Analýza prezentace informací v učebnicích přírodopisu pro základní školy: Kontext principů multimediálního vzdělávání
Název práce v češtině: | Analýza prezentace informací v učebnicích přírodopisu pro základní školy: Kontext principů multimediálního vzdělávání |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The Analysis of Information Presentation in Primary School Natural History Textbooks: The Context of Multimedia Learning Principles |
Klíčová slova: | Kognitivní teorie multimediálního vzdělávání|multimediální vzdělávání|principy multimediálního učení|přírodopis|prezentace informace |
Klíčová slova anglicky: | Cognitive theory of Multimedia Learning|Multimedia Learning|Principles of Multimedia Learning|Natural history|presentation of information |
Akademický rok vypsání: | 2020/2021 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav informačních studií a knihovnictví (21-UISK) |
Vedoucí / školitel: | MgA. Ondřej Javora, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 19.05.2021 |
Datum zadání: | 20.05.2021 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 14.06.2021 |
Datum a čas obhajoby: | 05.09.2022 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 27.07.2022 |
Datum proběhlé obhajoby: | 05.09.2022 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Michal Švarný |
Zásady pro vypracování |
Cílem práce je analyzovat a porovnat způsoby prezentace informací v učebnicích přírodopisu druhého stupně základní školy. Konkrétní tituly budou vybrány na základě pravidelně zveřejňovaného seznamu učebnic s doložkou Ministerstva školství mládeže a tělovýchovy. Plánovaným východiskem obsahové a kritické analýzy jsou vybrané principy multimediálního vzdělávání, které popisují optimální a empiricky ověřené způsoby prezentace informací pro potřeby učení (tj. nabytí znalostí). Konkrétně se jedná o princip soudržnosti (Coherence), zvýraznění (Signaling), redundance (Redundancy) a prostorové souvislosti (Spatial Contiguity). Součástí práce bude srovnání vybraných titulů a případné vyhodnocení efektivity způsobů prezentace informací v kontextu těchto principů. Bakalářská práce bude připravena v souladu s platnými předpisy FF UK a dalšími metodickými pokyny a normativními dokumenty. |
Seznam odborné literatury |
SCHEITER, Katharina a Alexander EITEL. The Effects of Signals on Learning from Text and Diagrams: How looking at diagrams earlier and more frequently improves understanding. In: Diagrammatic Representation and Inference: Lecture Notes in Computer Science. USA: Diagrams, 2010, s. 261-270. Dostupné z: doi:https://doi.org/10.1007/978-3-642-14600-8_26 BOUCHEIX, Jean-Michel, Richard K. LOWE, Dian K. PUTRI a Jonathan GROFF. Cueing animations: Dynamic signaling aids information extraction and comprehension. Learning and Instruction. 2013, 2013(Volume 25), 71-84. ISSN 0959-4752. Dostupné z: doi:https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2012.11.005 HATTIE, John. Visible learning for teachers: a synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement. New York: Routledge, 2009. ISBN 978-0-203-88733-2 (e-book). MAYER, Richard E. The Cambridge Handbook of Multimedia Learning. 2nd Edition. Santa Barbara: University of California, 2014. ISBN 9781107610316.MAYER, Richard E. The Cambridge Handbook of Multimedia Learning [online]. 2nd edition. Santa Barbora: Cambridge University Press, 2014 [cit. 2021-04-22]. ISBN 9781139547369. Dostupné z: https://doi.org/10.1017/CBO9781139547369 PRŮCHA, Jan. Psychologie učení: teoretické a výzkumné poznatky pro edukační praxi. Praha: Grada, 2020. Psyché (Grada). ISBN 978-80-271-2853-2. |