Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Ku dynamickému modelu naratívnej formy v kontexte neoformalizmu
Název práce v jazyce práce (slovenština): Ku dynamickému modelu naratívnej formy v kontexte neoformalizmu
Název práce v češtině: K dynamickému modelu narativní formy v kontextu neoformalismu
Název v anglickém jazyce: Towards a Dynamic Model of Narrative Form in the Context of Neoformalism
Akademický rok vypsání: 2020/2021
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: slovenština
Ústav: Katedra estetiky (21-KEST)
Vedoucí / školitel: Mgr. Martin Kaplický, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 05.05.2021
Datum zadání: 05.05.2021
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 08.10.2021
Datum a čas obhajoby: 30.01.2023 13:00
Odevzdaná/finalizovaná: ne
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je prozkoumat klady, ale také limity neoformalistického přístupu k teorii vyprávění. První část práce bude věnována představení motivačních zdrojů, ze kterých neoformalistické koncepce vycházejí a hlavních metod a postupů, které neoformalismus používá pro nahlédnutí povahy vyprávěného příběhu. V centru pozornosti bude stát především filmová teorie Kristin Thompsonové, která svá zkoumání vymezuje vůči psychologickým a ideologickým koncepcím a snaží se své pojetí filmu odpsychologizovat a zaměřit se na strukturu samotného vyprávění. Záměrem této části bude ukázání toho, jak Thompsonová díky své metodě dokázala očistit zkoumání příběhu od jeho podřízenosti vůči záměrům a intencím autora, případně recipienta. Současně se však pokusí poukázat na to, že příběh zkoumaný jako propojení již konstituovaných součástí přehlíží jednu z jeho esenciálních kvalit – jeho povahu nastávající události. Tento nastávající charakter příběhu, neoddělitelný od zkušenosti čtení či sledování příběhu, pak nese i důležité estetické kvality, které neoformalistickým koncepcím nutně unikají. Právě tento „unikající“ a esteticky relevantní charakter příběhu se diplomová práce pokusí uchopit v její druhé části skrze analýzu koncepcí, které se (i když různými způsoby) snaží na událostní charakter příběhu upozornit.
Seznam odborné literatury
Thompson, Kristin, Breaking the Glass Armor: Neoformalist Film Analysis. Princeton: Princeton University Press, 1988.
Thompson, Kristin, Eisenstein’s Ivan the Terrible: A Neoformalist Analysis. Princeton: Princeton University Press, 1981.
Zuska, Vlastimil, The Narrative Event as an Occasion of Emergence. In: Estetika 46 (1), 2009, s.62-74.
Brooks, Peter, Reading for the Plot: Design and Intention in Narrative. Cambridge: Harvard University Press, 1992.
Seel, Martin, Form as an Organization of Time. In: Critical Horizons 8 (2), 2007, s. 157-168.
Barthes, Roland, Pleasure of the Text. New York: Hill and Wang, 1975.
Barthes, Roland, S/Z. Oxford: Blackwell Publishing, 2002.
Marin, Louis, Du corps au texte: Propositions métaphysiques sur l'origine du récit. In: Esprit 423 (4), 1973, s. 913-928.
Ricoeur, Paul, Čas a vyprávění II. Praha: Oikoymenh, 2002.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK