Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Příspěvek k validizaci nástroje Diagnostická baterie kognitivních procesů 2 na populaci žáků s ADHD ve věkové kategorii 15 – 18 let
Název práce v češtině: Příspěvek k validizaci nástroje Diagnostická baterie kognitivních procesů 2 na populaci žáků s ADHD ve věkové kategorii 15 – 18 let
Název v anglickém jazyce: A Validation study of the Cognitive Assessment System 2 among adolescents with ADHD aged 15-18
Klíčová slova: kognitivní procesy|inteligence|teorie PASS|Cognitive Assessment System 2|ADHD
Klíčová slova anglicky: Cognitive Processes|Intelligence|PASS Theory|Cognitive Assessment System 2|ADHD
Akademický rok vypsání: 2020/2021
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra psychologie (21-KPS)
Vedoucí / školitel: Mgr. Kamila Urban, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 26.05.2021
Datum zadání: 26.05.2021
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 14.06.2021
Datum a čas obhajoby: 01.02.2023 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:13.12.2022
Datum proběhlé obhajoby: 01.02.2023
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: prof. Mgr. Ondřej Bezdíček, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Diagnostická baterie CAS2 je v českém prostředí využívána již tři roky, avšak doposud nebylo provedeno větší množství studií se specifickými cílovými skupinami.
Cílem diplomové práce bude ověřit využitelnost metody Diagnostické baterie kognitivních procesů 2 ve skupině dospívajících s ADHD.
Obsahem teoretické části bude představení možností diagnostiky kognitivních schopností. Podrobněji bude popsána metoda CAS2 a teorie zpracování kognitivních procesů podle Luriji, známá pod zkratkou PASS, ze které CAS2 vychází. Tato témata budou interpretována v kontextu moderních přístupů k chápání inteligence, jejichž východiskem je teorie C-H-C. Druhou významnou oblastí, které se teoretická část práce bude věnovat, jsou specifika kognitivních profilů u jedinců s ADHD.

Výzkumná část se bude zaměřovat na rozdíly ve výsledcích testu CAS2 u skupiny dospívajících s diagnózou ADHD a běžnou populací vyjádřenou normou. Výzkumná část diplomové práce se pokusí detailněji popsat a analyzovat charakteristiky v kognitivních profilech dospívajících z cílové skupiny při užití diagnostiky CAS2. Kromě diagnózy ADHD bude stát za pozornost, že se práce zaměří na věkovou skupinu dospívajících, kteří představují poslední věkovou kategorii, pro kterou je metoda CAS2 standardizována. V českém prostředí navíc není k dispozici mnoho studií zaměřených na kognitivní profil dospívajících s ADHD.
Přínosem diplomové práce bude významné obohacení empiricky prověřených zkušeností s uvedenou diagnostickou baterií. Přidanou hodnotou bude také zaměření na danou věkovou skupinu a diagnózu.
Seznam odborné literatury
Das, J. P., Kirby, J. A., & Naglieri, J. A. (1994). Assessment of cognitive processes: the PASS theory of intelligence. Boston: Allyn and Bacon.

Kranzler, J. H., & Keith, T. Z. (1999). Independent Confirmatory Factor Analysis of the Cognitive Assessment System (CAS): What Does the CAS Measures? School Psychology Review, 28:1, 117-144.

McGrew, K. S. (2009). CHC theory and the human cognitive abilities project: Standing on the shoulders of the giants of psychometric intelligence research. Intelligence, 37(1), 1-10.

Naglieri, J.A., Das, J.P., Goldstein, S. (2014). Cognitive Assessment System: Second Edition. Dallas: PROED

Naglieri, J. A., Salter, C. J., & Edwards, G. H. (2004). Assessment of Children with Attention and Reading Difficulties Using the Pass Theory and Cognitive Assessment System. Journal of Psychoeducational Assessment, 22(2), 93–105.

Qin, L., Liu, H., Zhang, H. et al. (2018). Evaluation of the diagnostic implications of Das-Naglieri cognitive assessment system in children with attention deficit hyperactivity disorder. BMC Psychiatry 18, 386.

Svoboda, M., Krejčířová, D., Vágnerová, M. (2009). Psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál

Taddei, S., & Contena, B. (2017). Cognitive Processes in ADHD and Asperger’s Disorder: Overlaps and Differences in PASS Profiles. Journal of Attention Disorders, 21(13), 1087–1093.

Van Luit, J. E. H., Kroesbergen, E. H., & Naglieri, J. A. (2005). Utility of the PASS Theory and Cognitive Assessment System for Dutch Children With and Without ADHD. Journal of Learning Disabilities, 38(5), 434–439.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK