Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Lingvodidaktické zpracování vybraných mluvnických kategorií a jevů pro arabsky hovořící bohemisty
Název práce v češtině: Lingvodidaktické zpracování vybraných mluvnických kategorií a jevů pro arabsky hovořící bohemisty
Název v anglickém jazyce: Linguodidactic treatment of selected grammar categories and phenomena for Arabic-speaking Bohemists
Klíčová slova: lingvodidaktika|čeština jako cizí jazyk|arabština|učebnice češtiny pro cizince|mluvnice češtiny|skloňování|slovesný vid|předložky
Klíčová slova anglicky: linguodidacts|Czech as a foreign language|Arabic language|textbooks of Czech for foreigners|Czech grammar|declension|verbal aspect|prepositions
Akademický rok vypsání: 2020/2021
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav bohemistických studií (21-UBS)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Milan Hrdlička, CSc.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 29.04.2021
Datum zadání: 29.04.2021
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 16.05.2022
Datum a čas obhajoby: 13.06.2023 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:04.08.2022
Datum proběhlé obhajoby: 13.06.2023
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Svatava Škodová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se zaměřuje na zpracování vybraných obtížných gramatických kategorií a jevů, konkrétně systému pádů, slovesného vidu a předložek, v učebních materiálech češtiny pro cizince z perspektivy arabsky hovořících bohemistů. Pokouší se nalézt a formulovat účinná metodická doporučení a řešení pro zlepšení stávající situace. Východiskem diplomové práce je poznatek, že vzhledem k typologické i genealogické odlišnosti češtiny a arabštiny představuje náležitá akvizice mluvnice českého jazyka pro egyptské bohemisty značný problém, a rovněž přesvědčení, že jsou v učebních materiálech (na úrovni A1 – B1 podle SERR) v popisu mluvnické roviny češtiny určité rezervy. Přednostní pozornost bude věnována učebnicím, s nimiž se pracuje na káhirské bohemistice.
Cílem diplomové práce je popsat způsob výkladu a procvičení dotyčných kapitol ve stávajících učebnicích češtiny pro cizince a navrhnout konkrétní způsoby inovativního zpracování (ukázka nově koncipované lekce bude prezentována v příloze DP).
Úkoly pro vypracování (struktura práce):
Část teoretická
1) Porovnat mluvnickou, resp. morfologickou strukturu češtiny a arabštiny s přihlédnutím ke zkoumaným mluvnickým kategoriím a jevům;
2) Přiblížit rysy optimální lingvodidaktické mluvnické poučky;
Část praktická
3) Posoudit a okomentovat zpracování příslušných morfologických kategorií a jevů ve vybraných učebnicích češtiny pro cizince;
4) Navrhnout a zdůvodnit inovované způsoby výkladu daných kapitol české mluvnice;
5) Formulovat závěry diplomové práce;
6) V příloze DP prezentovat ukázku nově koncipované lekce v uvažované učebnici češtiny pro egyptské bohemisty.
Seznam odborné literatury
ČECHOVÁ, Marie a kol. (2000): Čeština - řeč a jazyk. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
ERHART, Adolf (1984): Základy jazykovědy. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
ČERMÁK, František (2001): Jazyk a jazykověda. Praha: Karolinum.
HRBÁČEK, Josef (1994): Úvod do studia českého jazyka. Praha: Filozofická fakulta UK.
KARLÍK, Petr – NEKULA, Marek ‒ RUSÍNOVÁ, Zdeňka (1995): Příruční mluvnice češtiny. Praha: Nakladatelství Lidové noviny.
POLDAUF, Ivan – ŠPRUNK, Karel (1968): Cizí jazyk čeština. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
PRŮCHA, Jan (1998): Učebnice: Teorie a analýzy edukačního media. Brno: Paido.
HRDLIČKA, Milan (2009): Gramatika a výuka češtiny jako cizího jazyka. Praha: Karolinum.
BAHBOUH, Charif (2016): Čeština pro Araby. Brandýs nad Labem: Dar Ibn Rushd.
ADAMOVIČOVÁ, Ana – IVANOVOVÁ, Darina – HRDLIČKA, Milan (2014): Basic Czech II. Praha: Karolinum.
ADAMOVIČOVÁ, Ana – HRDLIČKA, Milan (2016): Basic Czech III. Praha: Karolinum.
HOLÁ, Lída ‒ BULEJČÍKOVÁ, Petra ‒ PŘEVRÁTILOVÁ, Silvie (2017): Česky krok za krokem 1. Praha: Akropolis.
HOLÁ, Lída ‒ BOŘILOVÁ, Pavla ‒ MALÁ, Zdena (2016): Česky krok za krokem 2. Praha: Akropolis.
REŠKOVÁ, Ivana ‒ PINTAROVÁ, Magdalena PINTAROVÁ (2005): Communicative Czech: elementary Czech. Tvarožná u Brna: I. Rešková.
REŠKOVÁ, Ivana ‒ PINTAROVÁ, Magdalena (1999): Communicative Czech: (Intermediate Czech). Brno: I. Rešková.
Další literatura bude doplňována v průběhu vypracování diplomové práce.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK