Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Práce s kritickým myšlením studentů v učebnicích českého jazyka pro střední školy
Název práce v češtině: Práce s kritickým myšlením studentů v učebnicích českého jazyka pro střední školy
Název v anglickém jazyce: Focus on students’ critical thinking in secondary-school textbooks of Czech
Klíčová slova: kritické myšlení|Čtením a psaním ke kritickému myšlení|učebnice|myšlení vyššího řádu|Bloomova taxonomie|vzdělávání
Klíčová slova anglicky: critical thinking|Reading and Writing for Critical Thinking|textbooks|higher order thinking|Bloom's taxonomy|education
Akademický rok vypsání: 2020/2021
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK)
Vedoucí / školitel: PhDr. Kamila Homolková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 18.05.2021
Datum zadání: 18.05.2021
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 14.06.2021
Datum a čas obhajoby: 07.09.2022 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:27.07.2022
Datum proběhlé obhajoby: 07.09.2022
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Anežka Kuzmičová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude zkoumat, do jaké míry vybrané učebnice českého jazyka pro střední školy pracují s kritickým myšlením studentů. Teoretickým východiskem k tomu budou principy a metody programu Čtením a psaním ke kritickému myšlení (RWCT). Hlavní výzkumnou metodou bude analýza vybraných řad učebnic českého jazyka pro střední školy (např. nakladatelství Fraus, Didaktis). Cílem této analýzy je poznání, jak učebnice mateřštiny pracují s kritickým myšlením studentů a jak jim umožňují kritické myšlení rozvíjet.
Postup práce:
1) Studium relevantní odborné literatury.
2) Detailní seznámení s principy a metodami programu Čtením a psaním ke kritickému myšlení.
3) Vymezení termínu kritické myšlení a sestavení kritérií, podle nichž bude možné hodnotit otázky a úkoly v učebnicích jako „podporující kritické myšlení“.
4) Analýza vybraných učebnicových řad na základě výše popsaných bodů.
5) Návrh řešení problémů zjištěných analýzou učebnic.
6) Shrnutí výsledků a jejich vyhodnocení. Formulace závěrů.
Seznam odborné literatury
Základní literatura:
Andrejsková, J. (2009). Efektivní metody a formy výuky pedagogů na středních školách. Hradec Králové: Fakulta informatiky a managementu Univerzity Hradec Králové.
Crawford, A. et al. (2005). Teaching and learning strategies for the thinking classroom. New York: International Debate Education Association.
Dwyer, Ch. (2017). Critical thinking: conceptual perspectives and practical guidelines. New York: Cambridge University Press.
Průcha, J. (1998): Učebnice: Teorie a analýza edukačního média pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Brno: Paido.
Roth, R. (2015). The importance of critical thinking in writing. New York: Momentum Press.
Royal, B. (2016). Principy kritického myšlení. Praha: Ikar.
Steele, J. et al. (2007). Čtením a psaním ke kritickému myšlení. Příručka II – Rozvíjíme kritické myšlení. Praha: Kritické myšlení.
Periodika Kritické listy, Kritické lístky.
Relevantní časopisecké studie, kvalifikační práce, popř. hesla v lingvistických a pedagogických encyklopediích.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK