Katolická populární duchovní hudba a „rytmická píseň“ v Československu od 60. do 80. let
Název práce v češtině: | Katolická populární duchovní hudba a „rytmická píseň“ v Československu od 60. do 80. let |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Catholic Praise and Worship Music and the „Rhytmic Song“ in Czechoslovakia between the 1960s to 1980s |
Klíčová slova: | orální historie|katolická církev|katolická bohoslužba|křesťanská populární hudba|„rytmická" hudba|skupina Poutníci|zpěvníky „rytmických" písní |
Klíčová slova anglicky: | Oral History|Catholic Church|Catholic mass|Christian popular music|„rhytmical" music|group Poutníci|„rhytmical" song books |
Akademický rok vypsání: | 2020/2021 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav hudební vědy (21-UHV) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Vít Zdrálek, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 14.06.2021 |
Datum zadání: | 21.06.2021 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 25.06.2021 |
Datum a čas obhajoby: | 05.09.2022 09:30 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 14.07.2022 |
Datum proběhlé obhajoby: | 05.09.2022 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Matěj Kratochvíl, Ph.D. |
Konzultanti: | Mgr. Tereza Havelková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Práce bude prostřednictvím archivního a orálně-historického studia zejména pražského katolického prostředí studovat vznik, šíření a vývoj nového typu liturgického doprovodu, tzv. rytmických písní, který se v Československu začal objevovat v 60. letech 20. století v návaznosti na změny v rámci katolické církve a liturgické hudby po 2. vatikánském koncilu, ale i díky určitému uvolnění politické situace v Československu 60. let. Kombinací pozvolného uvolňování politických poměrů, reforem na poli katolické církve a z toho plynoucího pocitu větší svobody, se tehdy zdvihla vlna zájmu o nové podoby liturgického doprovodu vycházející z tehdejší populární a folkové hudby. Práce se zaměřuje na to, jak byly tyto změny přijímány v rámci katolické církve i ze strany státu, jak se nový repertoár získával, šířil a jaká byla jeho podoba. Podrobně se bude věnovat zejména osobě kněze Pavla Kuneše a skupině Poutníci, která vznikla v roce 1967 v kostele u sv. Ignáce v Praze a v čele s p. Kunešem významně přispěla k šíření těchto tzv. rytmických písní. V centru zájmu bude také proměna provozu této hudby v návaznosti na změnu politické situace v Československu po roce 1968 a nástup období tzv. normalizace. Mezi kladené otázky patří například, jaký byl další vývoj provozu této hudby, kde a kým byla prováděna, kdo o jejím provozu rozhodoval a v jaké byla pozici ve vztahu ke státní či církevní moci. Kromě odborné literatury a závěrečných prací bude autorka pracovat zejména s pramenným materiálem jednak archivní povahy, a sice zpěvníky – převážně samizdatovými – kazetovými audionahrávkami z 80. let vytvářenými samovolně různými – převážně pražskými – hudebními uskupeními, dále kronikou skupiny Poutníci, novinovými články z dobového tisku (Lidová demokracie, Svobodné slovo, ad.) a jednak orálně-historické povahy, konkrétně přibližně sedmi rozhovory s pamětníky. |
Seznam odborné literatury |
BOHLMAN, Andrea F. Making tapes in Poland: The Compact Cassete at Home. Twentieth-Century Music 14/1, 119–134, Cambridge University Press, 2017.
BOHLMAN, Andrea F. Musical Solidarities. Political Action and Music in Late Twentieth-Century Poland. New York: Oxford University Press, 2020. DANIEL, Ondřej a kol. Kultura svépomocí. Ekonomické a politické rozměry v českém subkulturním prostředí pozdního státního socialismu a postsocialismu. Praha: Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2016. DEMEL, Zdeněk. Pod dohledem církevních tajemníků. Omezování katolické církve v Československu 1945-1989 na příkladu jihočeského regionu. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2008. HAGEN, Trever, DENORA, Tia. From Listening to Distribution: Nonofficial Music Practices in Hungary and Czechoslovakia from the 1960s to the 1980s. In: The Oxford Handbook of Sound Studies. Oxford Handbooks Online: Nov-12, 2011. HANUŠ, Jiří. Římskokatolická církev v Československu 1948-89. Pokus o zachycení vnitřního směřování české církve. In: Sborník prací Filozofické fakulty brněnské univerzity. C, Řada historická = Studia historica Brunensia 54, č. C52, 2005, s. 171-190. HANUŠ, Jiří. Koncilní změny v českém prostředí. Úvodní poznámky o možnostech reformy místní katolické církve. In: Studia historica brunensia 58, č. 1, 2011, s. 75-95. NENIČKOVÁ, Barbora. Od distribuce k poslechu. Audiokazety na českém hudebním trhu. Magisterská diplomová práce. Filozofická fakulta Masarykovy univerzity, 2019. NEŠPOR, Zdeněk R. Děkuji za bolest…Náboženské prvky v české folkové hudbě 60.-80. Let. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2006. SKLÁDAL, Lukáš. Recepce II. vatikánského koncilu v českých zemích. Bakalářská diplomová práce. Filozofická fakulta Masarykovy univerzity, 2009. |