Praxe domácího vzdělávání v rodině
Název práce v češtině: | Praxe domácího vzdělávání v rodině |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Practice of homeschooling in the family |
Klíčová slova: | domácí vzdělávání|žák|organizace vyučování|rodinné vztahy|rodinné soužití|primární vzdělávací prostředí |
Klíčová slova anglicky: | homeschooling|the pupil|teaching organization|family relationships|family cohabitation|primary educational environment |
Akademický rok vypsání: | 2020/2021 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (21-KPED) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Daniela Sedláčková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 15.04.2021 |
Datum zadání: | 15.04.2021 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 04.05.2022 |
Datum a čas obhajoby: | 21.06.2022 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 04.05.2022 |
Datum proběhlé obhajoby: | 21.06.2022 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Veronika Klapálková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Práce se bude zabývat domácím vzděláváním v českých rodinách, způsoby jeho praktikování, organizací vyučování a rodinného života, dále jeho výhodami a nevýhodami. V teoretické části bude přiblíženo pozadí domácího vzdělávání v ČR, jeho historie a legislativa. Nahlíženo bude také na vztahy v rodině a rodinné fungování, které je touto specifickou situací výrazně zatíženo. Praktická část bude zaměřena na představy rodičů o domácím vzdělávání, motivace a důvody, pro které se pro tuto formu vzdělávání rozhodli. Popíše rodiny, které si takový směr vzdělávání svých dětí vybraly, a vliv, jaký má domácí vzdělávání na každodenní život a společné soužití. Pro výzkum bude použito kvalitativní metody, konkrétně případové studie. |
Seznam odborné literatury |
GRAY, Peter. Svoboda učení: jak nechat děti rozhodovat o svém vzdělávání. Druhé, rozšířené vydání. Přeložil Jiří KOŠÁREK. Praha: Peoplecomm, 2016. ISBN 978-80-87917-17-6.
KAŠPAROVÁ, Irena, 2017. Domácí vzdělávání jako výraz kulturního kreativismu. Sociologický Časopis [online]. Institute of Sociology of the Czech Academy of Sciences Stable, 53(1), 79-100 [cit. 2021-04-02]. Dostupné z: https://www.jstor.org/stable/44822333 KLOFÁTOVÁ, Zuzana. Škola doma. Praha: Nakladatelství Praha, 2009. ISBN 978-80-902177-3-7. KOSTELECKÁ, Yvona, 2014. Domácí vzdělávání a legislativa: Studie postkomunistických států střední Evropy. ORBIS SCHOLAE. 8(1), 9-26. ISSN 1802-4637. KOSTELECKÁ, Yvona, 2014. Doma, nebo ve škole? Studia paedaogica. 19(1), 65-81. ISSN 1803-7437. KOSTELECKÁ, Yvona, Andrea BELÁŇOVÁ, David HÁNA, Irena KAŠPAROVÁ, Jakub PIVARČ a Zuzana SVOBODOVÁ, 2020. Domácí vzdělávání. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-7603-187-6. KOSTELECKÁ, Yvona, Kateřina MACHOVCOVÁ, Andrea BELÁŇOVÁ a Romana ŠTAMBERGOVÁ, 2018. Sebepojetí absolventů domácího vzdělávání a jejich spolužáků. Pedagogická orientace. 28(2), 306-627. ISBN 978-17-998-6683-1. MATOUŠEK, Oldřich: Rodina jako instituce a vztahová síť. Třetí vydání, Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2003. 161 s. ISBN 80-86429-19-9. NOVÁK, Tomáš. Sourozenecké vztahy. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-2075-3. SOBOTKOVÁ, Irena. Psychologie rodiny. Druhé přepracované vydání. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-250-8. SOHNI, Hans. Sourozenecká dynamika. Přeložil Petr BABKA. Praha: Portál, 2019. ISBN 978-80-262-1526-4. SPILKOVÁ, Vladimíra a kol: Proměny primárního vzdělávání v ČR. První vydání, Praha: Portál, 2005. 311 s. ISBN 80-7178-942-9. |