Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Vzdělávací programy v českých knihovnách a jejich účastníci se speciálními vzdělávacími potřebami
Název práce v češtině: Vzdělávací programy v českých knihovnách a jejich účastníci se speciálními vzdělávacími potřebami
Název v anglickém jazyce: Czech library programs and their participants with special needs
Klíčová slova: kulturní program|vzdělávací program|knihovna|osoba se specifickými potřebami|znevýhodnění
Klíčová slova anglicky: cultural program|educational program|library|people with special needs|handicapped
Akademický rok vypsání: 2020/2021
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav informačních studií a knihovnictví (21-UISK)
Vedoucí / školitel: Mgr. et Mgr. Čeněk Pýcha, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 19.05.2021
Datum zadání: 20.05.2021
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 03.06.2021
Datum a čas obhajoby: 20.06.2023 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:18.05.2023
Datum proběhlé obhajoby: 20.06.2023
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Pavlína Kolínová
 
 
 
Zásady pro vypracování
Zásady pro vypracování práce:
Cílem práce je zmapovat současný stav přístupnosti vzdělávacích programů v českých knihovnách osobám se speciálními vzdělávacími potřebami. Teoretická část se bude věnovat analýze potřeb handicapovaných uživatelů a způsobům jejich naplnění. K tomu budou využity vyhledané české i zahraniční zdroje, jak odborná literatura, tak normativní dokumenty.

V rámci praktické části bude realizován kvalitativní výzkum, ke kterému budou využity polostrukturované rozhovory. Budou provedeny v deseti knihovnách v různých městech České republiky. Knihovny budou vybrány tak, aby získaná data pokryla co nejširší spektrum případů a konsekvencí vzdělávání znevýhodněných osob. Následně proběhne porovnání a analýza dat. Výsledkem práce bude interpretace dat usilující o podchycení klíčových problémů v oblasti.

Na konec práce bude připojena analýza krátkého kvalitativního průzkumu v dánských knihovnách a jejich srovnání s knihovnami českými. Využiji tak zkušenosti a data ze svého studijního pobytu v zahraničí.


Bakalářská práce bude připravena v souladu s platnými vnitřními předpisy FF UK a dalšími metodickými pokyny a normativními dokumenty.
Seznam odborné literatury
SELUCKÁ, Helena. Cílová páska: Bezbariérová knihovna a rovný přístup. Sdružení Knihoven ČR Ústřední knihovnická Rada: Knihovny Současnosti 2012 [online]. 2012, 160-164 [cit. 2021-04-20]. ISSN 1805-6962.

DEINES-JONES, Courtney a Ruth RIKOWSKI, ed. Improving library services to people with disabilities. Oxford: Chandos, 2007. Chandos information professional series. ISBN 978-1-84334-286-1.

SCOTT BANKS, Carrie, Sandra FEINBERG, Barbara A. JORDAN, Kathleen DEERR a Michelle LANGA. Including Families of Children with Special Needs: A How-To-Do-It Manual for Librarians, Revised Edition. Chicago: ALA Neal-Schuman, 2014. ISBN 978-1-55570-791-0.

CERNIŇÁKOVÁ, Eva a Helena HUBATKOVÁ SELUCKÁ, ed. Rovný přístup – Standard Handicap Friendly: metodická příručka pro práci knihoven s uživateli s postižením. Praha: Národní knihovna České republiky – Knihovnický institut, 2014. ISBN 978-80-7050-641-7.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK