Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Mistr madony ze Žebráku a sochařství poslední čtvrtiny 14. století.
Název práce v češtině: Mistr madony ze Žebráku a sochařství poslední čtvrtiny 14. století.
Název v anglickém jazyce: Master of Madonna from Žebrák and the Sculpture ofthe Last Quarter of 14th Century.
Klíčová slova: sochařství|14. století|Mistr madony ze Žebráku|krásný sloh|stylová pluralita
Klíčová slova anglicky: Sculpture|14th century|Master of Madonna from Žebrák|Beautiful Style|Plurality of Style
Akademický rok vypsání: 2020/2021
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav pro dějiny umění (21-UDU)
Vedoucí / školitel: prof. PhDr. Michaela Ottová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 14.04.2021
Datum zadání: 19.04.2021
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 13.08.2021
Datum a čas obhajoby: 07.09.2022 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:31.07.2022
Datum proběhlé obhajoby: 07.09.2022
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Petr Jindra
 
 
 
Zásady pro vypracování
Hypotetická dílna Mistra madony ze Žebráku, jak ji od konce 50. let 20. století konstruoval Albert Kutal, měla sehrát důležitou roli ve formování tzv. krásného slohu, kterému bezprostředně předcházela. Připsání jednotlivých prací jednomu sochaři či dílně se dnes jeví jako neudržitelné, podobně jako pozice skupiny v rámci umění druhé poloviny 14. století. Východiskem mohou v tomto ohledu být myšlenky Jaromíra Homolky, který uvažoval o paralelní existenci několika stylových linií. Diplomová práce se pokusí přehodnotit význam konzervativnější tendence poslední čtvrtiny století na základě monografického studia vybraných děl, představených v katalogové části.
The hypothetical workshop of Master of Madonna from Žebrák, as constructed by Albert Kutal since the late 1950s, was to play an important role in shaping the so-called Beautiful Style, which it immediately preceeded. Attribution of individual works to a single sculptor or workshop no longer seems defensible, as well as the position of the group within the art of the second half of the 14th century. The starting point in this respect may be the ideas of Jaromír Homolka, who considered the parallel existence of several style lines.The thesis will attempt to reassess the significance of the more conservative tendency of the last quarter of the century based on monographic study of selected works presented in the catalogue section
Seznam odborné literatury
Bartlová, Milena: Die Skulptur des Schönen Stils in Böhmen. In: Prag um 1400 - Der Schöne Stil. Böhmische Malerei und Plastik der Gotik. Graz 1990.
Bartlová, Milena: Die Skulptur des Schönen Stils in Böhmen, in: Prag um 1400 – Der schöne Stil. 131. Sonderausstellung des Historischen Museums der Stadt Wien in Zusammenarbeit mit der Nationalgalerie Prag. Wien 1990, 87–112.
Bartlová, Milena - Fajt, Jiří: Světice s knihou. Nově zakoupené mistrovské dílo gotického umění. Praha 1996.
Bartlová, Milena: Madona z Velkého Boru u Horažďovic. In: Průzkumy památek 3, 1997, 135-137.
Clasen, Karl Heinz: Der Meister der Schönen Madonnen. Herkunft, Entfaltung und Umkreis. Berlin 1974.
Denkstein, Vladimír - Matouš, František: Jihočeská gotika, Praha 1953 Jihočeská gotika, Praha 1953.
Fajt, Jiří (ed.): Gotika v západních Čechách. Praha 1995.
Homolka, Jaromír: K problematice české plastiky 1350-1450. Na okraj knihy A. Kutala “České gotické sochařství 1350-1450”. In: Umění XI, 1963, 414-448.
Homolka, Jaromír: Einige Bemerkungen zur Entstehung des schönen Stils in Böhmen. In: Sborník prací Filosofické fakulty Brněnské university XIII/8, 1964, 44-60.
Homolka, Jaromír: Studie k počátkům umění krásného slohu v Čechách. K problematice společenské funkce výtvarného umění v předhusitských Čechách. Praha 1976.
Homolka, Jaromír: Příspěvek k poznání pražského parléřovského řezbářství. In: Acta Universitatis Carolinae philosophica et historica. Příspěvky k dějinám umění. Praha 1987, 15–45.
Kutal, Albert: O mistru krumlovské madony. In: Umění V, 1957, 29-63.
Kutal, Albert: Madona ze Šternberku a její mistr. In: Umění VI, 1958, 111-150.
Kutal, Albert: České gotické sochařství 1350-1450. Praha 1962.
Kutal, Albert: K problému krásných madon. Poznámky k výstavě “krásné madony” v Salcburku. In: Umění XIV, 1966, 433-460.
Kutal, Albert: K otázkám parléřovského sochařství, in: Sborník prací Filozofické Fakulty Brněnské Univerzity F vol. 17, 1973, 63-85.
Kutal, Albert: Gotické sochařství. In: DČVU I/I. Praha 1984, 216-283.
Látal, Hynek - Lexová, Petra - Vaněk, Martin: Meziprůzkumy, Sbírka AJG 1300-2016. Hluboká nad Vltavou 2016.
Legner, Anton (ed.): Die Parler und der Schöne Stil. Köln 1978.
Matouš, František: Ukřižovaný z třeboňského kláštera. In: Cestami umění. Praha 1949, 103-105.
Mudra, Aleš: Zu einigen unbeachteten Denkmälern der Bildhauerkunst unter den letzten Luxemburgern. In: Prag und die großen Kulturzentren Europas in der Zeit der Luxemburger (1310-1437): internationale Konferenz aus Anlaß des 660. Jubiläums der Gründung der Karlsuniversität in Prag, 31. März - 5. April 2008 = Prague and Great Cultural Centres of Europe in the Luxembourgeois Era (1310-1437). International conference on the occasion of the 660th anniversary of the foundation of Charles University in Prague, 31st March - 5th April 2008. Praha 2008, 717-732. Liška, Antonín: Česká dřevěná plastika v době vrcholné gotiky. In: Památky archeologické, skupina historická, ř.II, 1932, 20-40.
Opitz, Josef: Sochařství v Čechách za doby Lucemburků. Praha 1935. Pešina, Jaroslav (ed.): České umění gotické. Praha 1970.
Rulíšek, Hynek: Gotické umění v Čechách. Vybraná díla z Alšovy jihočeské galerie. Praha 1989.
Söding, Ulrich: Eine wiederentdeckte Figur der Hl. Katharina., A recently discovered sculpture of St Catherine. Zu den Anfängen des "Schönen Stils" in Böhmen., On the Beginnings of the "International Gothic Style" in Bohemia. München 2001.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK