Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Reprezentace historie v počítačových hrách
Název práce v češtině: Reprezentace historie v počítačových hrách
Název v anglickém jazyce: Representation of History in Videogames
Klíčová slova: počítačové hry|historie|reprezentace|herní studia|simulace
Klíčová slova anglicky: video games|history|representation|game studies|simulation
Akademický rok vypsání: 2020/2021
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav českých dějin (21-UCD)
Vedoucí / školitel: doc. Mgr. Kamil Činátl, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 21.04.2021
Datum zadání: 21.04.2021
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 14.06.2021
Datum a čas obhajoby: 01.02.2022 13:15
Datum odevzdání elektronické podoby:26.01.2022
Datum proběhlé obhajoby: 01.02.2022
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. et Mgr. Čeněk Pýcha, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Práce analyzuje zobrazení historie v médiu počítačových her. Využívá interdisciplinární metodologii game studies a zohledňuje i dalších přístupy, které se věnují reprezentování historie a teorii médií.
Sekundární literatura k počítačovým hrám poslouží k utváření metodologie analýzy, zároveň ale bude předmětem reflexe. Kromě analýzy reprezentací historie ve hrách se práce zkoumá vývoj vztahu ke počítačovým hrám jakožto médiu v odborném diskurzu. Analýza konkrétních počítačových her směřuje k obecnější otázce po povaze média a specifik reprezentování historie: Co je to počítačová hra? V čem spočívá specifičnost herního reprezentování historie?
Práce je založena na analýze herních titulů různých žánrů s historickou tematikou a her, které implicitně rozvíjí historické problémy a pojmy. Zohledněny jsou mainstreamové tituly a též hry, kterým se již dostalo pozornosti v odborných publikacích, a tak lze jejich analýzu opřít o již existující interdisciplinární výzkum. Pro srovnání budou využity i minoritní herní tituly, které z různých důvodů stojí mimo mainstreamovou produkci i zájem výzkumníků.
Seznam odborné literatury
AARSETH, Espen J. Cybertext : perspectives on ergodic literature. Baltimore: Johns Hopkins University Press 1997.
BENDOVÁ, Helena. Umění počítačových her. Praha: NAMU 2016.
BOGOST, Ian. Persuasive games: the expressive power of videogames. Cambridge: MIT Press 2007.
CAILLOIS, Roger. Hry a lidé: maska a závrať. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon 1998.
CAILLOIS, Roger. Zobecněná estetika. Praha: Odeon, 1968.
DVOŘÁK, Tomáš, ed. Kapitoly z dějin a teorie médií. Praha: Akademie výtvarných umění v Praze 2010.
FINK, Eugen. Hra jako symbol světa. Praha: Český spisovatel 1993.
GALLOWAY, Alexander R. Essays on Algorhytmic Culture. Saint Paul: University of Minessota Press 2006.
HUIZINGA, Johan. Homo ludens: o původu kultury ve hře. Praha: Dauphin 2000.
HUIZINGA, Johan. Podzim středověku. Praha: Paseka 2010.
KIRKPATRICK, Graeme. Aesthetic Theory and Video Game. Manchester: Manchester University Press 2011.
JUUL, Jesper. Half-real: video games between real rules and fictional worlds. Cambridge: MIT Press 2005.
LE GOFF, Jacques. O hranicích dějinných období: na příkladu středověku a renesance. Praha: Karolinum 2014.
MANOVICH, Lev. Jazyk nových médií. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum 2018.
SUITS, Bernard. The Grasshopper: Games, Life, and Utopia. Broadview Press 2014.
VAŠÍČEK, Zdeněk. Archeologie, historie, minulost. Praha: Karolinum 2006.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK