Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Vliv přízvuku a bilingvismu na jazykově podmíněné sociální preference u dětí
Název práce v češtině: Vliv přízvuku a bilingvismu na jazykově podmíněné sociální preference u dětí
Název v anglickém jazyce: The effect of accent and bilingualism on language-based social preferences in children
Klíčová slova: cizí přízvuk|vnímání řeči|sociální preference|výběr kamaráda|bilingvismus|předškolní a mladší školní věk|psycholingvistika
Klíčová slova anglicky: foreign accent|speech perception|social preferences|friendship choice|bilingualism|pre-school and younger school age|psycholinguistics
Akademický rok vypsání: 2020/2021
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav obecné lingvistiky (21-ULING)
Vedoucí / školitel: Kateřina Chládková, M.A., Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 31.05.2021
Datum zadání: 31.05.2021
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 26.07.2022
Datum a čas obhajoby: 01.09.2022 09:40
Datum odevzdání elektronické podoby:26.07.2022
Datum proběhlé obhajoby: 01.09.2022
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. PhDr. Filip Smolík, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Práce sestává z části teoretické a experimentální. Diplomantka vypracuje přehled literatury zabývající se vnímáním atypického přízvuku mluvčího a jeho vlivem na sociální postoje posluchače k mluvčímu. Zaměří se na vliv přízvuku mluvčího u dětských posluchačů a na cizí typ přízvuku. Bude zkoumat, jestli vlastní bilingvní/multilingvní zkušenost posluchače má vliv na sociální předsudky způsobené cizím přízvukem mluvčího. Teoretická část vyústí ve formulaci výzkumné otázky a hypotézy. Hypotéza bude následně otestována v experimentální části. Studenka sestaví, provede a vyhodnotí psycholingvistický experiment. Experiment bude sestávat ze dvou částí. Nejprve budou provedeny nahrávky předškolních a maldších školních dětí s cizím přízvukem. Z těchto nahrávek budou vytvořeny stimuly pro následnou poslechovou část. V poslechové části budou jiné děti ze stejné věkové skupiny poslouchat nahrávky s rodilým a nerodilým přízvukem a indikovat svoje sociální preference pro jednotlivé mluvčí. Studentka otestuje, jestli vlastní mutilingvní zkušenost posluchače dál ovlivňuje sílu sociálních preferencí založených na vnímaném přízvuku mluvčího. Bude sesbíráno dostatečné množství dat, tak aby bylo možno data vyhodnotit statistickým modelem. Diplomantka data vyhodnotí, interpretuje a vztáhne zpět k původní hypotéze a poznatkům z literatury.
Seznam odborné literatury
Baquiran, C.L.C, & Nicoladis, E. (2020). A Doctor’s Foreign Accent Affects Perceptions of Competence. Health Communication, 35 (6), 726-730,
Foucart, A., Costa, A., Morís-Fernández, L., & Hartsuiker, R.J. (2020). Foreignness or Processing Fluency? On Understanding the Negative Bias Toward Foreign-Accented Speakers. Language Learning, 70, 974-1016.
Genese, F., Tucker, G. R. & Lambert, W. (1975). Communication skills of bilingual childern. Child Development, vol. 46, 1010–1014.
Giles, H. (1970). Evaluative reactions to accents. Educational Review, 22(3), 211-227.
Grosjean, F. (1982). Life with two languages: an introduction to bilingualism. Cambridge: Harvard University Press. ISBN 0674530918
Kinzler, K. D., Shutts, K., Dejesus, J., & Spelke, E. S. (2009). Accent trumps race in guiding children's social preferences. Social Cognition, 27(4), 623–634.
Kinzler, K.D., Corriveau, K.H., & Harris, P. (2011). Children's selective trust in native-accented speakers. Developmental Science, 14(1), 106-111.
Kinzler, K.D., Shutts, K., & Spelke, E.S. (2012). Language-based Social Preferences among Children in South Africa. Language Learning and Development, 8(3), 215-232.
Lev-Ari, S., & Keysar, B. (2010). Why don't we believe non-native speakers? The influence of accent on credibility. Journal of Experimental Social Psychology, 46, 1093-1096.
Marxtová, M. (2010). Cizí jazyky v mateřské škole. In: Mertin, V. a Gillernová, I.. Psychologie pro učitelky mateřské školy. 2. vyd. Praha: Portál, s. 155–162. ISSN 978-80-7367-627-8
MŠMT (2014). Možnosti výuky cizího jazyka v MŠ z pohledu právních předpisů. In: Informatorium. roč. 21, č. 8, 30.
Paquette-Smith, M., Buckler, H., White, K. S., Choi, J., & Johnson, E. K. (2019). The effect of accent exposure on children’s sociolinguistic evaluation of peers. Developmental Psychology, 55(4), 809–822.
Smolík, F. & Seidlová Málková, G. (2015). Vývoj jazykových schopností: v předškolním věku. Grada Publishing, as.
Spence, J.L., Hornsey, M.J, & Imuta, K. (2021), Something About the Way You Speak: A Meta-analysis on Children’s Linguistic-based Social Preferences. Child Development, 92, 517-535.
Souza, A.L., Byers-Heinlein, K., & Poulin-Dubois, D. (2013). Bilingual and monolingual children prefer native-accented speakers. Front. Psychol. 4, 953.
Wagner, L., Clopper, C.G., & Pate, J.K. (2014). Children's perception of dialect variation. Journal of Child Language, 41, 1062-84.
Warren, P. (2012). Introducing psycholinguistics. Cambridge University Press, Cambridge, UK.
Yow, W.Q., & Li, X. (2018). The influence of language behavior in social preferences and selective trust of monolingual and bilingual children. Journal of Experimental Child Psychology, 166, 635-651.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK