Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Praxe domácího vzdělávání v rodině
Název práce v češtině: Praxe domácího vzdělávání v rodině
Název v anglickém jazyce: Practice of homeschooling in the family
Klíčová slova: domácí vzdělávání|žák|organizace vyučování|rodinné vztahy|rodinné soužití|primární vzdělávací prostředí
Klíčová slova anglicky: homeschooling|the pupil|teaching organization|family relationships|family cohabitation|primary educational environment
Akademický rok vypsání: 2020/2021
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Vedoucí / školitel: PhDr. Daniela Sedláčková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 15.04.2021
Datum zadání: 15.04.2021
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 04.05.2022
Datum a čas obhajoby: 21.06.2022 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:04.05.2022
Datum proběhlé obhajoby: 21.06.2022
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Veronika Klapálková, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Práce se bude zabývat domácím vzděláváním v českých rodinách, způsoby jeho praktikování, organizací vyučování a rodinného života, dále jeho výhodami a nevýhodami. V teoretické části bude přiblíženo pozadí domácího vzdělávání v ČR, jeho historie a legislativa. Nahlíženo bude také na vztahy v rodině a rodinné fungování, které je touto specifickou situací výrazně zatíženo. Praktická část bude zaměřena na představy rodičů o domácím vzdělávání, motivace a důvody, pro které se pro tuto formu vzdělávání rozhodli. Popíše rodiny, které si takový směr vzdělávání svých dětí vybraly, a vliv, jaký má domácí vzdělávání na každodenní život a společné soužití. Pro výzkum bude použito kvalitativní metody, konkrétně případové studie.
Seznam odborné literatury
GRAY, Peter. Svoboda učení: jak nechat děti rozhodovat o svém vzdělávání. Druhé, rozšířené vydání. Přeložil Jiří KOŠÁREK. Praha: Peoplecomm, 2016. ISBN 978-80-87917-17-6.
KAŠPAROVÁ, Irena, 2017. Domácí vzdělávání jako výraz kulturního kreativismu. Sociologický Časopis [online]. Institute of Sociology of the Czech Academy of Sciences Stable, 53(1), 79-100 [cit. 2021-04-02]. Dostupné z: https://www.jstor.org/stable/44822333
KLOFÁTOVÁ, Zuzana. Škola doma. Praha: Nakladatelství Praha, 2009. ISBN 978-80-902177-3-7.
KOSTELECKÁ, Yvona, 2014. Domácí vzdělávání a legislativa: Studie postkomunistických států střední Evropy. ORBIS SCHOLAE. 8(1), 9-26. ISSN 1802-4637.
KOSTELECKÁ, Yvona, 2014. Doma, nebo ve škole? Studia paedaogica. 19(1), 65-81. ISSN 1803-7437.
KOSTELECKÁ, Yvona, Andrea BELÁŇOVÁ, David HÁNA, Irena KAŠPAROVÁ, Jakub PIVARČ a Zuzana SVOBODOVÁ, 2020. Domácí vzdělávání. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-7603-187-6.
KOSTELECKÁ, Yvona, Kateřina MACHOVCOVÁ, Andrea BELÁŇOVÁ a Romana
ŠTAMBERGOVÁ, 2018. Sebepojetí absolventů domácího vzdělávání a jejich spolužáků. Pedagogická orientace. 28(2), 306-627. ISBN 978-17-998-6683-1.
MATOUŠEK, Oldřich: Rodina jako instituce a vztahová síť. Třetí vydání, Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2003. 161 s. ISBN 80-86429-19-9.
NOVÁK, Tomáš. Sourozenecké vztahy. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-2075-3.
SOBOTKOVÁ, Irena. Psychologie rodiny. Druhé přepracované vydání. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-250-8.
SOHNI, Hans. Sourozenecká dynamika. Přeložil Petr BABKA. Praha: Portál, 2019. ISBN 978-80-262-1526-4.
SPILKOVÁ, Vladimíra a kol: Proměny primárního vzdělávání v ČR. První vydání, Praha: Portál, 2005. 311 s. ISBN 80-7178-942-9.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK