Postava jako funkce a postava jako individuum v kontextu české fantasy literatury
Název práce v češtině: | Postava jako funkce a postava jako individuum v kontextu české fantasy literatury |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Character as a function and character as an individual in the context of Czech fantasy literature |
Klíčová slova: | fantasy|postava|aktor a aktant|archetyp|narativ|próza|fandom|science fiction|sci-fi|žánrová literatura|fantastická literatura |
Klíčová slova anglicky: | fantasy|character|actor and actant|archetype|narrative|prose|fandom|science fiction|sci-fi|genre literature|fantastic literature |
Akademický rok vypsání: | 2020/2021 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav české literatury a komparatistiky (21-UCLK) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Josef Šebek, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 29.06.2021 |
Datum zadání: | 29.06.2021 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 08.07.2021 |
Datum a čas obhajoby: | 02.09.2022 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 27.07.2022 |
Datum proběhlé obhajoby: | 02.09.2022 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | prof. PhDr. Petr Bílek, CSc. |
Zásady pro vypracování |
Bakalářská práce se zaměří na fungování postav v narativech a fikčních světech vybraných děl české fantasy. Bude se věnovat převážně textům Miroslava Žambocha (Koniáš: Vlk samotář, Ve službách klanu, Drsný spasitel), ale i dalších autorů, jako jsou Petra Neomillnerová (Zaklínačka Lota – ze stejnojmenné série), Jiří Kulhánek (Noční klub) nebo Štěpán Kopřiva (Asfalt). Cílem práce bude analyzovat a charakterizovat pozici hlavních a vedlejších postav ve vztahu k jejich fikčnímu světu. V první části bude v rámci českého kontextu představen žánr fantasy a zejména pak jeho subžánr, do kterého spadá zkoumaná primární literatura. Stručně bude také věnována pozornost historii české fantasy, žánru jakožto literárnímu a sociálnímu fenoménu a rovině „fanoušek-badatel“. V druhé části se práce zaměří na rozbor zvolených děl a postav. Důraz bude kladen především na originálnost či archetypálnost postav, jejich pozici a proměny v rámci narativu a vztah k ostatním aktérům. Zohledněna bude také úloha vypravěče. Pozornost bude dále věnována fikčnímu světu a tomu, jakou roli hraje v souvislosti s fungováním postav. V tomto kontextu se práce zaměří rovněž na fantastické a mimetické elementy ve zvolených narativech. Výchozí pro zkoumání pak budou především termíny „actor“ a „actant“ tak, jak je ve své práci užívá Brian Attebery, jehož texty budou stěžejní sekundární literaturou. |
Seznam odborné literatury |
Primární literatura: KOPŘIVA, Štěpán. Asfalt. Vyd. 1. Praha: Crew, 2009 KULHÁNEK, Jiří. Noční klub. Vyd. 1. Praha: Klub Julese Vernea, 2002 NEOMILLNEROVÁ, Petra. Zaklínačka Lota. Vyd. 1. Praha: Triton, 2009 ŽAMBOCH, Miroslav. Drsný spasitel. Vyd. 1. Praha: Triton, 2007 ŽAMBOCH, Miroslav. Ve službách klanu. Vyd. 1. Praha: Triton, 2013 ŽAMBOCH, Miroslav. Koniáš: Vlk samotář. Vyd. 2. Praha: Triton, 2017 Sekundární literatura: ADAMOVIČ, Ivan. Slovník české literární fantastiky a science fiction. Vyd. 1. Praha: R 3, 1995 ATTEBERY, Brian. Strategies of fantasy. Vyd. 1. Bloomington: Indiana University Press, 1992 DĚDINOVÁ, Tereza. Po divné krajině. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 2015 HODROVÁ, Daniela. …na okraji chaosu…. Vyd. 1. Praha: Torst, 2001 HUME, Kathryn. Fantasy and Mimesis. Vyd. 1. Routledge, 1984 KUDLÁČ, Antonín K. K. Anatomie pocitu úžasu. Vyd. 1. Brno: Host, 2016 MENDLESOHN, Farah. Rhetorics of Fantasy. Vyd. 1. Middletown: Wesleyan University Press, 2013 PROPP, Vladimir Jakovlevič. Morfologie pohádky a jiné studie. Přel. Miroslav Červenka a spol. Vyd. 1. Jinočany: H&H, 1999 RIMMON-KENANOVÁ, Slomith. Poetika vyprávění. Přel. Vanda Pickettová. Vyd. 1. Brno: Host, 2001 TODOROV, Tzvetan. Úvod do fantastické literatury. Přel. Vladimír Fiala. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2010 TRAILLOVÁ, Nancy H. Možné světy fantastiky. Přel. Lubomír Doležel. Vyd. 1. Praha: Academia, 2011 |