Reprezentace historie v počítačových hrách
Název práce v češtině: | Reprezentace historie v počítačových hrách |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Representation of History in Videogames |
Klíčová slova: | počítačové hry|historie|reprezentace|herní studia|simulace |
Klíčová slova anglicky: | video games|history|representation|game studies|simulation |
Akademický rok vypsání: | 2020/2021 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav českých dějin (21-UCD) |
Vedoucí / školitel: | doc. Mgr. Kamil Činátl, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 21.04.2021 |
Datum zadání: | 21.04.2021 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 14.06.2021 |
Datum a čas obhajoby: | 01.02.2022 13:15 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 26.01.2022 |
Datum proběhlé obhajoby: | 01.02.2022 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. et Mgr. Čeněk Pýcha, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Práce analyzuje zobrazení historie v médiu počítačových her. Využívá interdisciplinární metodologii game studies a zohledňuje i dalších přístupy, které se věnují reprezentování historie a teorii médií. Sekundární literatura k počítačovým hrám poslouží k utváření metodologie analýzy, zároveň ale bude předmětem reflexe. Kromě analýzy reprezentací historie ve hrách se práce zkoumá vývoj vztahu ke počítačovým hrám jakožto médiu v odborném diskurzu. Analýza konkrétních počítačových her směřuje k obecnější otázce po povaze média a specifik reprezentování historie: Co je to počítačová hra? V čem spočívá specifičnost herního reprezentování historie? Práce je založena na analýze herních titulů různých žánrů s historickou tematikou a her, které implicitně rozvíjí historické problémy a pojmy. Zohledněny jsou mainstreamové tituly a též hry, kterým se již dostalo pozornosti v odborných publikacích, a tak lze jejich analýzu opřít o již existující interdisciplinární výzkum. Pro srovnání budou využity i minoritní herní tituly, které z různých důvodů stojí mimo mainstreamovou produkci i zájem výzkumníků. |
Seznam odborné literatury |
AARSETH, Espen J. Cybertext : perspectives on ergodic literature. Baltimore: Johns Hopkins University Press 1997. BENDOVÁ, Helena. Umění počítačových her. Praha: NAMU 2016. BOGOST, Ian. Persuasive games: the expressive power of videogames. Cambridge: MIT Press 2007. CAILLOIS, Roger. Hry a lidé: maska a závrať. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon 1998. CAILLOIS, Roger. Zobecněná estetika. Praha: Odeon, 1968. DVOŘÁK, Tomáš, ed. Kapitoly z dějin a teorie médií. Praha: Akademie výtvarných umění v Praze 2010. FINK, Eugen. Hra jako symbol světa. Praha: Český spisovatel 1993. GALLOWAY, Alexander R. Essays on Algorhytmic Culture. Saint Paul: University of Minessota Press 2006. HUIZINGA, Johan. Homo ludens: o původu kultury ve hře. Praha: Dauphin 2000. HUIZINGA, Johan. Podzim středověku. Praha: Paseka 2010. KIRKPATRICK, Graeme. Aesthetic Theory and Video Game. Manchester: Manchester University Press 2011. JUUL, Jesper. Half-real: video games between real rules and fictional worlds. Cambridge: MIT Press 2005. LE GOFF, Jacques. O hranicích dějinných období: na příkladu středověku a renesance. Praha: Karolinum 2014. MANOVICH, Lev. Jazyk nových médií. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum 2018. SUITS, Bernard. The Grasshopper: Games, Life, and Utopia. Broadview Press 2014. VAŠÍČEK, Zdeněk. Archeologie, historie, minulost. Praha: Karolinum 2006. |