Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
„Příkazy přicházely přes monitor“: Analýza metaher vyjadřujících se k podstatě videoherního média
Název práce v češtině: „Příkazy přicházely přes monitor“: Analýza metaher vyjadřujících se k podstatě videoherního média
Název v anglickém jazyce: „Orders came to him through a monitor“: Analysis of metagames about the nature of video games
Klíčová slova: Videohry|sebereflexivní|autoreferenční|metahry|herní design|herní studia
Klíčová slova anglicky: Video games|self-reflexive|self-referential|metagames|game design|game studies
Akademický rok vypsání: 2020/2021
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav informačních studií - studia nových médií (21-UISKNM)
Vedoucí / školitel: doc. Mgr. Vít Šisler, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 28.05.2021
Datum zadání: 28.05.2021
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 03.06.2021
Datum a čas obhajoby: 13.06.2022 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:13.05.2022
Datum proběhlé obhajoby: 13.06.2022
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. et Mgr. Čeněk Pýcha, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cílem práce je popsat, jakých postupů – především z hlediska hratelnosti – využívají metahry vyjadřující se k podstatě videoher jako takových. Pro účely práce chápu metahry jako videohry komentující podstatu média. Takovými hrami jsou například tituly The Stanley Parable, The Beginner’s Guide, Antichamber, Doki Doki Literature Club nebo Baba Is You, které by mohly tvořit výzkumný vzorek. Pomocí kvalitativní obsahové analýzy textu se pokusím identifikovat hlavní témata těchto videoher, jakou roli v nich hráč zastává, případně společné hratelnostní prvky či sdílené narativní motivy, naleznu-li takové.
Vzhledem k tématu práce jsem zvolil dvě metody pro analýzu výzkumného materiálu. Petri Lankoski a Staffan Björk v knize Game Research Methods (2015) popisují metodu formální analýzy hratelnosti, v níž se zaměřují na komponenty, akce hráče a cíle hry. Druhou metodou je metoda Larse Konzacka (2002), v jejímž rámci si výzkumník všímá několika vrstev videoher. Základními výzkumnými otázkami jsou: „Jakým způsobem videohry komentují povahu tohoto média?“ a „Jakých prostředků využívají zkoumané videohry ke komunikaci s hráčem?“ Videohry se staly důležitou součástí současného kulturního a zábavního průmyslu a jako médium oslovují miliony lidí po celém světě. Zkoumat takové, které komentují vlastní podstatu nám může pomoci lépe pochopit, jak videoherní médium funguje, jak o něm přemýšlejí někteří tvůrci, v čem může spočívat atraktivita videoher nebo v čem tkví jejich odlišnosti oproti jiným mediálním formám.

Diplomová práce bude připravena v souladu s platnými vnitřními předpisy FF UK a dalšími metodickými pokyny a normativními dokumenty.
Seznam odborné literatury
BENDOVÁ, Helena (2016). Umění počítačových her. Praha: Nakladatelství AMU. ISBN 978-80-7331-421-7.
BOGOST, Ian, 2007. Persuasive Games: The Expressive Power of Videogames. Cambridge: The MIT Press. ISBN 978-026-2026-147
CARTER, Marcus, GIBBS, Martin, HARROP, Mitchell (2012). Metagames, paragames, and orthogames: a new vocabulary. Proceedings of the International Conference on the Foundations of Digital Games, 11-17.https://doi.org/10.1145/2282338.2282346.
EGENFELDT-NIELSEN, Simon, SMITH, Jonas, TOSCA, Susana, (2016). Understanding Video Games: The Essential Introduction. New York: Routledge. ISBN 978-1-138-84982-2.
FERNÁNDEZ-VARA, Clara (2014). Introduction to Game Analysis. New York: Routledge. ISBN 978-0-415-70326-0.
LANKOSKI, Petri, BJÖRK, Staffan, 2015. Game Research Methods: An Overview. Pittsburgh: ETC Press. ISBN 9781312884731.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK