Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Vzdělávací programy v českých knihovnách: Regionální sonda v městských knihovnách
Název práce v češtině: Vzdělávací programy v českých knihovnách: Regionální sonda v městských knihovnách
Název v anglickém jazyce: Educational Programmes in Czech Libraries: Regional probe in Czech municipal libraries
Klíčová slova: knihovna|komunitní knihovna|vzdělávací akce|knihovní akce
Klíčová slova anglicky: library|community library|educational events|library events
Akademický rok vypsání: 2020/2021
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav informačních studií a knihovnictví (21-UISK)
Vedoucí / školitel: Mgr. et Mgr. Čeněk Pýcha, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 19.05.2021
Datum zadání: 20.05.2021
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 03.06.2021
Datum a čas obhajoby: 21.06.2022 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:12.05.2022
Datum proběhlé obhajoby: 21.06.2022
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: PhDr. Radka Římanová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cílem práce je analyzovat vzdělávací programy v českých knihovnách a pojmenovat základní trendy v této oblasti. K dosažení tohoto cíle využiji srovnání dvou městských knihoven. Formou případových studií, popíši a analyzuji kulturní a vzdělávací akce v těchto knihovnách a budu sledovat jejich působení v rámci městské komunity.
V teoretické části bude práce zaměřena na vznik knihoven jako půjčoven knih a na jejich proměnu ve společenské a vzdělávací centrum, tedy na prostor k získávání nových informací, digitální gramotnosti a kreativní edukaci, dále bude popsána současná legislativa vymezující vzdělávací funkce knihoven. Budou zde popsány různé formy vzdělávání dětí a studentů, celoživotní vzdělávání dospělých a vzdělávání seniorů.
Cílem výzkumné části bude prostřednictvím kvantitativního výzkumu (dotazníku) zjistit, jaký je zájem o kulturní a vzdělávací akce nejen registrovaných čtenářů, ale i dalších návštěvníků knihovny a jak se kulturní a vzdělávací akce podílejí na společenském životě daného místa. Výzkum bude proveden ve dvou vybraných knihovnách v Dobříši a Dvoře Králové. Jedná se o knihovny stejného typu (městského) ve městech s počtem obyvatel nepřesahující 20 000 obyvatel, kde knihovny představují centrum kulturního života v obci. Obě knihovny také spojuje velké množství služeb a akcí, které svým čtenářům nabízejí a rozsah knihovního fondu - počet svazků v obou knihovnách se pohybuje v mezích 46 000 až 50 000 svazků. Práce i výzkum zohlední specifickou situaci způsobenou pandemií Covid-19 a karanténními opatřením.
Seznam odborné literatury
RESSLER, Miroslav, ed. a HOUŠKOVÁ, Zlata, ed. Podpora informační gramotnosti ve veřejných knihovnách - cesta k budoucnosti. 1. vyd. Praha: Národní knihovna České republiky, 2006. 112 s. ISBN 80-7050-500-1.
ČERNÁ, Olga. Čtení není žádná nuda: náměty k rozvíjení čtenářské gramotnosti a radosti ze čtení. Vyd. 1. Praha: Portál, 2014. 118 s. ISBN 978-80-262-0720-7.
VÍCHOVÁ, Eva a kol. Komunity, sítě a spolupráce: 20 pohledů pro knihovny. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012. 99 s. ISBN 978-80-210-6115-6.
GAJDUŠKOVÁ, Helena et al. Senioři v komunitní knihovně: metodický materiál. Vyd. 1. Vsetín: Masarykova veřejná knihovna, 2008. 24 s. ISBN 978-80-254-1968-7.
PRŮCHA, Jan, ed. Pedagogická encyklopedie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009. 935 s. ISBN 978-80-7367-546-2.
BEKERMAN, Zvi; BURBULES, Nicholas C.; SILBERMAN-KELLER, Diana (ed.). Learning in places: The informal education reader. Peter Lang, 2006. ISBN 978-0-8204-6786-3.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK