Ku dynamickému modelu naratívnej formy v kontexte neoformalizmu
Název práce v jazyce práce (slovenština): | Ku dynamickému modelu naratívnej formy v kontexte neoformalizmu |
---|---|
Název práce v češtině: | K dynamickému modelu narativní formy v kontextu neoformalismu |
Název v anglickém jazyce: | Towards a Dynamic Model of Narrative Form in the Context of Neoformalism |
Akademický rok vypsání: | 2020/2021 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | slovenština |
Ústav: | Katedra estetiky (21-KEST) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Martin Kaplický, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 05.05.2021 |
Datum zadání: | 05.05.2021 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 08.10.2021 |
Datum a čas obhajoby: | 30.01.2023 13:00 |
Odevzdaná/finalizovaná: | ne |
Zásady pro vypracování |
Cílem diplomové práce je prozkoumat klady, ale také limity neoformalistického přístupu k teorii vyprávění. První část práce bude věnována představení motivačních zdrojů, ze kterých neoformalistické koncepce vycházejí a hlavních metod a postupů, které neoformalismus používá pro nahlédnutí povahy vyprávěného příběhu. V centru pozornosti bude stát především filmová teorie Kristin Thompsonové, která svá zkoumání vymezuje vůči psychologickým a ideologickým koncepcím a snaží se své pojetí filmu odpsychologizovat a zaměřit se na strukturu samotného vyprávění. Záměrem této části bude ukázání toho, jak Thompsonová díky své metodě dokázala očistit zkoumání příběhu od jeho podřízenosti vůči záměrům a intencím autora, případně recipienta. Současně se však pokusí poukázat na to, že příběh zkoumaný jako propojení již konstituovaných součástí přehlíží jednu z jeho esenciálních kvalit – jeho povahu nastávající události. Tento nastávající charakter příběhu, neoddělitelný od zkušenosti čtení či sledování příběhu, pak nese i důležité estetické kvality, které neoformalistickým koncepcím nutně unikají. Právě tento „unikající“ a esteticky relevantní charakter příběhu se diplomová práce pokusí uchopit v její druhé části skrze analýzu koncepcí, které se (i když různými způsoby) snaží na událostní charakter příběhu upozornit. |
Seznam odborné literatury |
Thompson, Kristin, Breaking the Glass Armor: Neoformalist Film Analysis. Princeton: Princeton University Press, 1988. Thompson, Kristin, Eisenstein’s Ivan the Terrible: A Neoformalist Analysis. Princeton: Princeton University Press, 1981. Zuska, Vlastimil, The Narrative Event as an Occasion of Emergence. In: Estetika 46 (1), 2009, s.62-74. Brooks, Peter, Reading for the Plot: Design and Intention in Narrative. Cambridge: Harvard University Press, 1992. Seel, Martin, Form as an Organization of Time. In: Critical Horizons 8 (2), 2007, s. 157-168. Barthes, Roland, Pleasure of the Text. New York: Hill and Wang, 1975. Barthes, Roland, S/Z. Oxford: Blackwell Publishing, 2002. Marin, Louis, Du corps au texte: Propositions métaphysiques sur l'origine du récit. In: Esprit 423 (4), 1973, s. 913-928. Ricoeur, Paul, Čas a vyprávění II. Praha: Oikoymenh, 2002. |