Revolver Revue, 2014), 208 stran.
OTÁHAL, Milan: Opoziční proudy v české společnosti 1969-1989. (Praha: Ústav pro soudobé dějiny AV ČR, 2011), 644 stran.
PACHMANOVÁ, Martina (ed.): Neviditelná žena. (Praha: One Woman Press, 2002), 413 stran.
PÁNKOVÁ, Marcela; SLAVICKÁ, Milena: Zakázané umění II. in Výtvarné umění – 1-2/96.
RIEDEL, Jaroslav: The Plastic People of the Universe. (Praha: Maťa 1997), 316 stran.
RIEDEL, Jaroslav: Plastic People a český underground. (Praha: Galén, 2016), 476 stran.
RIEDEL, Jaroslav: Zuby nehty / texty - Plyn, Dybbuk, Zuby nehty. (Praha: Maťa 2013), 264 stran.
ROZSAK, Theodore: Zrod kontrakultury. Úvahy o technokratické společnosti a mládeži v opozici. (Praha: Malver, 2015), 324 stran.
SLAVÍKOVÁ, Duňa: Křižovnická škola čistého humoru bez vtipu. (Roudnice nad Labem: Galerie moderního umění v Roudnici nad Labem 2015), 54 stran.
STANKOVIČ, Andrej: Až řekne Bůh dost, chtěla bych být doma v posteli. In: Revolver Revue 47/2001, s. 206–218.
STANKOVIČ, Andrej: Co dělat, když Kolja vítězí. (Praha: Triáda, Revolver Revue, 2008), 700 stran.
STANKOVIČ, Andrej: Kdo nedrží krok, poslouchá nejspíš jiný buben. In: Revolver Revue 37/1998, s. 62–64.
STÁREK, František; VALENTA, Martin: Podzemní symfonie Plastic People. (Praha: Argo, 2018), 280 stran.
ŠIKLOVÁ, Jiřina: Podíl českých žen na samizdatu a opoziční činnosti v Československu období tzv. normalizace v letech l969–l989. In Gender, rovné příležitosti, výzkum, 9/2008, s. 39–44.
ŠIKLOVÁ, Jiřina: Význam participace žen na samizdatu i tamizdatu v období tzv. normalizace v ČSSR v letech l969–l989. In V srdci Evropy, 3/ 2006.
ŠPIRIT, Michael: Text Paula Wilsona… In Revolver Revue 102/2016, s. 157–158.
ŠTOLBA, Jan: Nedopadající džbán. Úvahy o básnících a poezii. (Praha: Torst, 2006), 490 stran.
ŠVEHLA, Marek: Magor a jeho doba. (Praha: Torst, 2017), 688 stran.
TOPOL, Jáchym; WEISS, Tomáš: Jáchym Topol: Nemůžu se zastavit. (Praha: Portál, 2000), 168 stran.
TUCKEROVÁ, Veronika: Křižovnická škola čistého humoru bez vtipu a její dějiny. In Revolver Revue 102/2016, s. 203–205.
VODÁKOVÁ, Alena; VODÁKOVÁ, Olga: Rod ženský. Kdo jsme odkud jsme přišly, kam jdeme?. (Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2003), 356 stran.
VODRÁŽKA, Mirek: Antisystémová queer politika undergroundu a prosystémová politika Charty 77. In Paměť a dějiny, roč. VI, č.1, 2012, s. 121-130.
VODRÁŽKA, Mirek: deCivilizace. (Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2007), 240 stran.
VODRÁŽKA, Mirek: Filosofie tělesnosti dějin. (Praha: Ústav pro studium totalitních režimů (ÚSTR), 2013), 352 stran.
WAGNEROVÁ, Alena: Žena za socialismu: Československo 1945–1974 a reflexe vývoje před rokem 1989 a po něm. (Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2017), 216 stran.
WILSON, Paul: Bohemian Rhapsodies. (Praha: Torst, 2012), 515 stran.
WILSON, Paul: Zemský RáJ, ale to jen na pohlednice… (ad I. M. Jirous: Zpráva o činnosti Křižovnické školy). In Revolver Revue 102/2016, s. 159–162.
ZAND, Gertraude: Totální realismus a trapná poezie. Česká neoficiální literatura 1948-1953. (Brno: Host, 2002), 240 stran.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK