Vliv mluveného jazyka na psaný projev žáků 3.-4. třídy základní školy
Název práce v češtině: | Vliv mluveného jazyka na psaný projev žáků 3.-4. třídy základní školy |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Influence of speech on written production in pupils from 3rd and 4th grades of primary school |
Klíčová slova: | psaný jazyk|základní škola|osvojování jazyka|čeština|mluvený jazyk |
Klíčová slova anglicky: | spoken language|written language|primary school|language acquisition|Czech |
Akademický rok vypsání: | 2020/2021 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 19.04.2021 |
Datum zadání: | 18.05.2021 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 14.06.2021 |
Datum a čas obhajoby: | 05.09.2023 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 27.07.2023 |
Datum proběhlé obhajoby: | 05.09.2023 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | prof. PhDr. Karel Šebesta, CSc. |
Zásady pro vypracování |
Práce se bude zabývat otázkou, nakolik se v psaných projevech žáků základní školy projevují rysy charakteristické pro jejich projev mluvený, jako jsou např. nespisovné či nářeční prvky, syntaktické jevy typické pro nepřipravený mluvený projev atp. Práce bude zaměřena kvalitativně a jejím jádrem bude několik případových studií dětí, od nich autorka získá mluvené a psané projevy na srovnatelná témata. Mluvené projevy budou nahrány (audionahrávky) a přepsány, u psaných projevů bude preferováno psaní rukou. V případě přetrvávající pandemické situace proběhne sběr dat on-line formou. Postup práce: 1) Prostudovat relevantní odbornou literaturu, zejména ke komunikaci dětí daného věku, k mluvené a psané podobě jazyka, k relevantním tématům nářečního a útvarového členění jazyka a k použitým výzkumným metodám. 2) Promyslet, jaký typ komunikátů bude shromažďován a jaké „úkoly“ budou dětem v rámci výzkumu pokládány; připravit scénář, podle nějž bude sběr dat probíhat. 3) Navázat kontakt s rodinami, jejichž děti se výzkumu zúčastní. Připravit text informovaného souhlasu pro zákonné zástupce dětí a získat jejich souhlas s účastí dítěte ve výzkumu (pokud by výzkum probíhal ve škole, získat též souhlas vedení školy, popř. zapojených vyučujících). Od rodičů získat i další údaje o dítěti, které jsou pro daný výzkum relevantní (např. mateřský jazyk, údaje o místech, kde dítě vyrůstalo, popř. o kontaktech s mluvčími různých nářečí atp.). Umožní-li to situace, zaměřit se na rodiny ve dvou různých regionech. 4) Na základě připravených materiálů získat od dětí mluvené a psané projevy. Mluvené projevy nahrát; mluvené i psané projevy vhodným způsobem přepsat. 5) Získaný materiál analyzovat. S oporou o poznatky z odborné literatury identifikovat v mluvených projevech relevantní charakteristiky a poté sledovat, zda, popř. jakým způsobem ovlivňují podobu psaného projevu dětí. Podaří-li se získat data od dětí z různých regionů (viz výše), porovnat také děti z obou regionů mezi sebou. 6) Výsledky analýzy shrnout, vyvodit závěry; neopomenout diskusi o výhodách a limitech provedeného výzkumu a zvolených metod. |
Seznam odborné literatury |
Základní literatura ČECHOVÁ, M. a kol. (2011): Čeština – řeč a jazyk. Praha: SPN. HENDL, J. (2016): Kvalitativní výzkum. Praha: Portál. (relevantní části) HOFFMANNOVÁ, J. a kol. (2016): Stylistika mluvené a psané češtiny. Praha: Academia. (relevantní části) KARLÍK, P. – NEKULA, M. – RUSÍNOVÁ, Z. (eds.) (2012): Příruční mluvnice češtiny. Praha: NLN. (relevantní části) OWENS, R. E. (2014): Language development. Harlow: Pearson. (nebo jiné vydání, relevantní části) SKUTIL, M. a kol. (2011): Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál. (relevantní části) SOJKA, P. (2017): Spisovné tvarosloví u dětí staršího školního věku. Praha: PedF UK. VÁGNEROVÁ, M. (2012): Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Karolinum. (relevantní části; popř. též další vývojové psychologie) Časopisecké a sborníkové studie a kvalifikační práce k tématu, relevantní hesla v lingvistických encyklopediích (např. NESČ czechency.org). |