Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Možnosti poezie ve škole na příkladu básnického díla Jana Skácela
Název práce v češtině: Možnosti poezie ve škole na příkladu básnického díla Jana Skácela
Název v anglickém jazyce: Possibilities of poetry in school on the example of the poetry by Jan Skácel
Klíčová slova: Jan Skácel|lyrická poezie|literární výchova|didaktika literatury|Jonathan Culler|Miroslav Červenka
Klíčová slova anglicky: Jan Skácel|lyrical poetry|literary education|didactics of literature|Jonathan Culler|Miroslav Červenka
Akademický rok vypsání: 2020/2021
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav české literatury a komparatistiky (21-UCLK)
Vedoucí / školitel: Mgr. Andrea Králíková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 21.06.2021
Datum zadání: 21.06.2021
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 23.06.2021
Datum a čas obhajoby: 07.09.2022 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:27.07.2022
Datum proběhlé obhajoby: 07.09.2022
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. Mgr. Libuše Heczková, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se zaměří na otázky výuky poezie a možnosti její interpretace v kontextu školy. Bude také mapovat didaktický diskurz k interpretaci poezie a bude se snažit s ním vstupovat do dialogu. Nutnou součástí práce pak bude studium literárněteoretické literatury a úvahy o možnosti aplikace těchto poznatků ve výuce poezie. Všechny tyto cíle budou v práci ukázány konkrétně na návrzích práce s básněmi Jana Skácela (Skácelovy prozaické texty ponechává práce stranou). Skácel zaujímá centrální místo ve školním kánonu (je zastoupen v Katalogu požadavků k písemné části maturitní zkoušky i v maturitních kánonech škol), zároveň však způsob, jakým se k němu ve škole přistupuje, není vždy zcela funkční. Práce se tedy bude snažit nabízet způsoby, jakými lze ve školním prostředí ke Skácelovým textům produktivně přistupovat, bude se zabývat těmi rysy Skácelovy poetiky, které se autorovi zdají pro práci ve škole stěžejní (specifický svět čtyřverší, motivicko-tematická linka). Mezi oblasti jejího zájmu budou patřit i problém výběru vhodného textu pro využití ve škole, možnosti didaktizace literárněhistorického kontextu a adaptace a zhudebnění a jejich možné využití ve výuce. Cílem práce je pokusit se ukázat způsoby, jakými lze komunikovat se Skácelovou poezií ve škole, zároveň má však stále na zřeteli problémy výuky poezie obecně. Práce tedy bude především hledat cesty, jak žákům pomoci číst a vnímat poezii jako takovou a to na příkladu práce s texty Jana Skácela. Součástí diplomové práce budou také pracovní listy, pomocí nichž budou teoretické úvahy ukázány prakticky v návrzích konkrétních hodin.
Seznam odborné literatury
· Beránková, Eva: Tvořivá hra jako cesta k pochopení literárního díla. Plzeň: Fraus, 2002.
· Culler, Jonathan: Teorie lyriky. Praha: Karolinum, 2020.
· Červenka, Miroslav: Fikční světy lyriky. Litomyšl: Paseka, 2003.
· Červenka, Miroslav: Významová výstavba literárního díla. Praha: Karolinum, 1992.
· Eco, Umberto: Meze interpretace. Praha: Karolinum, 2004.
· Fišer, Zdeněk a kol.: Tvůrčí psaní v literární výchově jako nástroj poznávání. Brno: Masarykova univerzita (elektronické vydání), 2017.
· Hník, Ondřej: Didaktika literatury: výzvy oboru. Praha: Karolinum, 2014.
· Kožmín, Zdeněk: Studie a kritiky. Praha: Torst, 1995.
· Kožmín, Zdeněk: Logický model a interpretace. Orientace 4, 1969, č. 6, s. 73-76.
· Kožmín, Zdeněk: K interpretaci lyriky ve škole. Český jazyk a literatura 21, 1970/71, č. 5, s. 203-208.
· Kožmín, Zdeněk: Interpretace básní. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986.
· Kožmín, Zdeněk: Umění básně. Brno: K 22a, 1990.
· Kožmín, Zdeněk: Interpretace jako dialog. Revue Filosofické fakulty 1, 1992, s. 33-36.
· Kožmín, Zdeněk: Skácel. Brno: Jota, 2006.
· Lederbuchová, Ladislava: Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda výuky literární výchovy na občasnké a střední škole I a II. Plzeň: Západočeská univerzita,Pedagogická fakulta, 1995 a 1997.
· Marušák, Radek: Literatura v akci. Metody dramatická výchovy při práci s uměleckou literaturou. Praha: Akademiu múzických umění, 2010.
· Nezkusil, Vladimír: Nástin didaktiky literární výchovy. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2004.
· Staiger, Emil: Poetika, interpretace, styl: výbor. Praha: Triáda, 2008.
· Richterová, Sylvie: Slovo a ticho. Praha: Československý spisovatel, 1991.
· Vojtíšek, Ondřej: Metodologické vlivy v současných didaktických interpretacích na střední škole. In Slovo a smysl 16, 2019, č. 31.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK